Visum USA - har jag blivit lurad?!

11 jan. 2015 11:59
Visningar: 10332
Hej!

Tror nu att jag har gjort bort mig rejält och börjar bli riktigt stressad.

Skulle ordna med visum till vår resa till USA i april och gick in på www.usavisaonline.com där jag fyllde i alla uppgifter. Fyller i kortuppgifter och har betalt när jag sedan ser på kvittot att det har kostat 89 dollar. Jag har läst överallt att det varit 14 dollar så inser att jag gjort fel.

Läser på forumen här att den officiella sidan är www.esta.cbp.dhs.gov/esta. Det har redan dragits 711 kr från mitt konto. Förstår ju att jag gjorde fel som inte kolla upp det bättre innan jag väl fyllde i alla uppgifterna men det jag nu är stressad över att jag blivit lurad? Är även den sidan seriös så att jag får mitt visum eller har jag blivit lurad och slängt mina pengar i sjön?

Är oroligt tacksam för svar, har redan stressat upp mig rejält.

/Isabelle
Av Birgere
11 jan. 2015 12:13
Gå in på den riktiga sidan och knappa in passnummer o namn o kolla så du är registrerad där.
Det vanligaste är att du bara blir blåst på pengar men inresetillståndet (INTE Visum) brukar du få.
11 jan. 2015 12:18
Citerat från Isabellenielsen:
Hej!

Tror nu att jag har gjort bort mig rejält och börjar bli riktigt stressad.

Skulle ordna med visum till vår resa till USA i april och gick in på www.usavisaonline.com där jag fyllde i alla uppgifter. Fyller i kortuppgifter och har betalt när jag sedan ser på kvittot att det har kostat 89 dollar. Jag har läst överallt att det varit 14 dollar så inser att jag gjort fel.

Läser på forumen här att den officiella sidan är www.esta.cbp.dhs.gov/esta. Det har redan dragits 711 kr från mitt konto. Förstår ju att jag gjorde fel som inte kolla upp det bättre innan jag väl fyllde i alla uppgifterna men det jag nu är stressad över att jag blivit lurad? Är även den sidan seriös så att jag får mitt visum eller har jag blivit lurad och slängt mina pengar i sjön?

Är oroligt tacksam för svar, har redan stressat upp mig rejält.

/Isabelle
Först, det är inget visum du ansökt om utan ett inresetillstånd (ESTA).

Du ska resa i April så du har ju gott om tid.
Det har rapporterats om folk som fått tillbaka pengar när de reklamerat till sådana här "bluffsidor" (egentligen inte ren bluff då de faktiskt tar betalt för något).

Du kan reklamera och se vad som händer. Skulle Du få tillbaka pengar så är det bra!
Du kan kolla om du har en godkänd ESTA på adressen du länkade. Om du reklamerar så kolla sen efter ett tag också. Jag kan aldrig tänka mig att dessa personer kan återkalla en godkänd ESTA men kan inte svära på det.

Skulle du inte ha en godkänd ESTA eller den mot förmodan skulle försvinna när du reklamerar så gör bara en ny ansökan på den rätta sidan.

En konstighet med dessa "bluffsidor" är att de (i de fall jag sett även den du länkar) inte samlar in de uppgifter som krävs för att göra en ESTA- ansökan, dessa ansökningar kan alltså inte vara regelrätta och därmed olagliga.
Dessa bluffsidor verkar i många fall egentligen vara samma sida, antagligen kan vem som helst sätta upp en hemsida, länka till den egentliga bluffsidan och sen få provision för det, så uppfattar jag det iallafall.
11 jan. 2015 12:29
Tack så hemskt mycket Birgere och Floridasidan för svar!

Okej, ett inresetillstånd, det visste jag inte, tack.

Har kollat på den officiella sidan nu om ansökan om inresetillstånd fanns men det gjorde den inte. Tänker att jag avvaktar en dag eller två för att se om det finns annars får jag reklamera.

Nu känner jag mig mycket lugnare, tack för er hjälp :)
11 jan. 2015 12:55
Citerat från Isabellenielsen:
Tack så hemskt mycket Birgere och Floridasidan för svar!

Okej, ett inresetillstånd, det visste jag inte, tack.

Har kollat på den officiella sidan nu om ansökan om inresetillstånd fanns men det gjorde den inte. Tänker att jag avvaktar en dag eller två för att se om det finns annars får jag reklamera.

Nu känner jag mig mycket lugnare, tack för er hjälp :)
Du menar att du loggat in med passuppgift o.s.v. där det står "Hämta ansökan"?

Har du fått något från bluffsidan som säger att du fått ansökan godkänd eller att den ens är lämnad?

Finns inte en ansökan knuten till ditt pass så är den inte godkänd och kanske inte ens lämnats eller är felaktigt gjord, fel passnummer........ du ska kunna se även om den är under behandling.

