Vueling okontaktbara och inkompetenta

Av Ma666
31 dec. 2014 11:57
Visningar: 2627
För TVÅ ÅR SEDAN köpte jag en flygresa till en vän och bokade Vueling. Betalade för ett bagage plus handbagage, vilket verifierats av researrangören Supersaverstravel. Biljetten stod dock skriven på svenska och min vän kunde inte svenska, varför han inte kunde visa var i skriften det stod att bagage ingick, när de vid incheckningen hävdade att han inte betalat för bagage och alltså inte fick ta med sig sin resväska. Han var tvungen att lämna den med mycket innehåll kvar för att komma med planet. När jag sedan kollade Vuelings hemsida och gjorde en reklamation via den krävde de att jag även skulle skicka klagomålet med rekommenderat brev, vilket jag gjorde. Jag har fått mottagningskvitto för två år sedan, men ÄNNU INGET SVAR. Någon mejladress är omöjlig att hitta. När jag åkte till Spanien nyligen fanns inte Vuelingkontor på flygplatsen annars hade de fått se på uppträde kan jag lova. Jag har sparat all korrespondens i ärendet men vad tjänar det till när de struntar i att svara och inte går att nå via mejl eller telefon. Det här bolaget får så lågt bottenbetyg av mig och min vän som det bara är möjligt att ge, och sen dubbelt så lågt uppe på det.
31 dec. 2014 12:13
Citerat från Ma666:
För TVÅ ÅR SEDAN köpte jag en flygresa till en vän och bokade Vueling. Betalade för ett bagage plus handbagage, vilket verifierats av researrangören Supersaverstravel. Biljetten stod dock skriven på svenska och min vän kunde inte svenska, varför han inte kunde visa var i skriften det stod att bagage ingick, när de vid incheckningen hävdade att han inte betalat för bagage och alltså inte fick ta med sig sin resväska. Han var tvungen att lämna den med mycket innehåll kvar för att komma med planet. När jag sedan kollade Vuelings hemsida och gjorde en reklamation via den krävde de att jag även skulle skicka klagomålet med rekommenderat brev, vilket jag gjorde. Jag har fått mottagningskvitto för två år sedan, men ÄNNU INGET SVAR. Någon mejladress är omöjlig att hitta. När jag åkte till Spanien nyligen fanns inte Vuelingkontor på flygplatsen annars hade de fått se på uppträde kan jag lova. Jag har sparat all korrespondens i ärendet men vad tjänar det till när de struntar i att svara och inte går att nå via mejl eller telefon. Det här bolaget får så lågt bottenbetyg av mig och min vän som det bara är möjligt att ge, och sen dubbelt så lågt uppe på det.
Dåligt! Har Du skickat någon påminnelse? Har Du klagat hos Supersaver? Det låter ju väldigt konstigt om bagage ingår och de inte ser det i sitt system, det är ju inte bara en bekräftelse på papper som finns, låter som det gjorts fel vid bokningen... Kanske är det Supersavers fel kanske något fel i systemet...
Du kan alltid mejla Konsument Europa och höra vad de tycker. http://www.konsumenteuropa.se/

Du har kanske väntat lite länge, Du borde kanske agerat direkt, svar bör man få inom en 4-6 veckor. Det är kanske inga stora pengar som motiverar att lägga massor av tid och energi på men ibland tycker man ju att rätt ska vara rätt.....
Av Birgere
31 dec. 2014 12:18
Det är väl Supersaverstravel du ska bråka med och inte Vueling. Uppenbarligen har inte resebyrån bokat korrekt hos Vueling och det är väl inte Vuelings fel..
Vad en bokning från Vuelings sida innehåller styrs ju inte över vad som står i ett svenskt mail utan vad som är kopplat till en specifik bokning från resebyrån.
Sedan måste jag även säga att jag nästan aldrig sett ett flygbolag ha så många olika sätt at bli kontaktad som Vueling, http://www.vueling.com/en/we-are-vueling/contact, mycket imponerande!

När det gäller händelsen som sådan så är det ju inget som hindrade personen att checka in bagaget, visst hade han behövt betala 30-35€ men då kunde ni ju drivit in dom pengarna i efterhand gentemot supersaverstravel.

