Warszawa, vill ha info!

12 apr. 2014 00:33
Visningar: 8740
Hej! Sista försöket på att få lite NY och relevant fakta om Warszawa. Åker på skärtorsdagen omhäfta där till måndag.

Aktiviteter? Shopping? SPA? Osv... Tack på förhand!
12 apr. 2014 01:52
Hej,
Jag har inget men hoppas du själv kan återkomma med återkoppling då du varit där. Jag skall till W i maj.
13 apr. 2014 17:05
absolut jag jag skriva ett inlägg när vi kommit hem!
13 apr. 2014 19:11
Hej,
Vi var i Warszawa för exakt ett år sedan, och kan säga att ni kommer få en fin påskhelg där!
Vi bodde på Hotel Bristol, som hade SPA på hotellet så något mer tips där har jag inte. Rekommenderar att strosa i gamla stan som var mkt kultur, och med endel fina fik och pubar.
Vi tog tåget en dag för att besöka Auschwich (osäker på stavningen där..) det innebar många timmar på tåget, men vi fick se enheldel och tågresan i sig var en upplevelse..Väl framme var A stängt.. (antiklimax) så vi hoppade på ett tåg mot Krakow, som är en mkt fin stad, med stadskärnan uppbyggd precis vid centralstationen så det var lätt att besöka för en dag :)
Shopping, bra shopping.. flera stora "mall". Ett vid Hard rock cafe, minns inte vad det hette? Men det går nog googla fram? (nära centralstationen) och annat som var enormt stort som vi gick till en dag, minns inte vad det hette, men det hittar ni nog på plats om ni frågar efter ett stort relativt nybyggt köpcentrum.
Ha det så bra!
/P
Av Anjav
14 apr. 2014 22:20
Hej!

Jag var i Warszawa i februari. En mycket trevlig stad med många kaféer, restauranger och barer!

Ett mycket välgjort och intressant museum hittar du här: http://www.1944.pl
Handlar om ockupationen av Warszawa under undra världskriget.

Jag rekomenderar restaurangen Stary Dom (Adress: Puławska 104/106), för genuin polsk mat och Aîoli för fransk/amerikansk/italiensk mat. http://www.aioli-cantine.com/index.php?sel_lang=2

Sedan rekommenderar jag verkligen att ta en eller flera drinkar på hotellet Marriots skybar, prova blåbärs Mojito, päron Mojito eller min favorit, Appel Pie, så himla gott!

Shoppa gör man bäst på Zlote Tarasy och Galeria Centrum, två av galleriorna som ligger rätt centralt. Zlote var min favvo, stort och många bra butiker!

Vi gick aldrig på spa, tyvärr!

Ha en trevlig resa!!
14 apr. 2014 22:33
Åh tack snälla för era svar!!

Perrypillan, ja men va härligt att bara strosa omkring! Jag har läst lite om gamla stan och de är en utav planerna som vi har! Vilken utur att det var stängt! Det ät annars helt klart värt ett besök! Jag var i krakow förra våren och så också auswitch. Älskade Krakow slog alla förväntningar jag hade! Tack för tipsen!

Anjav, tusen tack! Låter fantastiskt! JA MEN TACK för museum tipset!
Ah men drink haket låter mycket trevligt dit får vi ta oss ngn kväll!
Perfekt med uppdaterad info!

En fråga till er båda... hur tog ni er in till stan? Vi landar på moldiv ( osäker på stavningen...:)
Av Hkn
15 apr. 2014 03:09
Ett par bra restauranger:

Nolita
Med kökschefen Jacek Grochowina, som förtjänat vingarna på Ritz i London, så är det som hamnar på tallriken oftast utan anmärkning. Däremot är servisen inte riktigt up to par med vad köket levererar. Human prisbild.
Adress: ul. Wilcza 46
Tel. +48 22 292 04 24
http://www.nolita.pl

Atelier Amaro
Polen första Michelin-stjärna gick till det här mattemplet i Łazienki-parken. Kökschefen Wojciech Modest Amaro verkar gilla molekylär matlagning. Det är pretentiöst men mycket gott. 8-rättersmenyn kostar astronomiska summor med polska mått mätt (runt 700 SEK) och den ändras ofta. Ambitiös vinlista. Jag lämnade stället mätt och relativt nöjd.
Adress: Agrykola 1
Tel:+48 22 628 57 47
http://www.atelieramaro.pl

Smaklig spis, hälsar

:: hkn ::
15 apr. 2014 10:10
Hkn, de låter spännande! Tack för tipsen! Atelier Amaro låter ju fantastiskt! var inne på hemsidan och kollade lite! Blir nog ett besök där! Tror du vi behöver boka bord?
Av Hkn
15 apr. 2014 13:09
Citerat från Misslundberg:
Hkn, de låter spännande! Tack för tipsen! Atelier Amaro låter ju fantastiskt! var inne på hemsidan och kollade lite! Blir nog ett besök där! Tror du vi behöver boka bord?
Det tror jag. Det gäller i princip alla restauranger på den nivån.

Påsken är för övrigt en storhelg i det katolska Polen, så öppettider och annat kan påverkas + kanske mängder med gäster som vill äta lite finare. Dessutom ligger restaurangen lite avsides i en park (inget man bara passerar) så det är praktiskt att slippa åka dit och vända.

:: hkn ::
16 apr. 2014 22:04
Hej,
Vi googlade lite på flygplatsen i Sverige innan vi lämnade för Warszawa och fann då mkt info att just flygbussarna från flygplatsen hade den största rånrisken i hela sta´n. Vi är vana resenärer runt om i världen och inte så "rädda av oss", men då kändes valet lätt att istället ta en taxi till hotellet. Tror det kostade en hundring kanske? Det kändes safe. Vi använde endel taxi senare inom sta´n också, och det var billigt/smidigt.
Ha det nu så bra!
/P
Av Anjav
16 apr. 2014 22:42
Vi tog taxi in till stan, kostade runt 500 men det var det värt :)

Ha en trevlig resa!!