Du kan reklamera även om du får en godkänd ansökan.
Finns ingen ansökan inom ett par dagar bör du nog göra en ny och var noga så det blir rätt med alla stavningar, passnummer o.s.v.
Av Hawaii
11 jan. 2015 16:54
Rent allmänt kan det vara bra att veta (för andra som läser detta) att länken måste ha "gov" i adressen, och inte "com". "Com" innebär ett kommersiellt företag medan "gov" ju står för "government".
11 jan. 2015 20:53
Citerat från Peter_o:
Nyligen såg vi en bluffsajt som hade .us som slutled.

Tyvärr är nog inte rådet om att adressen ska sluta på .gov tillräcklig.

https://estapermits.org/se/esta-visum-usa/ är nog en bluffsajt också (även om jag inte kollat upp det).

Bara att man kallar det för ESTA-visum bör få alla varningsklockor att ringa. Det är inget Visum.

Och här är en till bluffsajt: http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta

/PeterO
http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta är ingen bluffsida utan US Customs and Border Protections officiella hemsida. Där finner man information om just ESTA, visum och allt annat som har med inresa i USA att göra.
Av Peter_o
11 jan. 2015 23:30
Citerat från Floridasidan:

http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta är ingen bluffsida utan US Customs and Border Protections officiella hemsida. Där finner man information om just ESTA, visum och allt annat som har med inresa i USA att göra.
Ja, jag var lite för snabb där. Den länkar vidare till den riktiga sidan.

/PeterO
12 jan. 2015 16:05
Tack alla för era svar, har varit till stor hjälp!

Gick nu in på den officiella sidan igen för att hämta ansökan och nu hade det kommit in samt var godkänd. Känns väldigt skönt.

Nu skall vi bara boka och förbereda det sista inför avresa den 12 april :)

Tack ännu en gång!
12 jan. 2015 16:22
Citerat från Isabellenielsen:
Tack alla för era svar, har varit till stor hjälp!

Gick nu in på den officiella sidan igen för att hämta ansökan och nu hade det kommit in samt var godkänd. Känns väldigt skönt.

Nu skall vi bara boka och förbereda det sista inför avresa den 12 april :)

Tack ännu en gång!
Intressant!

Skulle vara väldigt tacksam om du kan berätta mer!

Hur ser ansökan ut när du loggar in, är allt rätt ifyllt? Jag ser att de på bluffsidan anpassat frågorna till den nya ESTAn men de frågor som inte finns med, t.ex. om arbetsgivare, föräldrar, om du är på genomresa..... fick du lämna dem i ett senare steg, det fattas ju en del jämfört med det riktiga ansökningsformuläret.

Har de bara fyllt i dem utan din medverkan så är nog ansökan som sagt antagligen regelvidrig, osant intygande, det spelar antagligen inte dig någon roll då det förhoppningsvis går bra ändå, men är det så så är det inte bara en bluffsida utan de bryter lagen.

Du bryr dig inte om att reklamera och försöka få tillbaka pengarna de lurat dig på då?
En möjlighet om de inte betalar tillbaka är ju att reklamera till utgivaren av kortet du betalat med, iallafall om det är ett kreditkort.

Trevlig resa!
12 jan. 2015 16:47
Självklart Floridasidan ! :)

När jag loggar in på den officiella sidan och trycker på "visa ansökan" så är allt korrekt ifyllt så som adress, passuppgifter, föräldrar, arbetsgivare, nödkontakt, kontaktinformation i USA och så vidare. Allt detta fick jag fylla i på på den "felaktiga" sidan. Fick även svara på de frågor om sjukdomar, arbete i USA och om man var terrorist på den sidan. Så allt verkar stämma förutom priset då jag fick betala 89 dollar istället för 14.

Jag har betalt avgiften med mitt vanliga bankkort. Tror du jag har en chans att få något tillbaka om jag reklamerar trots att allt verkar stämma?

Gjorde endast ansökan om inresa till min pojkvän på den felaktiga sidan så nu skall jag göra ett till mig själv på den officiella för en betydligt trevligare summa :) Skall bli intressant och se om det är någon större skillnad att göra ansökan på den officiella sidan.

Tack skall du ha!
12 jan. 2015 16:56
Citerat från Isabellenielsen:
Självklart Floridasidan ! :)

När jag loggar in på den officiella sidan och trycker på "visa ansökan" så är allt korrekt ifyllt så som adress, passuppgifter, föräldrar, arbetsgivare, nödkontakt, kontaktinformation i USA och så vidare. Allt detta fick jag fylla i på på den "felaktiga" sidan. Fick även svara på de frågor om sjukdomar, arbete i USA och om man var terrorist på den sidan. Så allt verkar stämma förutom priset då jag fick betala 89 dollar istället för 14.