Personligen har jag aldrig flugit med dom så jag har inga synpunkter på bolaget i övrigt.
Av Ma666
31 dec. 2014 12:21
Tack för svar. Tro mig, jag har inte väntat i två år med att försöka få svar. Jag har en lång mejlkonversation med Supersavers som gav mig rätt till 100 % men de kunde inget göra mer än att hänvisa till Vuelings bedrövliga hemsida med webbformulär. Jag har skickat mejl ändå men diverse mejladresser jag tycker kanske kunde funka, som Vuelingschefens fö(Logga in för att se e-postadress) och flera andra varianter, men inget har hänt. Jag kan bara känna mig blåst utav bara h-e, om uttrycket tillåts.
Av Birgere
31 dec. 2014 12:35
Du har blivit blåst så in i h-e av resebyrån på kanske 30€......
Jag menar att det är helt fel av resebyrån att du ska söka upprättelse från flygbolaget när det uppenbart är något som klickat i kommunikationen mellan resebyrån och flygbolaget.

Ang kontaktinformation med flygbolaget så har du dessutom massor med telefonnummer plus ett otal publika social media vägar att nå flygbolaget. Men som sagt, jag menar fortfarande att det är resebyrån som skall sköta detta då det är din avtalspartner.
31 dec. 2014 13:36
Citerat från Ma666:
Tack för svar. Tro mig, jag har inte väntat i två år med att försöka få svar. Jag har en lång mejlkonversation med Supersavers som gav mig rätt till 100 % men de kunde inget göra mer än att hänvisa till Vuelings bedrövliga hemsida med webbformulär. Jag har skickat mejl ändå men diverse mejladresser jag tycker kanske kunde funka, som Vuelingschefens fö(Logga in för att se e-postadress) och flera andra varianter, men inget har hänt. Jag kan bara känna mig blåst utav bara h-e, om uttrycket tillåts.
Det är nog för lite pengar för att ARN ens ska ta i ärendet så Du får nog driva det själv om du vill komma någon vart, enskillt åtal kanske. Knappast värt risken då avgiften är betydligt högre än pengarna det gäller, risk att det blir förlust.
Jag är ju inne på samma linje som Birgere, du har handlat av Supersaver och det är de som ska hjälpa dig, när det gäller just resor är det dock inte alltid logiskt när det gäller konsumenträttigheter tyvärr.
Av Ma666
31 dec. 2014 14:07
Tack alla för svar och länkar. Jag ska testa EN gång att ringa, men mejladress vore ju att föredra. Jag har varit väldigt påstridig gentemot Supersavers inledningsvis men det var bara tvärnobben. Visst, min vän hade kunnat betala en gång till för sin resväska, men ibland är det så för vissa att de inte har en 500-ring att lägga ut. Så var det denna gång. Jag tänker inte på detta dagligen men glömmer det inte heller. Återkommer med besked när jag ringt... Oavsett vem av Supersavers och Vueling som bär ansvaret borde ju Vueling svara på det webbformulär jag skickade och på det rekommenderade brev de dessutom fick.
Av Ma666
5 jan. 2015 14:02
Hej igen, nu har jag ringt på de nummer Birgere tipsade om via länken. Jag kom varken fram på Spaniens eller Tyskland nummer. Ringde Eniro som hade ytterligare nummer som de kopplade till. Det går fram några signaler till varje nummer men sen är det bara dött. Har väl provat tio gånger. Jättebra Vueling, med
en sida full av nummer som är obrukbara... Vill gärna även citera Supersaverstravel i konversationen vi hade för två år sedan: "We have now received a response from the airline informing the staff at the airport have improperly handled this matter. It included a bag on the ticket, just as it also is on the documents purchased through us. We can unfornately not affect the airport handled this, we regret that the passenger recieved incorrect information. The airline is responsible for the costs with this and a complaint should be sent directly to them at this link:" Ja, och den fyllde jag i, skickade även rekommenderat brev alltså och man kan
inte kontakta Vueling via mejl och på telefon svarar de inte eller har angett nummer som upphört, så det är sannerligen inte lätt att få rätt, fast man har rätt.
Av Birgere
5 jan. 2015 14:42
Om man ska tro på resebyrån så har Vueling lokalt trasslat till det men det låter konstigt.
Var det +34 931 518 158 som du ringde? Dom övriga telefonnummer verkar bara vara för landesspecifika lokalsamtal och sådana nummer går inte att ringa till från Sverige.

Tror fortfarande att Facebook kan vara den vassaste länken, skriv ditt inlägg först och klistra in det innan du skickar in det.

