Visum hjälp

29 juli 2015 19:30
Visningar: 641
Hej! Undrar hur man kan ansöka visum i sverige?
Bor i norrland och måste ansöka via ombud står det på ambassadens hemsida!
Undrar då om bara en bekant kan lämna in och hämta ut visum på ambassaden åt en?
Av Sierra
29 juli 2015 23:18
Hur länge skall du stanna i Thailand?

Skall du stanna i landet mer än 30 dagar har du två möjligheter.

1) Ansöka om Tourist Visa i Sverige innan du åker. Då kan du ansöka om Single Entry (60+30 dagar), Double Entry (60+30+60+30 dagar) eller Triple Entry (60+30+60+30+60+30 dagar).
Som du ser ger varje Entry dig 60 dagar som kan förlängas med 30 dagar på Immigration Office. Du måste lämna landet mellan varje Entry.
Hur ansökan fungerar kan du se här och du kan ansöka på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. En bekant kan vara ombud. http://www.thaiconsulate.se/Tourist-visa.htm

2) Du får per automatik 30 dagars uppehållstillstånd utan kostnad när du kommer med flyg till Thailand. Dessa 30 dagar kan du förlänga med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB. Du kan alltså få 60 dagars uppehållstillstånd utan Visa.
30 juli 2015 09:17
okej tusen tack för snabbt svar!
vet du om en vän nere i göteborg lämna in och hämta ut min visumansökan?
eller måste jag skicka min ansökan via ombud som har ett företag? tex http://www.allavisum.se/visum/
Av Sierra
30 juli 2015 09:36
Du måste skriva ut och fylla i ansökan själv. Den skall undertecknas. Sedan kan du skicka ansökan och ditt pass till din vän i Göteborg som lämnar in den till konsulatet. Är den inte korrekt ifylld godtas den inte.

Visst kan du ansöka via allavisum.se men det är betydligt dyrare.
31 juli 2015 07:07
Citerat från Sierra:
Du måste skriva ut och fylla i ansökan själv. Den skall undertecknas. Sedan kan du skicka ansökan och ditt pass till din vän i Göteborg som lämnar in den till konsulatet. Är den inte korrekt ifylld godtas den inte.

Visst kan du ansöka via allavisum.se men det är betydligt dyrare.
När jag pratade med thai konsult i Göteborg i maj 2015 så är man tvungen själv lämna in ansökan...kanske felaktigt men det var svaret när jag frågade om jag kunde lämna in istället för min kompis.
Av Sierra
31 juli 2015 07:54
Det måste vara ett missförstånd. Så här står det på konsulatets website:

"From March 1st, 2014, the Consulate will no longer accept any visa application nor return passport by post (due to security reasons). Please submit your application personally or by representative at the Consulate in Gothenburg."

http://www.thaiconsulate.se/Where-to-apply.htm
Av Hille2
31 juli 2015 14:30
Thaikonsult är väl ett företag som säljer just den tjänsten. Så det kanske inte är så konstigt att de säger att man måste lämna in ansökan själv ;)
Av Sierra
31 juli 2015 14:59
Det är kanske på sin plats att nämna att Royal Thai Consulate och Thaikonsult inte är samma sak.
Av Hille2
31 juli 2015 19:11
Citerat från Sierra:
Det är kanske på sin plats att nämna att Royal Thai Consulate och Thaikonsult inte är samma sak.
Ja, det är nog många som tar fel när de googlar efter information :)
Av Kiia
9 nov. 2015 10:18
Hej! Ifall jag flyger till Thailand 1 december, åker ner till kuala lumpur 28 december och har tänkt att stanna i Malaysia i en månad, och sedan möjligtvis vill tillbaka till Thailand efter den månaden, Behöver jag ett visum?
Av Sierra
9 nov. 2015 12:46
Kiia,

Nej, du behöver inget Visa.
Du får 30 nya dagar om du flyger in i Thailand. Kommer du med buss/tåg/båt får du 15 dagar.
22 jan. 2016 09:04
Citerat från Sierra:
Hur länge skall du stanna i Thailand?

Skall du stanna i landet mer än 30 dagar har du två möjligheter.

1) Ansöka om Tourist Visa i Sverige innan du åker. Då kan du ansöka om Single Entry (60+30 dagar), Double Entry (60+30+60+30 dagar) eller Triple Entry (60+30+60+30+60+30 dagar).
Som du ser ger varje Entry dig 60 dagar som kan förlängas med 30 dagar på Immigration Office. Du måste lämna landet mellan varje Entry.
Hur ansökan fungerar kan du se här och du kan ansöka på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. En bekant kan vara ombud. http://www.thaiconsulate.se/Tourist-visa.htm
För att få 60 dagar vid varje entry måste man komma med flyg till Thailand eller? Behövs det någon sorts ansökan eller annat pappersjobb? Vet någon om det finns ett Immigration Office i närheten av Koh Lanta?

//Mua
Av Sierra
22 jan. 2016 09:22
Mua,

Nej, om du har Tourist Visa behöver du inte anlända med flyg. Du får 60 dagar även om du kommer via land-/sjögräns.

Närmaste Immigration Office i förhållande till Lanta ligger i Krabi Town.
22 jan. 2016 12:09
Citerat från Sierra:
Mua,

Nej, om du har Tourist Visa behöver du inte anlända med flyg. Du får 60 dagar även om du kommer via land-/sjögräns.

Närmaste Immigration Office i förhållande till Lanta ligger i Krabi Town.
Tack för hjälpen! En sista fråga, räcker det med en stämpel i passet eller måste vi göra någon ansökan eller dåligt i landet vi åker till? Och måste vi stanna 1 dygn i det andra länder?
Av Sierra
22 jan. 2016 14:47
Du behöver inte göra något extra pappersmässigt.
Om du flyger tillbaka kan du återvända direkt, annars får du stanna en natt.
Av Hille2
22 jan. 2016 15:00
Citerat från Sierra:
Du behöver inte göra något extra pappersmässigt.
Om du flyger tillbaka kan du återvända direkt, annars får du stanna en natt.
Stämmer det? Inte behöver man väl stanna en natt för att kunna aktivera sin andra inresa på ett turistvisum?
I våras funkade det iallafall med att bara åka över gränsen fram och tillbaks.

(kanske inte så viktig fråga längre iofs, nu då det inte finns dubbel och trippel entry längre)
Av Sierra
22 jan. 2016 18:44
Hille2,

Har du färsk erfarenhet av detta så är det naturligtvis så.
Tack för uppdateringen!