Jag har betalt avgiften med mitt vanliga bankkort. Tror du jag har en chans att få något tillbaka om jag reklamerar trots att allt verkar stämma?

Gjorde endast ansökan om inresa till min pojkvän på den felaktiga sidan så nu skall jag göra ett till mig själv på den officiella för en betydligt trevligare summa :) Skall bli intressant och se om det är någon större skillnad att göra ansökan på den officiella sidan.

Tack skall du ha!
Tack, jag såg bara deras första sida av ansökningen och kände inte för att börja fylla i den ;-) men då antar jag att man fyllde i mer i nästa steg....

Jag vet inte hur stor chansen är att få tillbaka något, det enda jag vet är att det har varit ett par stycken som skrivit på forum att de råkat ut för samma sak och fick pengar tillbaka när de reklamerade. Det är kanske inte jättepengar men 75 dollar för i stort sett ingenting känns fel. Betalkort ger nog sämre skydd men du kan ju alltid ringa din bank och höra.
12 jan. 2015 18:12
Ja, det var betydligt fler steg innan man var klar...

Som du säger så är 75 dollar för ingenting fel men känner att jag får skylla mig själv lite som inte kollade upp det bättre. Har lärt mig en läxa tills nästa gång :)
12 jan. 2015 18:59
Citerat från Isabellenielsen:
Ja, det var betydligt fler steg innan man var klar...

Som du säger så är 75 dollar för ingenting fel men känner att jag får skylla mig själv lite som inte kollade upp det bättre. Har lärt mig en läxa tills nästa gång :)
Nåja, läropengar då, men nu vet du ;-)

Återigen, trevlig resa!
30 jan. 2015 21:02
Hej, Jag var också klantig nog att råka ut för samma sak, men eftersom jag skulle vilja ha pengarna tillbaka och göra om på den riktiga sidan så kollade jag upp bluffsidan och fann detta:

"To request a refund, contact us at usavisaonline.net, and include the following information:
The reason for the refund request
Your full name
The last four (4) digits of the credit card number used for the original purchase
The email address used for the original purchase"

Är det någon som råkat ut för detta och fått återbetalning och isåfall vad skrev ni för anledning? annars, är det någon som har förslag på en anledning som ni tror skulle vara giltig?
5 feb. 2015 22:15
Det är väl i egentlig mening inte en bluffsida eftersom de inte LURAS. De gör ju det de säger att de skall göra och det framgår ju att de hjälper en med att söka. En resebyrå är ju ingen bluff bara för att de tar ett arvode för att boka en resa åt en.
Däremot är det ju sura pengar att slänga i sjön. :)
Av Birgere
5 feb. 2015 23:42
Funderar allvarligt på att slänga upp en egen sida för detta.
Kan tom tänka mig att ta ett reapris på 300kr plus avgiften på $15 för besväret.

Nog kan man locka 5 personer per dag-> 45000kr i månaden i bonus för 30min copy&paste/dag.
Av Mr_b
5 feb. 2015 23:46
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Av Birgere
5 feb. 2015 23:54
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Av Mr_b
6 feb. 2015 00:14
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Jag sa att det är en uppenbar bluff och det räckte att American Express bedrägeriavdelning - som ju säkert väl känner till detta - kontaktades så var saken löst.

Det är en uppenbar bluff för de utger sig för att vara en officiell statlig hemsida vilket de inte är.
Av Birgere
6 feb. 2015 00:21
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Jag sa att det är en uppenbar bluff och det räckte att American Express bedrägeriavdelning - som ju säkert väl känner till detta - kontaktades så var saken löst.

Det är en uppenbar bluff för de utger sig för att vara en officiell statlig hemsida vilket de inte är.
???

Så här står det ju på deras hemsida:

Legal Disclaimer: USAvisaonline.com is not affiliated with the U.S.A. Government. It is operated by a private company with expert knowledge in the Electronic System for Travel Authorization.

... så man får nog hitta på en bättre ursäkt för att trigga igång kortföretaget.
Av Mr_b
7 feb. 2015 21:53
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Jag sa att det är en uppenbar bluff och det räckte att American Express bedrägeriavdelning - som ju säkert väl känner till detta - kontaktades så var saken löst.

Det är en uppenbar bluff för de utger sig för att vara en officiell statlig hemsida vilket de inte är.
???

Så här står det ju på deras hemsida:

Legal Disclaimer: USAvisaonline.com is not affiliated with the U.S.A. Government. It is operated by a private company with expert knowledge in the Electronic System for Travel Authorization.

... så man får nog hitta på en bättre ursäkt för att trigga igång kortföretaget.
Jag uttryckte mig nog oklart. Jag betalade till bedrägeriföretaget men fick tillbaka pengarna via AE eftersom det var ett bedrägeriföretag. Det behövs således inget mer för att "trigga igång" kortföretaget. Jag utgår från at AE inte har gjort någon förlust utan att de är vana vid att klämma åt blufföretaget ifråga.
Av Birgere
8 feb. 2015 00:06
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Jag sa att det är en uppenbar bluff och det räckte att American Express bedrägeriavdelning - som ju säkert väl känner till detta - kontaktades så var saken löst.