Tycker fortfarande att resebyrån sköter detta dåligt gentemot dig då du köpt en tjänst av dom som sedan inte levererats.
5 jan. 2015 16:33
Det är ju alltid bra att boka direkt hos flygbolaget, men detta gäller i synnerhet lågprisbolag. Många gånger är det billigare när det gäller reguljärflyg, men tycker inte att det verkar vara så med lågprisflyg. Dessutom är det inte ovanligt att det strular med extratjänster som bagage, golfbagar och sätesreservationer eftersom detta inte alltid når flygbolaget.
Av Ma666
10 feb. 2015 13:01
Hej igen, jag ringde nr 0034902486648 den 21 januari och fick tala med en man som bad mig faxa klagomålet så skulle han ge det till rätt person. Numret jag ringde gick till avdelningen för försvunnet bagage, så det var inte riktigt deras bord. Han jag talade med verkade vettig och trevlig, och det lät som om han var upprörd för deras bristande behandling av mitt ärende. Faxet gick igenom ok. Idag den 10 februari har jag fortfarande inte hört något av dem och ringde igen. Frågade efter personen jag talade med den 21/1 men han var inte där. Förklarade kort läget för bitchen som svarade. Jag bad om kontaktuppgift till ansvarig avdelning. Hon sa att jag skulle anmäla via deras webbformulär. Jag sa att det kan jag inte, för där krävs att man fyller i alla angivna fält, och då ärendet är från 2012 kan man inte fortsätta när man ska välja årtal för då sträcker sig inte alternativen så långt bak med följd att jag inte kan använda webbformuläret. Hon började fråga om saker, kände att detta vill jag inte dra en gång till på telefon till då hon inte var på rätt avdelning och ingen beslutsfattare utan bad återigen om kontaktuppgifter till ansvarig avdelning. Jag hade talat om tidigare under samtalet namnet på resenären, vad det handlade om i korthet och att jag skrivit rekommenderat brev som de mottog 2012 och faxat och ringt och ändå inte fått något som helst svar. Då säger människan "we can not help you with this matter" och lade på luren i örat på mig. Verkligen i särklass det absolut värsta företag jag haft att göra med.
10 feb. 2015 19:15
Kan bara hålla med Birgere angående kontakt via Facebook-sida. Det är det absolut bästa sättet att kontakta flygbolag, banker, försäkringsbolag o.d enligt min erfarenhet. Har fått mycket bra hjälp via FB av flera flygbolag, dock aldrig haft med Vueling att göra..
Av Tl66
26 feb. 2015 23:34
Deta har hänt nu skulle ha rest med Vuerling den 7/3 men detta hände.

Tänkvärd inför bokning av resor på olika resesajter
du har inte mycket till skydd då du inte bokar en paketresa !

Bokade resan på Supertravlers hemsida !!!!!!

Obs! vill bara varna er alla att ni inte bör boka en resa med
flygbolaget IBERIA /Vurling airlines !!! (som är bolag i bolaget)
som dom använder som ett av flygbolagen på deras sida.Skulle resa med detta bolag då dom bara mailar mig och talar om att flygbolaget som jag skall resa med 11 dagar senare ställt in flyget och ger mig alternativet att åka dagen efter vilket jag inte kan eller vill men frågar om att få resa en dag tidigare för att inte missa det jag hade som syfte med denna resa att göra .Det finns biljetter på deras hemsida för denna resa men dom vill inte ge mig dom för att dom kan få bättre betalt för dessa biljetter(IBERIA), Så om jag vill ha dessa måste betala mer än jag betalat för hela min resa, Synd att ni då på Supertravler inte kan hjälpa era kunder bättre känner mig grymt besviken på den lilla hjälp ni har kunnat erbjuda mig =inget utan bara beklagar detta ni borde kunna sätta lite press på flygbolagen ni jobbar med samt kommit med något förslag på annan resa .
Grymt besviken på dessa bolag.(IBERIA/Vurling airlines
Men kommer för första gången i mitt liv gå vidare med detta både till ARN efter att skickat min reklamation till flygbolaget för att se vad dom erbjuder samt sedan gå vidare till konsument Europa för man är väldigt dåligt skyddad som resenär i dessa fall så nu skall vi gå vidare för att se vad som händer i detta ärende
Av Ma666
27 feb. 2015 07:33
Allmänna reklamationsnämnden skriver bland annat detta på sin hemsida:
Vi prövar inte:
Kompensation enligt artikel 7 i EU:s förordning 261/2004 för nekad ombordstigning, inställda eller kraftigt försenade flygningar kan bara krävas av det flygbolag som utförde eller skulle ha utfört transporten.

