Vilket visum Thailand två inresor á ca 30 dagar?

23 okt. 2014 10:01
Visningar: 550
Nu har jag läst och läst, här och på Thaiambassaden men blir inte klok på detta! Tänkte därför ta hjälp av er!

Ska till Thailand den 2 januari, kommer att flyga till Singapore och Kuala Lumpur ca den 25 jan och sedan tillbaks in i Thailand ca den 1 feb för att sedan åka hem den 3 mars.

Visum behövs självklart, men vilket slags visum är det som gäller för oss?
Av Macho
23 okt. 2014 10:36
Hej.
Om jag räknar rätt så klarar du dej med VOA, alltså visa on arrivel.
Du får ju 30 dagars visum per automatik varje gång du kommer till
Thailand med flyg.
Kommer du land eller sjövägen får du 15 dagars visum

Macho
Av Hille2
23 okt. 2014 13:01
Nej, som Macho säger, du behöver inget visum. Fast gå inte på Visa on Arrival när du kommer till Thailand, du får ett uppehållstillstånd (tourist visa exemption) på 30 dagar i den vanliga kön, följ strömmen.
Av Marilcj
23 okt. 2014 13:18
Håller med de andra, behövs inget Visa....bara fyll i Immigrationkortet o ställ dig i vanliga kön eftersom du kommer med flyg båda gångerna.
Av Sierra
23 okt. 2014 15:11
Eftersom du skall återvända till Thailand 1 februari och lämna mot Sverige 3 februari kommer du att vara i landet 31 dagar (ankomst och avresedag inräknat) vilket innebär en dags overstay. En dags overstay kostar 500 THB och det får du betala kontant vid immigration när du lämnar.

Många flighter till Europa avgår strax efter midnatt så om du checkar in sent 2 feb för din flight tidigt 3 feb så får du ingen overstay.
24 okt. 2014 13:03
Citerat från Sierra:
Eftersom du skall återvända till Thailand 1 februari och lämna mot Sverige 3 februari kommer du att vara i landet 31 dagar (ankomst och avresedag inräknat) vilket innebär en dags overstay. En dags overstay kostar 500 THB och det får du betala kontant vid immigration när du lämnar.

Många flighter till Europa avgår strax efter midnatt så om du checkar in sent 2 feb för din flight tidigt 3 feb så får du ingen overstay.
Får de inte 30 nya dagar (om de flyger) när de återkommer den 1 februari?
Av Sierra
24 okt. 2014 13:36
Citerat från Andreas76:
Citerat från Sierra:
Eftersom du skall återvända till Thailand 1 februari och lämna mot Sverige 3 februari kommer du att vara i landet 31 dagar (ankomst och avresedag inräknat) vilket innebär en dags overstay. En dags overstay kostar 500 THB och det får du betala kontant vid immigration när du lämnar.

Många flighter till Europa avgår strax efter midnatt så om du checkar in sent 2 feb för din flight tidigt 3 feb så får du ingen overstay.
Får de inte 30 nya dagar (om de flyger) när de återkommer den 1 februari?
Jovisst får de det, men de kommer att vara i landet 31 dagar varför det blir en dags overstay.
Av Hille2
24 okt. 2014 13:38
Jag räknade också fel på dagarna. Det är precis som Sierra säger. Men går som sagt att lösa om man har möjlighet att checka in dagen innan man åker.
24 okt. 2014 16:25
Aha, läste TS fråga igen och ser att ni har rätt, förutom att Sierra skrivit fel datum vilket ställde till det för mig.
Av Sierra
24 okt. 2014 17:01
Citerat från Andreas76:
Aha, läste TS fråga igen och ser att ni har rätt, förutom att Sierra skrivit fel datum vilket ställde till det för mig.
Opps....😉
7 nov. 2014 10:54
Tack för alla svar!

Ok, så det spelar ingen roll att vi har biljetter som säger att vi åker hem två månader senare? Vi behöver inte visa upp våra resor (som ännu inte är bokade) ut från Thailand? Utan detta är något som kollas när vi åker hem igen?

Förstår jag det rätt då?

Tänker på formulären man fyller i på planet, är det något vi behöver tänka på där?
Av Sierra
7 nov. 2014 13:50
Ni skall ha biljett ut ur Thailand (i ert fall till Singapore) när ni checkar in i Sverige och den biljetten skall vara inom 60 dagar från och med den dagen ni landar. Detta om ni inte har Tourist Visa. Om ni har detta Visa är det 90 dagar som gäller. Har ni inte utresebiljett är risken att ni inte får checka in. Det har ingenting med Arrival card ni får i flygplanet att göra.

Det är ingenting av detta som kollas när ni åker hem.

Risken med att ni får en dags overstay på er första vistelse i landet är att det kan bli problem att komma in andra gången. Jag vet inte hur hårda de är ang detta.....

Det kanske är listigare att se till så att ni inte åker på en dags overstay?
10 nov. 2014 14:08
Det är en hel vetskap det här :)

Vi har nu kommit fram till att det är bäst att ha ett visum, med tanke på att vi inte vill spika några datum som läget ser ut nu. Vi vill kunna vara lite flexibla!

Vilket visum ska vi då ansöka om? Om vi vill göra två inresor inom loppet av 60 dagar ungefär?
Av Sierra
10 nov. 2014 15:01
Tourist Visa Double Entry.
Av Hille2
10 nov. 2014 15:10
Fast man måste ju kunna visa upp utresebiljetter när man söker visumet också. Se till att boka biljetter som går att omboka om ni vill vara flexibla. Eller väldigt billig biljetter som ni är beredda att slänga.
11 nov. 2014 09:50
I och med att vi åker hem den 3 mars från Phuket med en mellanlandning i Bangkok som vi åker från den 4 mars bör väl det datum som räknas (då vi checkar in för hemresa) vara den 3 mars. Skulle vi då resa in i Thailand tidigast den 2 februari (från Singapore) blir det 30 dagars vistelse den gången samt inte mer gången innan eftersom att vi kommer resa till Singapore innan 30 dagar gått.

Har jag förstått det rätt då att det funkar att göra enligt ovanstående utan att ha visum? Förutsatt att vi har resan till Singapore/Kuala Lumpur (utresa från Thailand inom 30 dgr) bokad när vi reser från Sverige?

Tack för ert tålamod med mig i detta virrvarr :)
Av Sierra
11 nov. 2014 10:34
Det är riktigt.

Om ni ändrar er "återkomst" till Thailand till den 2 feb och checkar in för återresan vid Phuket International Departures den 3 mars behöver ni inget Visa. Ni har då i praktiken lämnat landet och befinner er i transit på Bangkok Suvarnabhumi innan er flight avgår mot Sverige tidigt 4 mars.