Volontärresa - Bluffmakare och osäkerhet eller en chans, en möjlighet?

23 jan. 2016 11:20
Visningar: 35
Hej!

Jag har länge funderat på att göra en volontärresa på t.ex. 2 veckor för att göra en insats av någon form på plats. Mitt stora intresse för djur och natur gör då att jag tror att det skulle passa för mig att åka och deltaga på något slags viltkonserveringsprojekt i Sydafrika eller Tanzania. I värsta fall något slags Teaching-projekt.

Känner mig dock extremt vilsen när jag letar bland alla dessa organisationer som finns därute. Jag har ju aldrig åkt på en volontärresa tidigare och åker själv, så vill ju ha ett arrangerat relativt säkert upplägg där man t.ex. tar ett flyg från Arlanda till flygplats X och hämtas på flygplats X, inte att man själv ska hålla på och boka flyg och leta regionala bussar i områden med hög brottslighet.

Sedan pluggar jag ju ekonomi på HHS så jag är i sann kapitalistisk anda relativt övertygad om att de flesta hjälporganisationer har en del vinstmarginaler och överpriser de själva ogärna talar om, jag menar människan har en ju "greed is good" inmejslat i ryggmärgen. Så då kommer frågan: hur ska man veta vilken organisation som är säker och bra?