Volontärorganisationer, plus/minus

Av Lotsen1
18 nov. 2012 20:48
Visningar: 6825
Hej!

Om jag har bestämt mig för att åka som volontär via en svensk (kommersiell) organisation, och väljer mellan volontärresor.se och goodtravel.se, kan du då rekommendera någon av dem?

Kanske har du rest med dem själv eller någon i din närhet har? Eller kanske du bara hört något?

Är ute efter alla råd och tips, både positiva och negativa, om de här två företagen.

Vill sticka ut på volontäruppdrag till våren 2013 och gör just nu lite research. Står mellan Thailand och Costa Rica, så om du även har något bra eller dåligt att säga om de länderna så mottas det gärna!

Take care..! och tack på förhand!
20 nov. 2012 13:03
Jag var volontär vintern 2011-2012 i Zimbabwe med volontärresor.se och allt fungerade bra, inga konstigheter. Har även en 2 kompisar som rest med dem och det har funkat fint där med. Det andra företaget har jag ingen erfarenhet av och kan därför inte säga något om dem.

har du några specifika frågor så fråga på :)
Mvh Tim
Av Lotsen1
20 nov. 2012 16:17
Tack för responsen! :)
Hur var stödet i själva volontärlandet? Fick du ett nummer eller person att vända dig till med frågor och problem?

Julia
20 nov. 2012 20:41
Hej
Jag åkte till Sydafrika med Goodtravel förra våren. hade en del strul, jag missade anslutningsflyget på vägen ner och när jag kom fram så var den guide som skulle hålla i den kursen jag skulle gå sjuk.
Jag skulle egentligen gå en safarikurs men det blev lite stul så jag fick hoppa över på en volontärkurs istället. Strulet var inte Goodtravel fel och jag tyckte att han skötte allt så gott han kunde, dessutom fick jag tillbaka en ganska stor del av pengarna, fast jag tyckte det blev ganska bra ändå. Goodtravel får ett bra betyg av mig.
Gunnar
Av Lotsen1
20 nov. 2012 21:25
Tack Gunnar! Låter som att det kom något gott ur det dåliga i alla fall.
Tycker det är bra att få höra "riktiga" historier än bara de positiva de har på sina hemsidor.. :)

Julia
20 nov. 2012 21:35
Stödet var bra, vi kunde alltid vända oss till vår volontärkodinator om de var något som kändes fel osv. Dock var det inget strul för min del, allt var bra tycker jag :)
Av Lotsen1
20 nov. 2012 21:44
Okej det är bra :)
Har bättre känsla för goodtravel. Tycker volontärresor verkar ännu mer kommersiellt, men vet inte. Bara kanske fel uppfattning?
Av Tubbe
20 nov. 2012 22:52
Citerat från lotsen1:
Hej!

Om jag har bestämt mig för att åka som volontär via en svensk (kommersiell) organisation, och väljer mellan volontärresor.se och goodtravel.se, kan du då rekommendera någon av dem?

Kanske har du rest med dem själv eller någon i din närhet har? Eller kanske du bara hört något?

Är ute efter alla råd och tips, både positiva och negativa, om de här två företagen.

Vill sticka ut på volontäruppdrag till våren 2013 och gör just nu lite research. Står mellan Thailand och Costa Rica, så om du även har något bra eller dåligt att säga om de länderna så mottas det gärna!

Take care..! och tack på förhand!
Hej

Varför ska det kosta pengar att hjälpa ?

/ Tubbe
Av Babbo
21 nov. 2012 17:53
Hej Lotsen1!
Har du tittat på AFS. En av världens första och största utbytes/volontär organisationer? Dom har ett STORT kontaktnät.
Min dotter har rest med dom som utbytesstudent och allt fungerade bra. Både förberedelserna i Sverige och vistelse i värdlandet.
I AFS kan du engagera dig i även är du kommer hem.

När det gäller de organisationer du tittar på - kolla att alla försäkringar ingår!
Av Lotsen1
21 nov. 2012 18:36
Hej Babbo!
Har faktiskt inte kollat på AFS. Tack för tipset, ska kolla lite grann där med!
Bra att höra att de är pålitliga.

Med volontärresor.se ingår inte försäkring och inte heller med goodtravel.se. En försäkring för exempelvis volontärer får jag köpa till i så fall...

Julia
21 nov. 2012 21:01
Hej

Varför ska det kosta pengar att hjälpa ?