Det är en uppenbar bluff för de utger sig för att vara en officiell statlig hemsida vilket de inte är.
???

Så här står det ju på deras hemsida:

Legal Disclaimer: USAvisaonline.com is not affiliated with the U.S.A. Government. It is operated by a private company with expert knowledge in the Electronic System for Travel Authorization.

... så man får nog hitta på en bättre ursäkt för att trigga igång kortföretaget.
Jag uttryckte mig nog oklart. Jag betalade till bedrägeriföretaget men fick tillbaka pengarna via AE eftersom det var ett bedrägeriföretag. Det behövs således inget mer för att "trigga igång" kortföretaget. Jag utgår från at AE inte har gjort någon förlust utan att de är vana vid att klämma åt blufföretaget ifråga.
Det är ingen som ifrågasätter vad du råkade ut för men det fallet som tråden defakto handlar om så är det ju klart att dom INTE utgör sig för att vara statliga och INTE heller har något framgått att det finns något bedrägeri bakom verksamheten.
Det finns företag som hjälper till med visum, deklarationer osv...dom behöver ju inte vara blufföretag bara för att dom utför mer eller mindre nödvändiga tjänster.
Av Mr_b
8 feb. 2015 15:03
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mr_b:
Reklamera betalningen till kortföretaget.

Gjorde samma misstag, men det funkade att reklamera till American Express.
Men vad ska man reklamera?
Om produkten levererats men till ett högre pris än vad andra tar kan ju inte fungera.

Om jag beställer en dyr kamera på nätet och får den hemlevererad och sedan hittar den till ett billigare pris.... tja that's life, inte kan jag väl gå till be mitt kreditkortsföretag att stoppa betalningen.
Jag sa att det är en uppenbar bluff och det räckte att American Express bedrägeriavdelning - som ju säkert väl känner till detta - kontaktades så var saken löst.

Det är en uppenbar bluff för de utger sig för att vara en officiell statlig hemsida vilket de inte är.
???

Så här står det ju på deras hemsida:

Legal Disclaimer: USAvisaonline.com is not affiliated with the U.S.A. Government. It is operated by a private company with expert knowledge in the Electronic System for Travel Authorization.

... så man får nog hitta på en bättre ursäkt för att trigga igång kortföretaget.
Jag uttryckte mig nog oklart. Jag betalade till bedrägeriföretaget men fick tillbaka pengarna via AE eftersom det var ett bedrägeriföretag. Det behövs således inget mer för att "trigga igång" kortföretaget. Jag utgår från at AE inte har gjort någon förlust utan att de är vana vid att klämma åt blufföretaget ifråga.
Det är ingen som ifrågasätter vad du råkade ut för men det fallet som tråden defakto handlar om så är det ju klart att dom INTE utgör sig för att vara statliga och INTE heller har något framgått att det finns något bedrägeri bakom verksamheten.
Det finns företag som hjälper till med visum, deklarationer osv...dom behöver ju inte vara blufföretag bara för att dom utför mer eller mindre nödvändiga tjänster.
Här har vi ett företag som har orsakat en konsument en merkostnad på i vart fall 600 kr för att inte göra någonting, eller som det har uttryckts "copy paste". Företaget ifråga har givit intryck av att vara en officiell statlig sida - även om det som med många bedragare - anges något annat i det finstilta. Det finns ingetsomhelst nödvändigt i det som företaget eventuellt har utfört. En svensk konsumentombudsman (eller Sverker Olofsson i Plus) skulle ha satt stopp för sådan verksamhet.

En helt annan sak är de företag som t ex hjälper till med Ryska visum, något som den normale konsumenten inte utan stor tidsspillan klarar av att sköta själv. Dessa företag ger aldrig intryck av att ha en officiell statlig sida.

Man kan undra varför Amerikanska myndigheter inte sätter stopp på dessa oseriösa bluff-företag som lurar vanliga vardagsresenärer- det är ju de Amerikanska reglerna som är grunden till deras affärsidé. Vore också intressant att se var och hur dessa företag skattar för sin verksamhet.
Av Birgere
9 feb. 2015 00:16
Citerat från Mr_b:
utför mer eller mindre nödvändiga tjänster.
Här har vi ett företag som har orsakat en konsument en merkostnad på i vart fall 600 kr för att inte göra någonting, eller som det har uttryckts "copy paste". Företaget ifråga har givit intryck av att vara en officiell statlig sida - även om det som med många bedragare - anges något annat i det finstilta. Det finns ingetsomhelst nödvändigt i det som företaget eventuellt har utfört. En svensk konsumentombudsman (eller Sverker Olofsson i Plus) skulle ha satt stopp för sådan verksamhet.

