Visum och utresa

17 okt. 2014 11:20
Visningar: 492
Hej!
Jag skall åka till Thailand med min sambo och son på 1 år den 13e december. Vi har varit i Thailand många gånger men bara två veckors resor då. Den här gången ska vi stanna till den 5 mars.

Vår tanke var att skaffa ett single entry visa här i Sverige innan vi åker, har sedan en resa bokad till KL den 6 - 9 februari, när vi då flyger in igen får vi väl 30 dagar utan visum?
Jag trodde att det funkade så men fick höra av någon att så kunde man inte göra längre i Thailand efter militären tagit över.

Låter skumt samt att det inte står någonting på ambassadens hemsida om det, någon som är kunnig och vet hur vi skall gå tillväga, funkar det att göra på det sättet som vi tänker?

Tack på förhand!
Av Hille2
17 okt. 2014 12:23
Svårt att svara på då de gått ut med att det inte ska bli några VISAruns mer men å andra sidan inte riktigt definierat vad som räknas som VISArun.

Ett annat fungerande alternativ är ju att förlänga era visum på immigration med 30 dagar innan era 60 dagar gått ut. Om ni inte nödvändigtvis vill vara i KL i ett par dagar.
Av Sierra
17 okt. 2014 16:45
Visst får du 30 nya dagar när du återkommer med flyg från KL.

Ni behöver inte heller ansöka om Tourist Visa eftersom ni skall vara i Thailand mindre än 60 dagar innan ni flyger till KL. Nu kan man förlänga de 30 dagar man får vid ankomst med ytterligare 30 dagar (tidigare var det 7 dagar) på ett Immigration Office i landet. Det kostar 1900 THB/pers.

Men bor ni nära Göteborg (konsulatet) eller Stockholm (ambassaden) är det ju billigare att ansöka om Tourist Visa som kostar 260 kr/pers. Det går inte att ansöka per post längre.
19 okt. 2014 19:06
Vad menas med visaruns? Skulle va jobbigt om vi blir nekade när vi kommer från KL
Av Sierra
19 okt. 2014 19:27
Visa Run kallas det när man lämnar landet och återvänder direkt i avsikt att få nya dagar. Detta var mest vanligt genom att passera och återvända via en land- eller sjögräns.
20 okt. 2014 22:28
Men så som hille skriver så betyder det då att vi inte får 30 dagar när vi kommer tillbaka från KL. Är orolig eftersom vi har Lill killen med och vill absolut inte ha något strul :/
Av Sierra
20 okt. 2014 22:46
Ni gör ingen Visa Run utan kommer med flyg till Thailand efter ett antal dagar i KL och får 30 dagars uppehållstillstånd.
20 okt. 2014 22:53
Men va skönt att höra! Tack så mycket för all information! Du kan mycket om allt verkar det som :)
Av Mrsj
5 dec. 2014 23:01
Hej

Jag och min man ska åka till Thailand nu den 15 dec och landar i Thailand den 16 dec. Vi reser hem den 15 januari. Såg då Idag på nån forum att man endast får stanna i Thailand i 30 dagar utan visum men vi kommer att vara där i 31 dagar. Jag bokade biljetten utan att tänka på hur många dagar det var. Måste vi då ansöka om en turist visum för bara 1 dag? Vilket är dagen vi skall resa hem?

Skulle Uppskatta ett snabbt svar av någon som vet, då vi reser snart

tack
Av Hille2
6 dec. 2014 01:36
Om ni flyger hem på natten, dvs checkar in före midnatt den 30:e dagen så blir det 30 dagar. Checkar ni in efter midnatt, alltså på den 31 dagen så får ni troligtvis betala för en dags overstay i samband med incheckningen.