Weekend utgångspunkt Bergamo

Av Sejeni
20 mars 2016 16:33
Visningar: 2678
Hej alla resglada!
Vi har bokat flyg till Bergamo för en weekend onsdag- söndag , jag och sambon. Vi landar sent onsdag så vi bor förmodligen kvar i Bergamo över natten och vill sedan ta oss vidare.
Funderar just nu på att antingen åka mot Comosjön (Bellagio/Varenna) eller att åka till Genova. Har svårt att bestämma oss!
Vad är bäst tror ni? Vi vill ha en ganska lättsam resa, bara koppla av, kanske sola och bada om vädret tillåter, strosa runt i mysiga miljöer. Inget större behov av shopping men lite småaffärer är alltid trevligt. Gillar hantverk och marknader.

Tar gärna emot tips och råd, både om dessa resmål och hur vi lättast tar oss vidare ( tåg antar vi?) ?
Eller är det någon som har något annat bra förslag med Bergamo som utgångspunkt?
Hjääälp!😄
Av Birgere
20 mars 2016 16:39
Förslår Bellagio, Verona, Bergamo samt outlet shopping av italienska skor o kläder NV om Milano.
Bil ska ni definitivt ha annars missar ni för mycket.
Av Sejeni
20 mars 2016 19:01
Citerat från Birgere:
Förslår Bellagio, Verona, Bergamo samt outlet shopping av italienska skor o kläder NV om Milano.
Bil ska ni definitivt ha annars missar ni för mycket.
Tack för svar!
Bergamo och Milano besökte vi förra året, så där känner vi att vi gjort/sett nog av. Därför tänkte vi försöka ta oss vidare- dock har vi ju inte så många dagar på oss, så vi drar väl inte iväg för långt.
Vi funderade på bil men tänkte att det kan vara trevligt med tåg också - förutsatt att förbindelserna är bra. Vet du något om det funkar bra att åka tåg mellan Bergamo- comosjön alternativt Bergamo-Genova?

Har jag förstått rätt i att Comosjön har båtförbindelser mellan olika byar?
Av Birgere
20 mars 2016 19:49
Jag har för mig det går lokaltåg upp till Lecco därifrån kan ni ta båt till Bellagio. Från Bellagio kan ni även ta båt till andra orter runt sjön lite beroende på säsong.
Tåg till Genova tar säkert minst 4h och kanske 3-4 byten och att sedan ta sig runt Genova är kanske inte helt lätt. Men tycker ni om själva kuskandet så är det säkert OK.
Är ni inne på Comosjön spåret varför inte fortsätta till Maggioresjön, tex Stresa.

Andra spåret är ju Verona o Venedig.

Själv hade jag definitivt valt några av dessa framför Genova, speciellt om ni inte har bil.
Av Palazzi
6 apr. 2016 16:36
Finns lokaltåg till Lecco (vid Comosjön) och därifrån går båtar till både Varenna och Belaggio (även buss till Belaggio och tåg till Varenna).

Går tåg till Pisa året runt, men det tar en evighet. När det är sommar finns även andra långdistanslinjer med tåg.

Om ni vill åka billigare har bussbolaget "flixbus" en massor med destinationer från Bergamo. Verona, Venedig, Turin, Rom, Neapel etc. Kostar nästan ingenting..
Av Sejeni
25 apr. 2016 15:33
Uppdaterar lite här och hoppas på lite mer tips och råd!
Vi har bestämt oss för att åka mot comosjön, det ser fantastiskt vackert ut!
Vi tänker boka boende någonstans vid sjön och sedan göra dagsutflykter därifrån, det blir ju tre heldagar vi har på oss, söndag blir resdag tillbaka till flyget. Är Varenna en bra utgångspunkt tror ni? Eller har ni några bättre förslag?
Är det något vi inte får missa att besöka- tar gärna emot tips!
Av Palazzi
25 apr. 2016 21:05
Visserligen är det vackert i Varenna, men det finns absolut ingenting att göra i den byn. Jag skulle inte rekommendera att bo där, utan satsa på något lite större (eller Belaggjo, men det är dyrt).

Hellre Lecco av flera anledningar. Det är inte den vackraste staden, men finns åtminstone ett utbud av restauranger och affärer. Hotellen är bättre också....
Därifrån har ni möjligheter till transport med buss, båt och tåg i flera riktningar.

Söker ni badmöjligheter är inte Comosjön rätt plats, även om det finns sk. Lidos. Iseo o Gard är något helt annat.

Jag hade egentligen valt Bergamo i första hand, följt av alternativen Como (staden) o Lecco som trea. Om det är Comosjön som lockar fungerar alla dessa utmärkt.

Ni kommer säkert inte bli besvikna oavsett - trevlig resa! :)

Trevlig resa! :)