Vistelse på Koh Lipe

Av Jen1
12 juni 2014 10:11
Visningar: 704
Hej!
Har med stort intresse följt med diskussionerna här på reseguiden, som berört Koh Lipe. Har också tittat på bilder och stället verkar väldigt vackert . Vi e två vuxna som nu i Januari 2015 tänkt åka till Koh Lipe och stanna där i ca 3 veckor. Nu undrar vi om tre veckor blir "långtråkigt" på en så pass liten ö, borde man kombinera resan med andra närliggande orter också? De är i huvudsak sol, värme,närhet till havet, avkoppling men och kanske lite shopping vi e ute efter, och det är ju ganska lika om man vistas på en mindre ö/ ort i Thailand. Vi har besökt Thailand ett tiotal gånger, så vi känner lite till "turist-Thailand", men Koh Lipe är nytt för oss. Har alltid haft kombinationsflyg vidare från Bangkok, dvs vi har aldrig tagit ut väskorna i Bangkok innan vi bytt flyg. Planet landar 7:25 i Bangkok, och 9:50 går vårt plan till Hat Yai. Är tiden tillräcklig att få ut väskorna, checka in och hinna med planet till Hat Yai ?
Hälsn. Jen1.
Av Sierra
12 juni 2014 12:40
Jag antar att ni flyger med Thai Smile (=Thai Airways) till Hat Yai från Suvarnabhumi. Det är det enda bolaget som flyger därifrån.

Lipe är en liten ö där det inte finns mycket att göra mer än bara ha det gott så tre veckor kan kännas lite länge. Ni kan göra dagsturer med longtail för att snorkla med strandhugg efter vägen på andra mindre öar. Ett dagsbesök på Adang, 10-15 min norr om Lipe är att rekommendera. Det går även att övernatta där i tält eller bungalow. Det bokar du enklast i en av Thai Beach Travellers travelshopar på Walking Street.

Dra över till Langkawi i Malaysia, ca en tim söder om Lipe för några dagar. Där finns mer att göra. Kolla min Reseguide: http://www.reseguiden.se/reseguider/langkawi-on-som-erbjuder-det-mesta-5278
Det är inte lämpligt att göra en dagstur dit då du bara kommer att få någon timme innan det är dags att åka tillbaka och det kostar 2400 THB (ca 500 SEK) att åka fram och tillbaka.

Ett annat alternativ är att även besöka Bulon, en tim norr om Lipe några dagar.
Av Sierra
12 juni 2014 13:23
Jag glömde svara på frågan om hinner flighten 09.50.

Det gör ni lätt om ert inkommande flyg är i tid. Vilket bolag flyger ni med till BKK? Det är möjligt att ni kan få bagaget hela vägen till Hat Yai.
Av Jen1
12 juni 2014 20:49
Tusen tack för informationen Sierra, har också läst dina reseguider, mycket bra information där också ! Jo, flyger Thai Airways till Hat Yai. Lankawi har vi tänkt på, liksom Koh Lanta, men inte riktigt bestämt oss. Vi njuter ofta av "att bara vara" och må bra, så därför hade vi tänkt att kanske vi ändå är nöjda med att stanna tre veckor på Koh Lipe. Man kan ju som du nämner, åka på dagsutflykter till de olika öarna runtomkring. Vi flyger med Finnair från Stockholm via Helsingfors. Finns billigare alternativ om man är beredd att ta en tidsmässigt längre resa. Finnair kör raka spåret till Bangkok. Bra om tiden räcker till i Bangkok, vi är då 11:20 i Hat Yai och borde gott hinna med sista speedboaten för dagen kl 15:00 från Bak Barra. Har jag uppfattat tidtabellerna rätt ?
Hälsn. Jen1
Av Sierra
12 juni 2014 23:06
Ok.
Ang bagaget så är Finnair och Thai inte med i samma allians så det är inte givet att du får det hela vägen till Hat Yai. Du kan ju kolla när du checkar in på Arlanda om det kan gå i alla fall (visa bokningen med Thai).

Går det så skall du inte passera immigration på BKK utan det sker i så fall på Hat Yai Airport.

