Visumfrågor

Av Jocht
28 aug. 2011 22:01
Visningar: 1414
Hej.
Jag och min sambo reser nu i oktober till sydostasien under 3 månader. Känner dock oss lite osäkra på visumhanteringen för Thailand. Tycker att det verkar lite oklart.
1. Den enkla frågan är, om vi reser in i Thailand med flyg, 3 gånger under dessa månader, får man 30 nya dagar varje gång? Inte 30+15+15 sedan paus i 90 dagar?
Är svaret ja är allt löst, är svaret nej blir det följdfrågor.. :)
Av Bonanza
29 aug. 2011 06:56
Ja.
:)

Tänk bara på att de räknar med den dagen ni ankommer samt den dagen ni åker i de 30 dagarna.
15 dagar gäller om ni åker över gränsen på marken. de 90 dagarna tror jag är borttagna helt och håller (jag vet att de är det för när man korsar gränsen på marken iaf!)

Skall ni verkligen ut och in 3 ggr på några månader? Visum finns att köpa och double entry får ni bara ni har en hemresan till sverige bokad (inga andra ut och inresor behövs bokas) Då får ni 60+60 dagar som kan förlängas med 30 dagar styck på plats i Thailand för en kostnad av 1900 bath. Beror väl på hur era resplaner ser ut...

Det går iaf smidigt att ansöka om visum hos konsulatet i göteborg med post, till ambassaden i stockholm går det däremot INTE att skicka, där skall det hämtas och lämnas via personligen eller via ombud.

http://www.thaiconsulate.se/visa.htm

Trevlig resa! :)

//Mattias
Av Jocht
29 aug. 2011 13:11
Hej Mattias, ett stort tack för svaret.

Jo jag vet att vi krånglat till det lite, men så blir det när man har flera drömmar på 3 månader. :) Vi vet inte när vi får den här chansen igen nämligen.

Vi kommer till Bankok 4/10 och flyger vidare till Bali den 7:e, kommer tillbaka till Bankok 26/10.
Då är planen att ta oss norrut mot Chiang Mai för att därifrån ta oss in i Laos och vidare till Vietnam.
Tanken är att avsluta vistelsen med att hyra ett hus/lägenhet i Thailand för att ägna oss åt yoga, skrivande och tennislektioner/ andra aktiviteter, leva lite vardagsliv, sen flyger vi hem från Bangkok 27/12.
Man kan väl säga att vi delat upp resan i 3 delar på c.a. en månad var.

Vi hade inte tänkt att boka flyg eller exakta datum för backpackingdelen Thailand/Laos/Vietnam/Thailand men det dög inte för Thailändska ambassaden som vi besökte förra veckan, det konstiga var att dom ville ha alla flygbiljetter för ett triple entry, även de emellan. Jag ifrågasatte det (glatt och vänligt), men hon insisterade. (Inte kanske den mest hjälpsamma personen jag mött.)
Sen sa hon i förbifarten att ni får ju 30 dagar vid inresa men utvecklade det inte, sedan vi googlat så har det varit olika information beroende på var man letat, och ambassadens hemsida är lite luddig...

Visum till Vietnam verkar inte vara speciellt krångligt dock, ungefärliga datum verkar duga, vi skall dit imorgon. (Bor i sthlm)

Vet inte varför det verkade så svårt hos ambassaden, kanske gillade hon inte oss.. (på den minut vi fick prata med henne, sen skiftade hon fokus mot annat.)

Hälsningar/ Janne
Av Sierra
29 aug. 2011 16:26
Svaret pa din fraga ar ett enkelt ja!

Du far 30 nya dagar vid varje inresa och eventuella gamla kvarvarande dagar fran tidigare inresa forfaller nar du lamnar landet.

15 dagar galler endast nar du kommer over land- eller sjograns.
Av Chrlju
29 aug. 2011 21:21
Hej
Ni skriver 30 dagar till Thailand och då räknas både den dag man kommer samt den dag man lämnar landet. Jag undrar om någon vet hur dom räknar i Filippinerna, där får man 21 dagar men räknas då även ankomstdagen. Jag landar i Cebu den 8 mars och åker den 29 mars och har då räknat 21 dagar. Någon som vet?
Christer
Av Jocht
29 aug. 2011 22:03
Hallå!

Tack för tydliga och enkla svar Mattias och Sierra.
Detta kommer att bli så roligt!

Tyvärr så är inte jag till någon hjälp Christer, men du är ju på rätt forum. :)

//Janne
Av Bonanza
30 aug. 2011 02:19
Låter som en trevlig resa!