Intressant länk för övrigt: http://www.fokus.se/2014/10/pilotfallet/
Av Ma666
5 maj 2015 05:59
Hej igen, eventuellt intresserade resenärer. Vill bara säga att jag lånade ett Facebook-konto av en vän, för att lägga in ett klagomål den vägen. Tyvärr var det omöjligt lik förbannat, eftersom man kommer till ett formulär som det de har på sin hemsida. Man ska uppge flightnummer och datum i fält för detta, och alternativen som finns sträcker sig inte till år 2012 när detta hände. Så jag kan inte anmäla det ens via Facebook. Man kommer inte vidare om man inte fyller i fälten, och fälten kan inte fyllas i med så gammalt årtal. Men även på den tiden då det gick (jag började ju försöka år 2012) så tjänade det inget till, något svar fick jag ju inte trots ifyllt formulär och rekommenderat brev som bevisligen mottogs av Vueling. Jag lyckades även hitta en sida som tillhandahåller mejladresser till företag som inte skyltar med sina sådana, och gjorde ett försök att mejla Vueling. Mejlet gick iväg men något svar har jag ännu efter två månader inte fått. Ska kanske lägga ut erbjudande om hittelön på en tusenlapp till den som förser mig med en mejladress till Vueling, om det leder till att jag får svar från den avdelning som hanterar dylika fall (oavsett hur svaret ter sig). Det handlar inte längre om pengar, det är en principsak.
5 maj 2015 10:05
Citerat från Ma666:
Allmänna reklamationsnämnden skriver bland annat detta på sin hemsida:
Vi prövar inte:
Kompensation enligt artikel 7 i EU:s förordning 261/2004 för nekad ombordstigning, inställda eller kraftigt försenade flygningar kan bara krävas av det flygbolag som utförde eller skulle ha utfört transporten.

Intressant länk för övrigt: http://www.fokus.se/2014/10/pilotfallet/
Det där stämmer inte, du drar ett litet citat ur sitt sammanhang.

Så här står det:

"Vi prövar

Vi prövar tvister som rör resor. Tvisterna kan till exempel gälla paketresor, försenade och inställda flygningar, felaktiga bokningar, försenat, skadat och förlorat bagage, stuguthyrning och hotellrum.

Vi prövar inte

Kompensation enligt (EG) 261/2004 där händelsen inträffat inom EU men inte i Sverige

Om anmälan bara gäller kompensation för inställd eller försenad flygning eller nekad ombordstigning enligt förordning (EG) 261/2004 och händelsen har inträffat inom EU men i ett annat land än Sverige, så ska anmälan inte göras till oss, utan till den behöriga myndigheten i landet där händelsen ägde rum. Det gäller t.ex. när

flygningen har ställts in i Tyskland. Eftersom Tyskland tillhör EU ska ärendet prövas i Tyskland.
flygningen har försenats i Spanien. Eftersom Spanien tillhör EU ska ärendet prövas i Spanien.
du har nekats ombordstigning i Frankrike. Eftersom Frankrike tillhör EU ska ärendet prövas i Frankrike."
5 maj 2015 10:11
Citerat från Ma666:
Hej igen, eventuellt intresserade resenärer. Vill bara säga att jag lånade ett Facebook-konto av en vän, för att lägga in ett klagomål den vägen. Tyvärr var det omöjligt lik förbannat, eftersom man kommer till ett formulär som det de har på sin hemsida. Man ska uppge flightnummer och datum i fält för detta, och alternativen som finns sträcker sig inte till år 2012 när detta hände. Så jag kan inte anmäla det ens via Facebook. Man kommer inte vidare om man inte fyller i fälten, och fälten kan inte fyllas i med så gammalt årtal. Men även på den tiden då det gick (jag började ju försöka år 2012) så tjänade det inget till, något svar fick jag ju inte trots ifyllt formulär och rekommenderat brev som bevisligen mottogs av Vueling. Jag lyckades även hitta en sida som tillhandahåller mejladresser till företag som inte skyltar med sina sådana, och gjorde ett försök att mejla Vueling. Mejlet gick iväg men något svar har jag ännu efter två månader inte fått. Ska kanske lägga ut erbjudande om hittelön på en tusenlapp till den som förser mig med en mejladress till Vueling, om det leder till att jag får svar från den avdelning som hanterar dylika fall (oavsett hur svaret ter sig). Det handlar inte längre om pengar, det är en principsak.
Vad har konsumentvägledare, ARN, Konsument Europa m.fl. sagt om detta. Utgår från att du vänt dig till organisationer som finns tillgängliga....