Visum och tips om Thailand

Av Kiia
9 nov. 2015 10:22
Visningar: 105
Hej! Flyger ner till Thailand 1 december, och landar i Bangkok, har tänkt att åka tåg ner till krabi och bo runt om där i ca 1 månad, har ni några tips gällande boende, saker att göra?

Och sedan en fråga om visum, den 28 tänkte vi ta ett tåg ner till kuala lumpur, vad är enklast och ta sig från ko phan gan till kuala lumpur (billigast och bäst) och ifall vi efter en månad vill tillbaka till Thailand, behöver vi söka visum innan resa här i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Av Hille2
9 nov. 2015 11:00
Ni får stanna i Thailand i 30 dagar utan visum om ni kommer med flyg. Om ni kommer via en landgräns så får ni bara stanna i 15 dagar. Eftersom reglerna för dubbelt turistvisum kommer att ändras den 13 november så kan ni inte ansöka om ett turistvisum i Sverige innan ni åker utan i så fall chansa på att det går att söka ett visum med en inresa när ni är i Malaysia.
Det är ännu oklart hur det blir med reglerna så jag skulle nog satsa på att flyga från Malaysia till Thailand om jag skulle stanna mer än 15 dagar. Det bör inte bli någon större prisskillnad då det finns många lågprisflyg mellan länderna.

Ni kan inte resa mellan Bangkok och Krabi med tåg hela vägen utan i så fall måste ni byta till buss på vägen. Ska ni åka hela vägen i ett sträck och inte planerar att stanna nånstans så kan ni lika gärna ta bussen.
Av Kiia
9 nov. 2015 11:06
Okej! Tusen tack för snabbt svar :) så ifall vi flyger in i slutet av januari igen till Thailand får vi stanna 30 nya dagar? För då har vi bara tänkt att stanna ytterliga 30 dagar och flyga hem i slutet av februai
Tack tack för hjälpen!
Av Sierra
9 nov. 2015 12:44
Ja, ni får 30 nya dagar om ni flyger in i Thailand. Kommer ni med tåg/båt får ni 15 dagar.
9 nov. 2015 16:32
Hej!

Vad är det som ska ändras med dubbelt turistvisum? Jag har precis idag skickat ansökan om touristvisa double-entry (via allavisum) till ambassaden, är det den typen av visum som kommer ändras?

Tacksam för svar =)
Av Sierra
9 nov. 2015 19:12
Ja, tydligen är det det men om du får ditt Double Entry Visa beviljat före 13 nov så skall det funka som vanligt.
9 nov. 2015 19:22
Vad konstigt att det inte står något om det på ambassadens hemsida? Var har ni fått den informationen ifrån? Typiskt, då kommer mitt visum antagligen inte hinna beviljas...Men turistvisum liknande double-entry måste väl ändå finnas kvar på något sätt?
9 nov. 2015 19:52
Ok, tack för svar!

Vd segt att ta sig över gränsen varje månad. Och förut kunde man ju stanna 9-månader med tripple-entry. Nu bara 6 månader alltså. SUCK för dessa ändringar