Chiang Mai är väldigt mysigt och (förutom luftföroreningarna (väldigt milda under tiden då ni är där) samt avsaknaden av stränder (permanent, men man kan iaf bada i pooler samt vid sjön Huay Tung Tao en bit utanför staden) så har de ALLT, och mat och boende är billigt!

Ett ställe med god mat som jag kan rekommendera är Outdoors, obs, inte om det regnar, samt tag med myggsspray, (finns på 7/11 och heter "Jaa gun jong" på thai.)

https://www.facebook.com/pages/Outdoors/177072415637927

Chiang Mai är kyligt under oktober- mitten av januari, så tag med långbyxor och tröja om ni inte tänkt köpa på plats.

Prova också den delikata rätten Kao Soi som är en specialitet i chiang mai.
God (men stark) finns på 18.789688,98.985875 i Google Maps. Restaurangen är av hål i väggen typ och liggerprecis i hörnet. 35bath för Kao Soi "pii-seet" (extra stor) . I med en sked socker och kläm i lite lime, och äha i scharlottenlöken och den inlagda salladen. hur gott som helst! Även den friterade (och inte starka) kycklingen, "Gai Toot" rekomenderas där.Mmmmm -NU knorrar det i magen rejält! :S

Ni får heja om ni ser mig där! =)
God och billig japansk mat finns på
18.792652,98.99277
Har glömt vad den heter (Goyana?) men är väldigt bra. Prova menyn Korokke Katsu Curry set, samt Chicken Teriyaki set. Yum-Yum! =)

Om ni köper ett double entry visa så behöver ni bara ha resan tillbaka till sverige bokad som sagt. Då kan ni ju vara i thaiiland i upp till 60 dagar första inresan, sedan aktiverar ni bara visa nr 2 när ni kommer tillbaka från bali, och slipper förläggningar av visum mm.

Jag har funderat på att ta 27 dagars meditationen på Wat Ram Poeng under flera års tid
http://www.palikanon.com/vipassana/tapotaram/tapotaram.htm
men det har inte blivit av. De har väl en kortare 7 dagars också om jag inte minns fel... Bra eller dåligt vet jag inte.

Thaimassage är underbar om den är bra. Det finns ett tempel vid
18.788094,98.990571
där de är väldigt bra. 120b /tim +dricks.

Nu har ni lite tips på Chiang Mai iaf. Ta det lungt i trafiken, den enda regeln är att det inte finns några regler, tänk också på att även om ni hyr motorcykel MED full försäkring så gäller den endast för MOTORCYKELN, oavsett vad de hävdar! Skador på andra fordon vid en ev olycka får man pröjsa ur egen ficka. :-S

Om ni däremot hyr bil så gäller försäkringen, men då får ni tillbringa halva semestern med att sitta i bilköer, och den andra halvan att leta parkeringsplats.

/Mathias
5 sep. 2011 17:00
jag och en kompis ska också ner till Thailand nu i höst och är med lite osäkra vad det gäller visumet då vi krånglat till det lite. Vi har en resa bokad till Bangkok som vi bokade för längesedan och som inte går att boka om. Men nu har vi ändrat oss och vill istället börja i Vietnam. Därför har vi tänkt att boka en ny flygbiljett från Bangkok till Vietnam samma dag som vi landar där. Men eftersom det nu blir 2 bokningar kommer vi att bli tvungna att checka ut för att sedan checka in igen. Hur blir det då med de första 30 dagarna man får? Kommer de att vara förbrukade då? Efter vi rest i Vietnam och Kambodja hade vi tänkt att flyga in i Thailand igen, då får man ju i vilket fall som helst 30 dagar till. Men vi tror inte att det räcker med 30 . När vi frågade på resebyron så sa det att man Max får 30 + 30 om man flyger in. 30 + 15 + 15 om man tar sig in markvägen.

Så det jag Undrar är om våra första 30 dagar kommer att påbörjas även om vi flyger iväg samma dag. Och om de gör det finns det något sätt att kunna stanna längre än 30 dagar då vi kommer tillbaka efter Vietnam/Kambodja.