Minibuss 13.00 från flygplatsen till Pak Bara och speedboat 15.00 kan du boka på denna länk. Speedboaten väntar på minibussen om den är sen. (Det går dock inte att boka förrän om någon månad).

http://thaibeachtravellers.com/transport/pak-bara
Av Jen1
13 juni 2014 14:27
Det är precis som du säger gällande Finnair och Thai, kollar upp det iaf på Arlanda. Tack för länken :) Otroligt stor hjälp att få information av nån som kan och känner till hur det funkar i praktiken ! TACKAR !
Hälsn. Jen1
7 juli 2014 13:39
Hej!
Vi var på Koh Lanta och Koh Lipe i 3v i feb 2012 med 10nätter på Koh Lipe. Koh Lanta var inget vi fastnade för men däremot Koh Lipe var mycket bra. När vi åkte båt ut till Lipe ångrade vi att vi inte hade bokat in några nätter på öarna mellan Lipe och Lanta. Därför gör vi om resan igen nu till vintern i dec/jan. Vi landar i Krabi och har bokat 6n Ao Nang (över nyår), 6n Koh Mook, 10n Koh Lipe och 6n Langkawi därifrån vi sedan åker hem.
3v på Koh Lipe känns som lite slöseri med tiden eftersom jag tror att ni kommer att vilja se något annat efter ett tag. Dessutom finns det ingen shopping att tala om, däremot är det inga problem att få tag på allt man behöver för sin semester med flip-flops, solkrämer, saronger etc.
Av Jen1
13 juli 2014 11:57
Hej! Jo, det var nog det som var orsaken till att ej stanna alla tre veckorna på Koh Lipe, vi tänkte att det kanske blir lite för länge , så därför blir det 7 dagar på Koh Lanta också. Vi har aldrig varit till Koh Lanta så även om det inte är lika vackert där som på Koh Lipe så får vi ju ändå se hur Koh Lanta är. Shoppingen tror jag räcker till som det är, man "behöver" ju egentligen ingenting annat än det du nämner. Vi åker också hem via Krabi, stannar sedan en dag i Bangkok, innan det bär av hemåt. Det verkar som om man inte kan växla kontanter på "nån bank" på Koh Lipe, endast ATM för kreditkortsuttag finns där. Är det det så ? H. Jen1
Av Sierra
13 juli 2014 12:21
Du kan, förutom att använda ATM på Lipe, växla de vanligaste valutorna (även svensk valuta) på vissa resorts och i travelshops längs Walking Street.
Av Minnap
13 juli 2014 17:16
Hej!Vi älskar Lipe och var dit för andra gången febr-mars i år. Kombinerade 3 v på ön med shopping i Bangkok som avslutning. Reser med 2 barn, nu 12 och 14, i år fick de prova på att dyka med tuber bl a. Annars kopplar vi bara av, läser, vilar och umgås hela familjen. Visst byggs det en del på ön och en del klagade på alla longtail båtar, men då får man nog välja någon annan plats. Oss gör det ingenting, vi är gäster och det tillåter oss att hälsa på i detta paradis, något ska befolkningen leva på.
Av Jen1
13 juli 2014 20:50
Låter bra! Har hellre valuta med mej och växlar där, än kreditkort som tyvärr lätt kan kopieras och missbrukas. Du Sierra tycks ha koll på allt i denna delen av världen :) Tur att det finns nån att fråga ! Tackar! :)
De e precis som du säger Minnap, tänker man fara dit och klaga , kan man lika gärna stanna hemma där allt e bekant och följer de mönster man är van vid. De e vi som är främlingar, och därför skall vi rätta oss efter de omständigheter som där råder ! Vara skonsam mot den vackra naturen , och vänlig mot ortsbefolkningen, som oftast är helt fantastiskt vänliga och trevliga mot oss.
Av Hille2
13 juli 2014 21:29
Citerat från Jen1:
Låter bra! Har hellre valuta med mej och växlar där, än kreditkort som tyvärr lätt kan kopieras och missbrukas. Du Sierra tycks ha koll på allt i denna delen av världen :) Tur att det finns nån att fråga ! Tackar! :)
De e precis som du säger Minnap, tänker man fara dit och klaga , kan man lika gärna stanna hemma där allt e bekant och följer de mönster man är van vid. De e vi som är främlingar, och därför skall vi rätta oss efter de omständigheter som där råder ! Vara skonsam mot den vackra naturen , och vänlig mot ortsbefolkningen, som oftast är helt fantastiskt vänliga och trevliga mot oss.
Tänk på att det blir väldigt mycket dyrare att växla på plats jämfört med att ta ut det du behöver i ATM.
15 juli 2014 00:04
Jag har varit på Koh Lipe i 10 nätter och hade lätt vara där i tre veckor. Bara vara tillsammans. Ta en båttur, käka gott och läsa böcker. Shoppingen klarar jag mig utan.