Weekend resa Paris. Tips på hotell m.m.

2 okt. 2014 19:51
Visningar: 2864
Vi skall resa till Paris i December eller januari. Det är en 40 års present min fru fått från mig. Vi kommer åka med vår son (3år)

Kollat runt lite på hotell men känns svårt när man aldrig varit i Paris och har NOLL koll på var man skall bo 😀

Vi vill gärna bo centralt så vi kan gå till en del saker. Och då vi inte är där så många dagar vill vi inte lägga för mycket tid på buss m.m.

Så vi mottager gärna förslag på vilka områden ni rekommenderar att vi bor i och gärna också förlag på hotell.

Har ni även tips på genuina restauranger ni varit på eller lite roliga sevärdigheter utöver de vanligaste får ni gärna tipsa om det också.

Vi reser från Göteborg. Vilket flygbolag är det billigast och smidigast att resa med?

Stort tack på förhand.
2 okt. 2014 20:35
Nu var det ett tag sedan jag var i Paris (första gången då Elvis dog augusti 1977 men även senare) men minns att vi bodde ganska nära Operahuset och bra hotell var det också, minns inte namnet nu.
En del missar en stadsdel som är jätteläcker och heter La Defense: http://sv.wikipedia.org/wiki/La_D%C3%A9fense Där finns en till "triumfbåge" Grande Arche, som man kan åka upp i.
Vi åt i och för sig en gång uppe i Eiffeltornet vilket i sig var en upplevelse men det finns gott om mysiga restauranger men mysigast kanske vid Montmartre och passa på då att besöka Sacre Coeur kyrkan som ligger vackert uppe på en kulle.
Flyg kan man kolla t.ex. med Travellink eller annat som Flygresor.se eller kanske Norwegian och det är nog billigare kanske att flyga efter nyår.
Mvh
Av Bibby
2 okt. 2014 20:47
Wow, ja La Defense är en riktig höjdare!!!

Bo runt triumfbågen så har du nära till det mesta, där bodde jag när jag var där som mest innan.

Fly med sas eller af, säkrast.
3 okt. 2014 08:29
Hejsan!
Planerar också en resa till Paris och hakar på ditt inlägg. Letar ett hotell med riktig Pariskänsla, centralt (1.a, 5:e eller 6:e arrondisimentet) Budget omkring 1500 kr natten.
Mysig "sevärdhet" är rue Mouffetard, en söt liten gata med mycket gatuförsäljning, frukt grönsaker, bakverk, ostar mm men även massa småbutiker, där var det urmysigt tyckte vi, fast nu ser jag ju att ni åker på vinter, vet inte hur det är då..
Hoppas du får många svar!
/Anette
Av Hkn
3 okt. 2014 19:02
Mama Shelter – ligger i stadsdelen Ménilmontant, alltså i stadens 20:e arrondissement.
• Snyggt, smart och med en sansad prislapp. Inte supercentralt, men om man tycker att 3,2 km är OK att promenera (ungefär Medborgarplatsen – Hötorget för er stockholmare) så är det ingen big deal.
• Stället är designat av Philippe Starck (men inte på det där minimalistiska sättet som en del NYC hotell brukade kännas) och har en helskön bar/restaurangdel.
• Och, vi tar det igen: Plånboken skriker inte i protest när du varit här.

Så här ser det ut: http://www.guidebook.se/archives/1034

Bon voyage!

:: hkn ::
Av Chrlju
3 okt. 2014 19:37
Hej.
Bodde för ett par veckor sedan på hotell Cecila. Ett mycket bra hotell med trevlig personal och en bra frukost. Ligger ca 100 meter från triumfbågen, där är en metrostaion. Ca 1000 meter från busstationen Porte Mailote dit man kommer med buss om man åker med Ryanair som landar på Beauvais.
Christer
Av Chrlju
3 okt. 2014 19:39
Ett ytterligare tips är att boka biljett till Eiffeltornet innan, då slipper ni att köa för att komma upp. Ni får ändå köa för att komma ner.
15 okt. 2014 23:30
Tack alla. Tar gärna fler tips om någon har varit i Paris 😀
20 okt. 2014 19:18
Hotel Cecilia var tyvärr fullbokat de datumen vi åker. Några andra förslag på hotel?
1 nov. 2014 12:12
Vi har precis bokat lägenhet via Classic Travel, har bokat via dem 1 gång tidigare och det fungerade perfekt då, så vi hoppas på en bra repris.
De har lägenheter lite överallt i Paris men centralt. Vi har bokat i 5:e arrondissementet och därifrån så har man gångavstånd till många sevärdheter.
En stor fördel är att han som står för Classic Travel är svensk så det är lätt i kontakten och lätt att både ställa frågor och få svar på sina frågor.
Vi tyckte det var prisvärt samt att det är skönt att ha kylskåp för lite kall dricka, fika och möjligheten till egen frukost, det rullar ganska mycket pengar på mat ändå vilket naturligtvis är en del av resan, men egen frukost är guld värd tycker vi.

Vi bokade flyg med air France, har varit bra vid tidigare resor till Paris. Var väldigt lätt att ta sig till RER tåget som tar dej i till centrum, kändes som det bara var att gå runt hörnet och sedan en rulltrappa ner till tåget. Man får köpa biljetter i en automat innan.
/Anette
1 nov. 2014 19:48
Har bott i närheten av Jardin Luxembourg några ggr och nu senast mellan parken och Boulevard Montparnass.

Många små lokalhak som är prisvärda - med bra mat.

Kommer inte ihåg specifika namn, men mitt tips är i o f s: Gå på ställen där ni ser lokalbefolkning.