Tacksam för svar Mvh Marcus
Av Sierra
5 sep. 2011 17:24
Citerat från spartrix:
jag och en kompis ska också ner till Thailand nu i höst och är med lite osäkra vad det gäller visumet då vi krånglat till det lite. Vi har en resa bokad till Bangkok som vi bokade för längesedan och som inte går att boka om. Men nu har vi ändrat oss och vill istället börja i Vietnam. Därför har vi tänkt att boka en ny flygbiljett från Bangkok till Vietnam samma dag som vi landar där. Men eftersom det nu blir 2 bokningar kommer vi att bli tvungna att checka ut för att sedan checka in igen. Hur blir det då med de första 30 dagarna man får? Kommer de att vara förbrukade då? Efter vi rest i Vietnam och Kambodja hade vi tänkt att flyga in i Thailand igen, då får man ju i vilket fall som helst 30 dagar till. Men vi tror inte att det räcker med 30 . När vi frågade på resebyron så sa det att man Max får 30 + 30 om man flyger in. 30 + 15 + 15 om man tar sig in markvägen.

Så det jag Undrar är om våra första 30 dagar kommer att påbörjas även om vi flyger iväg samma dag. Och om de gör det finns det något sätt att kunna stanna längre än 30 dagar då vi kommer tillbaka efter Vietnam/Kambodja.

Tacksam för svar Mvh Marcus
Hej Marcus,

Nar ni passerar immigration for att hamta ut ert bagage nar ni landar i BKK far ni 30 dagar.
Nar ni sedan checkar ut samma dag for att flyga till Vietnam ar era 30 dagar forbrukade.

Nar ni aterkommer far ni 30 nya dagar. Vill ni stanna langre an dessa 30 dagar maste ni gora en Visa Run, dvs lamna landet igen och fa nya 30 eller 15 dagar. 15 dagar om ni aterkommer over land- eller vattengrans.

Resebyran har fel! Det finns ingen grans hur manga 30 eller 15 dagar man kan fa!

Om ni vet nar ni aterkommer till Thailand kan det vara smart att ansoka om Tourist Visa i Sverige pa Thai Embassy i Stockhom eller Thai Consulate innan avresa. Da far ni 60 dagar och det kostar 260 SEK/pers.

Det finns mojlighet att fa 7 dagar utover de 30 men da maste du ha speciella skal. Las denna diskussion:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/fragor-infor-thailandsresa-17623
5 sep. 2011 17:58
Tack för de svaren. Vi har kollat på att skaffa ett turist visum för 60 dagar. Men då står det att de 60 dagarna går till spillo om man lämnar landet. Eller kan man då välja att använda de 60 dagarna först när vi kommer tillbaka efter Vietnam?
Av Sierra
10 sep. 2011 00:21
Citerat från spartrix:
Tack för de svaren. Vi har kollat på att skaffa ett turist visum för 60 dagar. Men då står det att de 60 dagarna går till spillo om man lämnar landet. Eller kan man då välja att använda de 60 dagarna först när vi kommer tillbaka efter Vietnam?
Jag är säker på att de inte går att "spara" till nästa inresa. Detta innebär att det smartaste ni kan göra, om ni inte vill göra en Visa Run, är att skaffa "Tourist Visa Double Entry". Då får ni 60+60 dagar och de första 60 gör ni då av med första dagen när ni checkar in och ut ur landet. När ni återkommer från Vietnam har ni då era andra 60 dagar. Detta måste vara det billigaste och enklaste alternativet.
Tourist Visa Double Entry kostar 520 SEK.

En annan variant är, om ni bokat med t ex Thai till Bangkok och även bokar med dem till Vietnam, kan ni när ni checkar in i Sverige visa även den andra bokningen och få bagaget att gå hela vägen. I så fall behöver ni inte passera immigration när ni landat i BKK utan följa skyltarna till Transit International Departures. Då funkar det med Tourist Visa Single Entry (60 dagar) när ni återvänder till Thailand.
Av Jocht
21 okt. 2011 09:31
Oj, hej, diskussionen fortsatte visst även efter jag fick era fina svar, intressant, är inte så van forumanvändare.

Inga problem med visum alls i Thailand, precis som ni skrev fick vi 30 dagar direkt. Nu är vi på Bali, kom in utan problem. Nu har tyvärr min sambo insjuknat i lunginflammation, jättetrist, så vi tillbringar dagarna på sjukhus i Denpasar, vi har bara hunnit uppleva Legian, som man i mitt tycke kan vara utan, samt lite Ubud, som var betydligt bättre, men fortfarande turistställe.
Vi får se vad som händer, det viktiga är att hon blir frisk. Eventuellt tänker vi fortsätta resan, eller rättare sagt kanske stanna och hyra ett hus i Thailand, öppnar en tråd om det i forumet, ni får gärna komma med förslag där med.

Mathias, lovar att hälsa och bjuda på en öl om vi ses, tyvärr verkar det ju inte bli Chiang Mai, i alla fall inte just nu..