Vilket flygbolag till Bangkok

14 aug. 2014 12:01
Visningar: 1166
Hej! Är inne och söker resa från Köpenhamn till Bangkok med avresedatum kring den 22 januari. Direkt finns det ThaiAirways (vi vägrar åka med Norweigan) men det är ett par tusenlappar dyrare än att åka med en mellanlandning.
Det alternativ vi gillar bäst för mellanlandning är Lufthansa med stopp på 1,5 timme i Frankfurt då vi hört gott om Lufthansa. Alternativen är AirFrance, british airways, Turkish airlines. Vi undrar lite över:

Är det värt de extra pengarna för att flyga direkt?
Någon som åkt med lufthansa eller något av de andra tre bolagen som har kommentarer kring det?
Brukar ni åka med något annat flygbolag som ni gillar?
Vad rekommenderar ni?

Tacksam för alla svar vi kan få!
Av Daquiri
14 aug. 2014 12:22
Åkte med Turkish till Bangkok/Saigon i juni. Ett bra flygbolag. Inga problem alls, dessutom oftast billigaste alternativet.
Av Birgere
14 aug. 2014 18:35
Jag personligen tycker det är ganska skönt med ett litet stopp påvägen. Man får sträcka på kroppen och man får lite omväxling. Rena nattflyg är dock OK om resan är lite längre då finns möjligheten att kanske sova lite.
15 aug. 2014 00:27
Tack för era väldigt hjälpsamma svar! Vi har kollat upp det ännu mer och bestämt oss för Turkish Airlines då deras priser med flexibla datum är bäst, samtidigt som de har en ganska smidig mellanlandning. Framför allt är det ju framröstat till Europas bästa och världens femte bästa flygbolag, därför känns det pålitligt!
15 aug. 2014 17:45
Hej.

Bra val med TA, vi har flugit med dom ett par gånger och varit väldigt nöjda, otroligt fina maskiner och gött stopp på tre timmar och då hinner man gå och shoppa, fika lite och sedan bänka sig på Starbucks cafe och låna deras gratis wifi.

Vi flyger med två barn och det är gött med ett stopp så hinner dom rasta av sina ben. Längst "söderut" i hallen finns ett litet mysigt fik (minns ej namnet), bortanför hamburger-restaurangen och bönerummet.

Hälsningar Tom
15 aug. 2014 21:35
Tack så mycket för ett väldigt bra (och lugnande) svar! Brukar ni/någon tycka att det spelar roll med vilken reseleverantör ( ex. Bravofly, ticket, kilroy och liknande) man bokar med? Kan vi bara köra på första möjliga billiga eller ska vi ta ett dyrare alternativ som vi känner till sedan tidigare?
Av Sierra
15 aug. 2014 21:50
Boka med flygbolaget direkt!
15 aug. 2014 21:53
Hej igen.

Vi bokar på den resa som har bäst deal just för tillfället. Tex nu till Vietnam så hittade vi bästa tiderna på flygstolen.se.

Vi sätter fokus på att mellanlandning ej ska vara mer än max tre timmar då vi reser med två grabbar, 5 resp 11 år. Man kan komma väldigt billigt undan om man struntar i knasiga tider men flygresan blir lång.

Supersavetravel hade också bra priser men kika även på Finnar och Ta (turkisk Airlines).

För oss funkade Norweigan perfekt och Dreamlinern var en cool maskin. Låt er inte skrämmas av den mediahysterin kring bolaget. Gnällarna hörs mer än nöjda kunder.

Att boka via resebyrå är sjukt dyrt. Undvik.

Hälsningar Tom
15 aug. 2014 22:32
Tack för snabba svar! Det jag menar är, att om man söker på SkyScanner eller liknande sajter, och då bestämmer sig för en resa (vi har bestämt oss för Turkish Airlines) så kommer det upp olika återförsäljare av resan. Vi vill ha flexibla datum vilket vi inte hittar på deras egna hemsida men däremot hos Travelpartner (fortfarande för ett bra pris). Men ni föredrar att boka direkt på deras egna hemsida?
15 aug. 2014 22:33
Litet förtydligande, det är liksom samma resa och tider som alla säljer. Vi har hittat en resa med bra tider och tre timmars mellanlandning, men den säljs på flera olika ställen för olika pris med olika tillval.
Av Sierra
15 aug. 2014 22:46
Citerat från Fellifant:
Vi vill ha flexibla datum vilket vi inte hittar på deras egna hemsida men däremot hos Travelpartner (fortfarande för ett bra pris). Men ni föredrar att boka direkt på deras egna hemsida?
Visst har du flexibla datum på Turkish site.
Skriv in när ni vill åka så ser den veckans olika dagar och du kan välja det du önskar. Klicka vidare till nästa eller föregående vecka så har du priser som gäller då. Det pris du ser är totalpris/vuxen person inkl bagage. Det är alltid bättre att boka direkt med flygbolaget. Blir det t ex en ändring av tider så får du ett SMS eller mail med korrekt info om detta utan mellanhänder. http://www.turkishairlines.com/en-se/
15 aug. 2014 23:16
Ja det är sant, blir att boka direkt via flygbolaget. Det jag menar med flexibelt (kanske heter något annat) är att det är ombokningsbara biljetter, att vi kan ändra datumet på hemresa. Men då är det nog bättre att bara boka enkelresa ner och fixa hemresan senare! Tackar för hjälpen :)
Av Hille2
16 aug. 2014 09:47
Citerat från Fellifant:
Ja det är sant, blir att boka direkt via flygbolaget. Det jag menar med flexibelt (kanske heter något annat) är att det är ombokningsbara biljetter, att vi kan ändra datumet på hemresa. Men då är det nog bättre att bara boka enkelresa ner och fixa hemresan senare! Tackar för hjälpen :)
Funkar inte eftersom du måste ha en utresebiljett för att komma in i landet
16 aug. 2014 10:45
Ja det vet jag! Har varit lite otydlig med hur min resa ser ut men ska vara borta i två månader och bara börja i Thailand - alltså flyga från Bangkok till vietnam eller vad det nu blir efter lite kringresande i Thailand. Den biljetten kommer jag boka och det räcker väl? Så länge det är en utresa från Thailand?
16 aug. 2014 11:08
Am miljöhänsyn är direktflyg alltid bäst, då start och landning drar väldigt mycket bensin.
Av Birgere
16 aug. 2014 11:45
Citerat från Gunillad:
Am miljöhänsyn är direktflyg alltid bäst, då start och landning drar väldigt mycket bensin.
En ganska vanlig och något förhastad slutsats men som inte behöver vara fel. Tror den härstammar från den tiden då tex planen som flög till Kanarieholmarna var tvungna att mellanlanda o tanka påvägen. När flygplanen som kunde köra direkt så togs detta upp med all rätta som en fördel ur miljö o kostnad vinkel.