En helt annan sak är de företag som t ex hjälper till med Ryska visum, något som den normale konsumenten inte utan stor tidsspillan klarar av att sköta själv. Dessa företag ger aldrig intryck av att ha en officiell statlig sida.

Man kan undra varför Amerikanska myndigheter inte sätter stopp på dessa oseriösa bluff-företag som lurar vanliga vardagsresenärer- det är ju de Amerikanska reglerna som är grunden till deras affärsidé. Vore också intressant att se var och hur dessa företag skattar för sin verksamhet.
Håller fullständigt med dig att Sverker skulle kastat deras affärsmodell i soptunnan MEN det betyder ju inte att verksamheten är olaglig. Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle med marknadsekonomi och det innebär bla att det är fritt fram att sätta sina priser och så länge man levererar produkten så är ju allt OK lagligt sett. Att det däremot är moraliskt förkastligt hör inte hit.
Hade vi bott i Nord Korea så kanske det hade sett annorlunda ut.

Skattemässigt så tvekar jag på att dom sitter i Sverige eller något högskatteland och kör sitt copy-paste. Dom håller säkert till i något skatteparadis och tjänar grova pengar. bara att säga grattis till dom.
18 juni 2015 11:15
Tips till alla som gjort samma dumma misstag som mig och fler här ovan.

Direkt efter betalningen när jag insåg att de reserverat över 725 spänn på min internetbank så mailade jag (Logga in för att se e-postadress) och förklarade att jag hade ångrat mig och ville avbryta köpet. Bekräftade även att jag inte fått något mail innehållande min ansökan än. Fick svar 3 minuter senare:

"Dear (hela mitt namn),

We have canceled your US Travel Authorization processing request.
The credit card transaction has been canceled and you will not be charged for our services.

Regards,

Customer Service Dept.
USAvisaonline

DISCLAIMER: USAvisaonline is an independent website not affiliated with any U.S. government agencies, consulates or embassies."

Kollade min bank och hela summan var tillbaka på kontot.
Nu ska jag lugnt och sansat ansöka om ESTA på rätt hemsida. Pust.
Av Herm
1 okt. 2015 22:09
Hej!

Tack Ebbalinnea för ditt inlägg. Jag gjorde samma misstag nyss, men svarade dem precis som du. Fick mailsvar inom några minuter

"We have canceled your US Travel Authorization processing requests.

The credit card transactions have been canceled and you will not be charged for our services."

Skönt, jag hann ansöka för 5 pers!
5 okt. 2015 15:05
Inte för att kritisera någon här som blivit drabbad, men jag är lite nyfiken på hur man trillar in på bluffsidorna?

Om jag googlar på esta, så är första träffen jag får upp till den riktiga sidan. Dessutom borde det ju finnas information/länkar till den officiella sidan hos de olika flygbolagen/resebyråerna.

Så av ren nyfikenhet: Hur hittar man till bluffsidorna?
Av Birgere
5 okt. 2015 18:46
Citerat från Bergling:
Inte för att kritisera någon här som blivit drabbad, men jag är lite nyfiken på hur man trillar in på bluffsidorna?

Om jag googlar på esta, så är första träffen jag får upp till den riktiga sidan. Dessutom borde det ju finnas information/länkar till den officiella sidan hos de olika flygbolagen/resebyråerna.

Så av ren nyfikenhet: Hur hittar man till bluffsidorna?
Jag googlade "söka ESTA" och det första träffen som kom upp var denna www.esta.us/svenska.html

Så det är nog inte så svårt att hamna fel om man inte har koll på läget.
6 okt. 2015 08:48
Såg detsamma när jag testade den sökningen.

Då är väl bara frågan hur man i första läget fått information om att man skall ansöka om det. Är det via flygbolag/resebyrå, så kan man ju tycka att de borde förse resenären med en korrekt länk/information om var ESTA skall ansökas om.

