Weekend mor och dotter till Berlin.

13 feb. 2014 20:19
Visningar: 2541
Hej alla resglada,
Söker tips på bra boenden i Berlin. Reser med min dotter på snart 20 år söndag-onsdag i april.
Vart bor vi bäst, har bokat flyg fast inget hotell ännu.
Vill bo centralt nära shopping, sevärdheter och trevliga pubar o restauranger:-)
Fanns ju hur många hotell som helst, fast vIlket område bor vi bäst i?
Tipsa gärna om vad vi inte bör missa och bra restauranger oxå:-)
Tack på förhand.
Av Desires
13 feb. 2014 21:44
Hej!
Vi var i Berlin i november 2013!

Vi bodde i den stadsdel som kallas "Mitte", som ska vara Berlins hjärta.
Vårt hotell "Alexander Plaza" låg verkligen i mitten av det trevligaste området
i Berlin. Perfekt också vad gäller lokala färdmedel, bara några minuter från
buss-stoppet till/från flygplatsen Tegel. Jag kan verkligen rekommendera detta hotell,
vi fick ett ljust trevligt rum ut mot gatan, bra frukostbuffé - men det vi uppskattade mest med detta hotell var läget!

Hackesche Höfe - 5 min promenad från vårt hotell - har vackra gamla kvarter där det vimlar av barer, kafeer, restauranger, vintage, märkesbutiker, hantverk. Ett väldigt mysigt område att promenera i, gå in på innegårdarna och upptäck de charmiga restaurangerna, teatrarna, biograferna, och konstutställningarna.

Hackescher Markt (ca 5--10 min från hotellet) med många restauranger under tågbanan tyckte vi också var väldigt trevligt.

Restauranger:
En bra italienare är "Der Goldene Hahn". På helgerna krävs bordsreservation,
de får inte plats med så många gäster i den mysiga trånga lokalen.
Ligger på Pucklerstrasse 20, Kreuzberg.
Restaurang Aigner vid Gendarmenmarkt serverar jättegod wienerschnitzel!

Mer tips om Berlin här http://www.desires.se/#post160
13 feb. 2014 22:22
Tack för tips, skall gå in och kika på detta hotell:-)
17 feb. 2014 08:00
Hej, Först vill jag bara säga att jag tror att ni kommer att få en jätterolig resa. Berlin är en grymt rolig stad, speciellt på våren då uteserveringarna öppnar och det är lätt att gå mellan de olika små affärerna.

Precis som en tidigare skrivit i kommentarerna så är Mitte ett bra val om ni är förstagångsbesökare. Läget är bra och det finns massor av shopping och restauranger/barer i området. Är ni lite mer sugna på det trendiga och hippa Berlin så finns ju det i Kreuzberg, Neukölln och i viss mån i Prenzlauer Berg. Alla dessa stadsdelar är lätta att nå från Mitte.

Mina favoritrestauranger i Mitte är: Katz Orange, en ekologisk restaurang som serverar fantastiskt bra mat, och YamYam, en koreansk restaurang med billig och supergod mat till väldigt, väldigt bra pris i cool omgivning.

För mer boendetips och restaurangtips i de olika stadsdelarna se den här sidan: http://runtklotet.com/2013/10/08/berlin-bast-i-europa/
Ha en jättebra resa!
17 feb. 2014 12:20
tackar "runtklotet", varit inne och kikat på det du skrivit om berlin, nu längtar jag verkligen dit:-) skall printa ut din karta och välja ut några av dina tips. har fastnat för några hotell, så nu får dottern välja vilket det blir:-)
17 feb. 2014 13:20
Roligt att du gillade tipsen. Jag brukar åka till Berlin några gånger om året, speciellt för mat och dryck, och det är en fantastiskt stad.

Om du har några fler frågor, allmänt eller specifikt, så är det bara att fråga på antingen här eller på bloggen (på bloggen blir ju frågorna "offentliga" vilket gör att andra kan se dem och svaren, vilket kanske hjälper någon annan)