/ Tubbe
Varför det kostar beror på att de flesta volontärprojekt är ideella och vissa drivs till största del av just volontärerna och deras pengar som de betalar när de kommer dit för att jobba. Sedan ingår ju mat och boende i priset vilket inte heller är meningen att ett ideellt projekt ska betala :P
rätta mig om jag har fel :p
Av Lotsen1
21 nov. 2012 21:35
Nej, Tim, du har helt rätt!
Det finns fler anledningar till att man måste betala. Antar att en stor del av summan går till själva företaget (ex. volontärresor.se) och som används till löner, administration osv och även till att erbjuda volontären stöd i volontärlandet.

Julia
Av Tubbe
21 nov. 2012 22:32
Citerat från timjohansson:
Hej

Varför ska det kosta pengar att hjälpa ?

/ Tubbe
Varför det kostar beror på att de flesta volontärprojekt är ideella och vissa drivs till största del av just volontärerna och deras pengar som de betalar när de kommer dit för att jobba. Sedan ingår ju mat och boende i priset vilket inte heller är meningen att ett ideellt projekt ska betala :P
rätta mig om jag har fel :p
Hej Tim,

Kolla runt lite på prisbilden och titta närmare på Kambodja.Ser att det kosta runt 20.400 kr för 12 veckor.
Detta är otroligt mycket pengar i Kambodja ca....6-8 årslöner för en lärare.

Dessa 20,400 sv kr / ca 3000 dollar gör således en gigantisk nytta på plats i Kambodja. De hade kunnat komma till användning i landet som du tex hade delat ut i form av blöjor ,torrmjölk, nappflaskor osv som man köper på plats.

Vill tilläga att jag verkligen gillar de som sticker iväg som volontärer men jag tror att det går att lösa utan hjälp av "resebyråer". Tänkvärt är också att alla ungdomar har inte dessa 20.000 men vill gärna hjälpa till
där barn och ungdomar far illa men får avstå.

Såklart tillkommer lite kost och logi istället men som är väldigt billigt på plats. Försäkring får man också ta separat.

/ R
Av Lotsen1
22 nov. 2012 15:25
Som du skriver Tubbe, det är nog mer prisvärt och mer direkt hjälpande om man inte åker via ett företag. Jag var nästan helt inne på att åka med ideell organisation från början, men IOM att jag är 20 och detta blir min första individuella resa så blir det genom ett företag i alla fall. Om inte minst för att mina föräldrar ska lugna sig lite.....
Av Tubbe
22 nov. 2012 21:44
Citerat från lotsen1:
Som du skriver Tubbe, det är nog mer prisvärt och mer direkt hjälpande om man inte åker via ett företag. Jag var nästan helt inne på att åka med ideell organisation från början, men IOM att jag är 20 och detta blir min första individuella resa så blir det genom ett företag i alla fall. Om inte minst för att mina föräldrar ska lugna sig lite.....
Absolut, du kommer att göra stor nytta,var så säker. Och det är viktigt att allt känns bra.

Om du tycker att stället som du är på är bra och seriöst så får du gärna hjälpa mig att bygga upp min
hemsida, www.happysuitcase.com

/ Tubbe
Av Lotsen1
22 nov. 2012 22:25
Jodå, jag tror nog också att jag kommer att hjälpa till lite grann på projektet jag hamnar på.

Vad är det för hemsida du driver? Kollade lite snabbt bara, men du får gärna berätta mer om den.
Av Tubbe
22 nov. 2012 23:05
Hemsidan hjälper resenärer att hitta barnhem som behöver hjälp och support.

Oftast när vi åker på långsemestrar så har vi ledig plats över i resväskan som vi kallar frivikt.
Varför inte ta tillfället i akt och ta med t.ex leksaker,barnkläder eller skolmaterial som ändå bara ligger och skräppar i hos dig eller någon vän.

Hemsidan hjälper dig att hitta till barnhemmet, kontaktpersoner , mail osv ...allt för att underlätta överlämnandet så Du kan fortsätta din semester.

Således,leverans från dörr till dörr,allt kommer fram.

/ tubbe
Av Lotsen1
23 nov. 2012 05:38
Okej, på så vis. Om jag åker iväg och tycker att stället jag är på är bra kan jag gott skriva til dig.
24 jan. 2017 09:55
Jag åkte och volontärade 2 månader i Kapstaden, Sydafrika med African Sunrise Volunteering And Internship. En av de bästa upplevelserna jag haft! Kolla in organisationen på Facebook och _africansunrise_ på instagram!