Nåväl, det var bara en liten passus.
Av Joski
6 okt. 2015 21:38
Ang ESTA så har jag - klantigt nog - också köpt två dyra ESTA... Jag skyller på blåögdhet och stress. Skit samma. Har kollat på ambassadens hemsida och sett att jag har ett godkänt ESTA. Min fråga är; om jag ångrar mitt köp, kan jag då riskera att nekas att få ett nytt godkänt ESTA från ambassaden? D.v.s. om ett godkänt redan utfärdats, jag ångrar det, ansöker och beställer ett nytt. Kan det nekas...?
Av Hawaii
6 okt. 2015 22:45
Citerat från Joski:
Ang ESTA så har jag - klantigt nog - också köpt två dyra ESTA... Jag skyller på blåögdhet och stress. Skit samma. Har kollat på ambassadens hemsida och sett att jag har ett godkänt ESTA. Min fråga är; om jag ångrar mitt köp, kan jag då riskera att nekas att få ett nytt godkänt ESTA från ambassaden? D.v.s. om ett godkänt redan utfärdats, jag ångrar det, ansöker och beställer ett nytt. Kan det nekas...?
Har ingen aning om vad svaret kan vara, men varför ta den risken? Du har ju redan ett godkänt ESTA. OK, så du betalde mer än "ordinarie pris", men det är ju som sagt redan sagt och gjort. Och eftersom ESTA har blivit godkänt är det nog också långsökt att du kan få tillbaka de pengarna. Lite annorlunda om man ångrar sig med en gång innan hela processen har startat.
Dessutom så är det lite missvisande, som har gjorts i den här tråden, att kalla dessa sidor för "bluffsidor", som drar tanken till bedrägeri. De utför en tjänst och de tar betalt för den. Att man sedan kan göra det betydligt billigare på den officiella sidan har ju inte direkt med saken att göra. Samma sak oavsett vilka tjänster eller varor det gäller - man kan få olika priser på olika ställen.
Av Joski
6 okt. 2015 23:02
Nä precis, de är ju inga bluffare utan egentligen smarta personer. Det är ju såna här grejer mansjälv borde komma på för att tjäna snabba pengar enkelt på klantskallar som en själv ;-)
7 okt. 2015 14:04
Citerat från Birgere:

Jag googlade "söka ESTA" och det första träffen som kom upp var denna www.esta.us/svenska.html

Så det är nog inte så svårt att hamna fel om man inte har koll på läget.
Och ju fler som klickar på länken desto längre tid kommer den ligga överst. För det är väl så att Google visar länkar i den ordning som de anses "rätt" (relevanta) baserat på aktivitet utöver sökord.
7 okt. 2015 14:32
Citerat från Hawaii:
Dessutom så är det lite missvisande, som har gjorts i den här tråden, att kalla dessa sidor för "bluffsidor", som drar tanken till bedrägeri. De utför en tjänst och de tar betalt för den. Att man sedan kan göra det betydligt billigare på den officiella sidan har ju inte direkt med saken att göra. Samma sak oavsett vilka tjänster eller varor det gäller - man kan få olika priser på olika ställen.
Exakt. Jag har också i andra trådar kommenterat det här med att "alla" kallar dessa tredjepartssidor bluffsidor bara för att de tar betalt för någonting de kan göra själva.

Man kan jämföra med resebyrån som säljer en resa som man kan boka själv direkt hos flygbolag.
17 okt. 2015 12:52
Jag gick också in på fel site, gjorde fyra ansökningar (inklusive till mina barn) och såg senare att jag skulle debiteras 87 dollar styck. Jag skrev två mail till dem och jag tjafsade, efter andra mailet skrev de bara tillbaka att de skulle betala tillbaka. Och det hände faktiskt! I slutändan betalade jag bara 14 dollar styck.

Så det lönar sig att klaga!

//Karin
29 maj 2016 20:50
Vi reklamerade just efter beställning på en av dessa bluffsajter. Gick utmärkt bra. Vi mailade till dem själva.
Av Myran82
16 okt. 2016 19:50
Någon som använt esta.us och lyckats få tillbaka pengar? Handelsbanken vägrar hjälpa oss för dom menar på att man själv godkänt betalningen. Så jäkla ledsen o besviken :(
16 okt. 2016 20:04
Citerat från Myran82:
Någon som använt esta.us och lyckats få tillbaka pengar? Handelsbanken vägrar hjälpa oss för dom menar på att man själv godkänt betalningen. Så jäkla ledsen o besviken :(
Ni måste ju i så fall vända er till esta.us och häva ert köp så att DE kan betala tillbaka pengarna, banken kan ju inte hjälpa att ni använt er av en inofficiell ESTA-sida.
Av Myran82
16 okt. 2016 20:48
Ja jag har gjort det, hoppas på det bästa
17 okt. 2016 22:40
Hej
jag blev också lurad i kväll .
jag ringde banken men dom hjälpte mig inte ,
jag mailade visa utan svar .
sist mailade jag företaget som lurade mig och sa att jag ville ha tillbaka mina pengar 10 min senare sa dom att dom hade släppt pengarna .
jag kollade kontot och dom betalade tillbaka allt : )
18 okt. 2016 07:10
Citerat från Antonio73:
Hej
jag blev också lurad i kväll .
jag ringde banken men dom hjälpte mig inte ,
jag mailade visa utan svar .
sist mailade jag företaget som lurade mig och sa att jag ville ha tillbaka mina pengar 10 min senare sa dom att dom hade släppt pengarna .
jag kollade kontot och dom betalade tillbaka allt : )
Vilka sajter använde ni som blivit lurade? Jag gick också på en nit igår kväll. Jag använde.estaprocessing punkt com
Fattar inte hur jag lyckades, jag åker till USA varje år och detta är det tredje ESTA jag söker.