Är det något särskilt som intresserar er, nån speciell matinriktning, typ av shopping eller liknande?
17 feb. 2014 19:21
Tror dottern vill ha "vanlig" shopping , förstår att KaDeWe är ngt vi inte skall missa:-) sedan gillar vi nog all slags mat likaså dryck. Vi vill se de mest vanliga sevärdheterna, eftersom vi är där så få dagar. Vill bo på ett litet mindre hotell med mysig känsla, fast i närhet av sevärdheter och med restauranger o pubar runt hörnet. Hur tar man sig bäst runt, finns typ, 72 timmars pass till buss o dyl?
18 feb. 2014 09:37
Hej! Jag har själv varit i Berlin åtskilliga ggr och har bott på olika boenden. Jag skulle vilja tipsa dig om ett hotell som jag själv är i planeringsstadiet för: Hotell Ambassador som ligger på Bayreuther srasse alldeles intill Wittenbergplats som är en stor central U-bahn station i centrala B. Deras priser är hyfsade för att vara så centralt , även om priserna på hotellrum numera sedan murens fall har stigit betydligt - ja, man kan nog säga att B liknar mer och mer som alla de andra stormetropolerna i Europa.
18 feb. 2014 09:53
Sv Goldenage:
När du skriver att Berlin mer och mer blir som andra metropoler i Europa så är det bara delvis sant. I de västra delarna, Mitte och Prenzlauer Berg har gentrifiering och likriktningen suddat ut en del av det som har gjort Berlin till den mest spännande storstaden i Europa men i de östligare delarna (Kreuzber, Neukölln och Friedrischhain) är det fortfarande en mycket levande alternativ kultur, med mer spännande restauranger och barer, andra affärer än de stora kedjorna och en större blandning av folk och kulturer.

Jag bor själv ibland i Västberlin och försöker inte snacka ner det området - det finns massor av bra ställen där, speciellt om man gillar historia och saker som påminner om det levande Berlin från murens tid.
Men det som får folk från hela världen att åka till Berlin nu för tiden är inte dessa stadsdelar - det är det urbana, hippa stadslivet i de östra delarna.
Av Hkn
19 feb. 2014 01:27
Berlin… åkte dit för första gången för 10 år sedan med låga förväntningar.
Sedan länge en självklar plats på min lista över optimala kortresemål.

- Mitte är, som redan sagts, en bra utgångspunkt för förstagångsresenären.
- Hotell i Berlin är närmast larvigt billiga i jämförelse med andra länder. Du kan bo riktigt bra för samma pris som i London skulle betyda skitiga mattor och mögliga badrum i Bayswater.
- Taxi är ett färdmedel som kan användas utan att man måste sälja någon nära anhörig till medicinska experiment.
- Och även om det kanske inte är en av Europas stora matstäder, så går det att äta riktigt bra i stan.

När det gäller hotell, så har jag avverkat dryga dussinet. Mina recensioner finns här:
http://www.guidebook.se/archives/category/europe/germany-europe

Värt att nämna är att många hotellrum i Berlin har små kök eller kitchenetter. Bra för den som vill ägna sig åt självhushåll. Man bör dessutom hålla koll på om rummet hyrs ut som hotellrum eller serviced apartment (ibland ryms bådadera under samma tak).

Understryker gärna att det som Runtklotet säger stämmer:
- I de delar av gamla Östberlin som inte Starbucks ännu har etablerat sig i, hittar du anledningarna till att Berlin anses vara en av Europas mest intressanta städer för konst, mode, design och klubbar.
- Kreuzberg och Gesundbrunnen är bra områden att börja scanna av.
- På loppmarknaden Flohmarkt am Mauerpark kan du känna dig lite skönt tillbakalutad bland en massa unga människor som alla verkar leta kreativa frilansjobb. Var beredd på en överdos av en massa gammalt öststatskrot (uniformer, emaljmärken, flaggor, skyddsmasker…).

Gute fahrt!

:: hkn ::
15 mars 2014 16:38
Det blev H'otello K8, som ligger vid Savignyplatz:-) hittade en förmånlig deal, som passade mig och min dotter. Ligger dock inte vid alla sevärdheter, fast med lätt tillgång till buss o dyl, så det blir nog bra:-) skönt oxå att ha lite pubar o restauranger utanför hotellet precis, så man efter en hel dag ute och väl tillbaka till hotellet inte behöver ta sig så långt. Tack för alla toppen tips, har betat av det mesta på Google, tripadvisor osv..så nu har vi massor av sevärdheter som skall betas av och kul restauranger o pubar som skall besökas.
18 mars 2014 15:29
Hej!
Väldigt roligt med Berlin! Jag vill slå ett slag för Judiska Museet, det är ett väldigt fint museum med olika utställningar, kolla in den aktuella utställningen innan ni åker.
1 apr. 2014 11:27
Sv Rundklotet: jo det du beskriver är helt sant och tilltalar de flesta resenärer. Berlin är fortsatt en fantastisk stad. Mina erfarenheter av Berlin går tillbaka till 60-talet då Muren var en klar skiljevägg både socialt,kulturell och ekonomiskt,och ingen önskar sig det tillbaka. Vad jag kan känna idag det är den atmosfär som råder nu där endast kapitalet är det som luktar- det är inte det "riktiga" Berlin som ju fick en särställning efter kriget och som lockade till sig de säregna och de "eljest"(man behövde inte göra militärtjänst som Berlinare t ex) och som gav Berlin den där speciella atmosfären av medmänsklighet,solidaritet,begränsad pengahunger och mjukare livsrum.
Det är det jag avsåg i de rader jag skrev.