Frågeställningen idag måste belysas från ett större perspektiv och man måste tänka miljöpåverkan per passagerare. Det är därför viktigare att fylla planen med passagerare än att flyga direkt med en halvtom kärra.
Kostnaden för för en flygresa har ju ofta en direkt relation gentemot bränsleåtgången per passagerare. Detta gör att det ofta blir billigare att flyga med fulla maskiner med ett eller flera flygbyten.
Man kan även fundera i banorna om den enskilde passagerarens marginalpåverkan på miljön osv.
Av Sierra
16 aug. 2014 22:50
Citerat från Fellifant:
Ja det vet jag! Har varit lite otydlig med hur min resa ser ut men ska vara borta i två månader och bara börja i Thailand - alltså flyga från Bangkok till vietnam eller vad det nu blir efter lite kringresande i Thailand. Den biljetten kommer jag boka och det räcker väl? Så länge det är en utresa från Thailand?
Ja, det räcker. Var beredd att visa upp den när du checkar in på Kastrup för flighten till BKK.
17 aug. 2014 09:48
Det jag tänkte! Tack så mycket för all hjälp och alla bra svar :)
Av Barizta
18 aug. 2014 22:23
Intressant tråd & läsning det här!

Jag har lite funderingar själv ang. att boka flyget direkt via flygbolaget till skillnad mot att boka via en resebyrå.

Kan man räkna med att få ungefär samma pris som resebyråerna erbjuder om man istället går via flygbolaget direkt, pratar generellt här på alla destinationer & bolag?

Vad vinner man (eller förlorar) på att boka direkt via flygbolagets hemsida?

Finns det tillfällen då det lönar sig att gå via Flygresor.se eller liknande sida istället för direktbokning? Tänkte då främst på så kallade "multicity" eller open jaw biljetter där Flygresor.se presenterar ett färdigt pris som inkluderar alla delresor.
Av Sierra
18 aug. 2014 23:14
Citerat från Barizta:
Intressant tråd & läsning det här!

Jag har lite funderingar själv ang. att boka flyget direkt via flygbolaget till skillnad mot att boka via en resebyrå.

Kan man räkna med att få ungefär samma pris som resebyråerna erbjuder om man istället går via flygbolaget direkt, pratar generellt här på alla destinationer & bolag?

Vad vinner man (eller förlorar) på att boka direkt via flygbolagets hemsida?

Finns det tillfällen då det lönar sig att gå via Flygresor.se eller liknande sida istället för direktbokning? Tänkte då främst på så kallade "multicity" eller open jaw biljetter där Flygresor.se presenterar ett färdigt pris som inkluderar alla delresor.
Om du går med i de olika flygbolagens bonusprogram (det är gratis) så får du mail om när de har kampanjpriser innan det är ute på nätet.
20 aug. 2014 14:44
Jag tackar för all hjälp, vi har nu bokat med Turkish Airlines! Däremot har jag en fråga till er som bokat med dem innan. Hur fick ni er biljett? Pengarna har dragit från mitt konto och vi har fått ett reservationsnummer som vi kan logga in med och då ligger där våra två biljetter MEN vi har inte fått någon som helst bekräftelse via mail eller sms. Är det meningen?
Av Daquiri
20 aug. 2014 14:55
Du kan skriva ut biljetten från den sidan du loggar in på. Det blir inte mer än så.
20 aug. 2014 16:50
Hej.

Att boka via resebyrå blir sjukt mycket dyrare. Om du sitter och bollar med olika tider och avgångar på de sajterna som finns så kommer du långt ner under priset som resebyrån föreslår. Vår nyligen beställda resa till Vietnam kostade strax över 33´och den lokala resebyrån ville ha 46´, så visst skiljer det.

Jag kan bara uttala mig om "vanliga" biljetter, open jaw etc har jag ingen susning om.

Vi bokar via olika sajter varje år och går efter hur korta mellanlandningarna är då vi reser med barn.

Hälsningar Tom
Citerat från Barizta:
Intressant tråd & läsning det här!

Jag har lite funderingar själv ang. att boka flyget direkt via flygbolaget till skillnad mot att boka via en resebyrå.

Kan man räkna med att få ungefär samma pris som resebyråerna erbjuder om man istället går via flygbolaget direkt, pratar generellt här på alla destinationer & bolag?

Vad vinner man (eller förlorar) på att boka direkt via flygbolagets hemsida?

Finns det tillfällen då det lönar sig att gå via Flygresor.se eller liknande sida istället för direktbokning? Tänkte då främst på så kallade "multicity" eller open jaw biljetter där Flygresor.se presenterar ett färdigt pris som inkluderar alla delresor.