Är det någon annan som köpt ESTA på samma sajt och isf hur gick det när ni reklammerade?

Jag struntar egentligen i de 65 usd jag fick betala extra. Vill bara vara säker på att mitt ESTA blev ok. Jag började fylla i en ansökan på den riktiga sajten och såg att det man skulle fylla i, inte var riktigt lika som på bluffsajten. Det jag tänker nu är att om jag ansöker om ESTA på den riktiga sidan och får det godkänt. Om sedan ESTA från bluffsajten går igenom så är det ESTAt det senaste och det som gäller. Med andra ord så kan jag åka till USA med ett ESTA som är skumt och kommer därför inte in.

Jag ska ringa amerikanska ambassaden idag men är tacksam för svar från er andra som blivit drabbade och lite tankar från er andra.
18 okt. 2016 09:42
Hej du kan kolla om din ansökan är skickad genom att gå in på den riktiga ESTA sajten och söka efter din ansökan .
Men jag tycker att att du ska gå tillbaka till sajten som du beställde ifrån och maila dom och säg att du vill avbryta köpet och att du känner dig lurad .
Dom svarade mig inom 10 min och sa att dom tar bort den , jag tror att dom hjälper alla annars så får dom nog inte vara kvar länge.
Som det skrivits om i detta forum så är det egentligen inte en bluff , många känner sig lurade men struntar i att göra något .
Men klagar du så betalar dom säkert tillbaka .
Hoppas att det löser sig ,
MVH
18 okt. 2016 10:15
Jag skickade dom ett mejl där jag bad dom avbryta min ansökan. Tio minuter senare fick jag ett mejl med bifogad fil där min godkända ansökan låg på pdf. Jag gick in på den riktiga sajten för ESTA-ansökningar och kontrollerade statusen oxh mycket riktigt, den var godkänd. Jag hann dessvärre inte se hur det såg ut med betalningen av 14 USD, för samtidigt som jag kontrollerade ansökan så damp ett nytt email ner. I det mejlet så stod det att dom avbrutit ansökan och att jag skulle få pengarna tillbaka.

Jag återkommer med hur det hela avlöpte, kan eventuellt dröja några veckor då jag reser nu på söndag.
22 sep. 2017 06:27
Citerat från Antonio73:
Hej
jag blev också lurad i kväll .
jag ringde banken men dom hjälpte mig inte ,
jag mailade visa utan svar .
sist mailade jag företaget som lurade mig och sa att jag ville ha tillbaka mina pengar 10 min senare sa dom att dom hade släppt pengarna .
jag kollade kontot och dom betalade tillbaka allt : )
Åh, det är inte bra, är du okej?
4 okt. 2017 12:21
Hej där,

Ledsen att du hörde att din ansökan avbröts. Denna fråga är vanlig idag. Jag har också en vän med samma fall som detta och gärna passerade. Han försökte faktiskt den officiella hemsidan men då berättade han för mig att det finns tredje parts webbplatser som utför liknande tjänster, som https://estavisa.com.au. Du måste leta efter en tillförlitlig byrå som kan hjälpa dig med att få visum. Så mycket som möjligt behöver du också alla dokument så mycket du kan för att bevisa din förmåga att finansiera resan medan du är i USA. Hoppas det här hjälper!
30 jan. 2018 09:09
Hej,
Lyckades bli "lurad" jag också. 88 Dollar för ESTA... Har inte fått någon bekräftelse på ansökan från företaget, men pengarna är dragna från mitt konto.
Har mailat företaget men inte fått svar. Har varit i kontakt med min kortutgivare som bett mig avvakta svar från företaget.
Alltså: Varning för bluff-ESTA-företag. I mitt fall: evisaonline.com
30 jan. 2018 13:27
Citerat från Ninnip75:
Hej,
Lyckades bli "lurad" jag också. 88 Dollar för ESTA... Har inte fått någon bekräftelse på ansökan från företaget, men pengarna är dragna från mitt konto.
Har mailat företaget men inte fått svar. Har varit i kontakt med min kortutgivare som bett mig avvakta svar från företaget.
Alltså: Varning för bluff-ESTA-företag. I mitt fall: evisaonline.com
Detta står faktiskt på mitt på websidan som du använde:

" Vårt företags huvudsyfte är att hantera visumansökningar (ESTA) online åt resenärerna. Vi granskar ansökningarna för att undvika eventuella fel som kan påverka ansökningsprocessen. Vår hanteringsavgift är USD 88,00 för varje ansökan, vilket inkluderar avgiften på USD 14,00 som tas ut av den amerikanska regeringen. Vår professionella tjänst är inte obligatorisk och alla resenärer kan skicka in sina ansökningar utan vår hjälp här: https://esta.cbp.dhs.gov"
13 feb. 2018 10:44
Citerat från Nisse524:
Citerat från Ninnip75:
Hej,
Lyckades bli "lurad" jag också. 88 Dollar för ESTA... Har inte fått någon bekräftelse på ansökan från företaget, men pengarna är dragna från mitt konto.
Har mailat företaget men inte fått svar. Har varit i kontakt med min kortutgivare som bett mig avvakta svar från företaget.
Alltså: Varning för bluff-ESTA-företag. I mitt fall: evisaonline.com
Detta står faktiskt på mitt på websidan som du använde:

" Vårt företags huvudsyfte är att hantera visumansökningar (ESTA) online åt resenärerna. Vi granskar ansökningarna för att undvika eventuella fel som kan påverka ansökningsprocessen. Vår hanteringsavgift är USD 88,00 för varje ansökan, vilket inkluderar avgiften på USD 14,00 som tas ut av den amerikanska regeringen. Vår professionella tjänst är inte obligatorisk och alla resenärer kan skicka in sina ansökningar utan vår hjälp här: https://esta.cbp.dhs.gov"
Det gjorde det säkert. Ibland är man förs nabb för sitt eget bästa dock och missar det finstilta! :-)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Anem82
4 apr. 2018 19:36
Citerat från Ninnip75:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Ninnip75:
Hej,
Lyckades bli "lurad" jag också. 88 Dollar för ESTA... Har inte fått någon bekräftelse på ansökan från företaget, men pengarna är dragna från mitt konto.
Har mailat företaget men inte fått svar. Har varit i kontakt med min kortutgivare som bett mig avvakta svar från företaget.
Alltså: Varning för bluff-ESTA-företag. I mitt fall: evisaonline.com
Detta står faktiskt på mitt på websidan som du använde:

" Vårt företags huvudsyfte är att hantera visumansökningar (ESTA) online åt resenärerna. Vi granskar ansökningarna för att undvika eventuella fel som kan påverka ansökningsprocessen. Vår hanteringsavgift är USD 88,00 för varje ansökan, vilket inkluderar avgiften på USD 14,00 som tas ut av den amerikanska regeringen. Vår professionella tjänst är inte obligatorisk och alla resenärer kan skicka in sina ansökningar utan vår hjälp här: https://esta.cbp.dhs.gov"
Det gjorde det säkert. Ibland är man förs nabb för sitt eget bästa dock och missar det finstilta! :-)
Hur gick det? Fick du nåt svar från evisaonline.com @Ninnip75 ? Jag har gjort exakt samma miss...
Av Anem82
4 apr. 2018 19:40
Citerat från Myran82:
Någon som använt esta.us och lyckats få tillbaka pengar? Handelsbanken vägrar hjälpa oss för dom menar på att man själv godkänt betalningen. Så jäkla ledsen o besviken :(
Hur gick det för dig? Fick du nåt svar till slut?
5 aug. 2018 19:13
Hej
Jag mailade tillbaka att jag ville annullera inresetillståndet och krävde pengarna tillbaka. Det tog 25 minuter sen var de reserverade pengarna på mitt betalkort tillbaka och ett mail om att det var annullerat😁
Av Maagnus
4 feb. 2020 20:37
"Dessutom så är det lite missvisande, som har gjorts i den här tråden, att kalla dessa sidor för "bluffsidor", som drar tanken till bedrägeri."

Snicksnack! Vad pratar du om? Det är ju precis bluff/bedrägeri det handlar om.
4 feb. 2020 21:57
Citerat från Maagnus:
"Dessutom så är det lite missvisande, som har gjorts i den här tråden, att kalla dessa sidor för "bluffsidor", som drar tanken till bedrägeri."

Snicksnack! Vad pratar du om? Det är ju precis bluff/bedrägeri det handlar om.
Det är det ju inte. De söker ESTA åt folk mot en avgift. Bara bedrägeri om man tar pengar utan att ge ESTA.
Av Peter_o
4 feb. 2020 23:03
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Maagnus:
"Dessutom så är det lite missvisande, som har gjorts i den här tråden, att kalla dessa sidor för "bluffsidor", som drar tanken till bedrägeri."

Snicksnack! Vad pratar du om? Det är ju precis bluff/bedrägeri det handlar om.
Det är det ju inte. De söker ESTA åt folk mot en avgift. Bara bedrägeri om man tar pengar utan att ge ESTA.
Vi kan väl vara överens om att det är bluffsidor nar man tar 74 dollar extra utan att tillföra någon bättre hjälp än den man får på ordinarie sidan.
Sedan tycker jag att man även kan lägga till att det "för tanken till bedrägeri". Formellt säger man ju inte att det är bedrägeri.

/PeterO
Ps, adress till rätt sida är https://esta.cbp.dhs.gov/