Vilken saijt/sida är bästa att boka rum på? Och varför? Erfarenheter?

23 apr. 2014 20:44
Visningar: 6917
Hej

Sitter och försöker reda ut vilken saijt som är bäst att boka rum på.
Alla åsikter, kloka ord mm är välkommet, det alltså;

- Agoda
- Booking.com
- Hotels.com

Tack:-)
Av Evoline
23 apr. 2014 21:02
Har bokat från alla möjliga sidor.
Tar det bästa hotellet som passar mig.
Finns hotellet i flera sidor och det inte skiljer så mycket i pris, tar jag hotels.com för att spara nätter.
Blir oftast hotels.com
23 apr. 2014 22:26
Det är strunt samma. Tycker inte det är nån större skillnad. Ta den sidan som erbjuder bäst pris. De har inte exakt samma hotell. Du kan ju börja med att söka på Reseguiden och så får du upp alla alternativen. Sen länkas man vidare till respektive sida.
23 apr. 2014 22:37
Det har funkat bra överallt vi bokat, direkt av hotell, hotellkedjor som Choice, Super8 o.s.v.
bokningssidor som Booking, Resfeber, Expedia, MrJet, Hotels.com m.fl.

Vi har dock som Evoline på senare tid bokat med Hotels.com eftersom det dels alltid fungerat, de har bra villkor och alternativ (avbokningsbart eller inte till olika priser) stort utbud, bra kundservice efter vår erfarenhet, lägsta pris garanti kombinerat med bonusen där man får en natt gratis för varje 10 man köper (på de flesta hotell) samt ständiga rabattkuponger på 10% gör att det knappast kan bli fel.
Av Birgere
23 apr. 2014 23:02
Sökmotorer som Resguiden, Kayak, TripAdvisor etc hjälper till. Är resultaten likvärdiga så tar även jag hotels.com

Men jag försöker helst köra via hotwire.com så kan man bo 4-5* för ett pris som motsvarar 2-3* på hotels.com.
Av Chris52
24 apr. 2014 08:27
Även jag brukar söka via sökmotorer såsom Tripadvisor och Trivago mm. Har bokat två gånger i år med Hotels.com och bägge gångerna har jag utnyttjat lägstapris-garantin som fungerar perfekt. Snabbt och enkelt.
Av Marulk
24 apr. 2014 08:54
Förra årets roundtrip bokades samtliga utom 1 övernattning via Hotels. Fungerade klockrent. Skönt att ha förbetalt o slippa utlägg under resan. Enklare hålla budget. Dessutom gratis extra övernattning :)
24 apr. 2014 21:33
hej, jag bokar ofta via booking och har en app i mobilen med bokningarna etc. Men i vissa länder fungerar andra bättre. Vissa ställen fungerar Agoda tex bättre. Tripadvisor kollar jag en del hos. De har bra med bilder från tidigare resenärer så man kan se läbbiga badrum mm - lycka till
28 apr. 2014 21:41
Hej alla ni som svarat

Tack så mycket för era svar, vi får testa oss fram. Vi ska till Fillipinerna och Thailand.

//Maria & Christian
Medlemmen har tagit bort svaret
11 sep. 2015 09:37
Nu är jag ju så lyckligt lottad att jag kan bo på Employee eller Friends and Family över nästan hela världen.

Men OM jag behöver rum letar jag brett på ett flertal kanaler för att sedan kontakta hotellet/n jag är intressarad av direkt.
Av Pofasth
11 sep. 2015 13:28
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
11 sep. 2015 13:55
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
Av Pofasth
11 sep. 2015 14:39
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
MrJet, Orbitz och eBookers = samma bolag men under olika namn och understrukturer

//p-o
11 sep. 2015 14:46
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
MrJet, Orbitz och eBookers = samma bolag men under olika namn och understrukturer

//p-o
Jo det vet jag (MrJet är varumärket i Sverige antagligen för att eBookers inte passar så bra här språkligt, samma företag), det jag undrade var om ni hade problem med hotellbokningarna också.....
Av Birgere
11 sep. 2015 14:52
Citerat från Floridasidan:
Nej detta verkar bara vara ytterligare en sida som bara länkar dig vidare till andra företag precis som Reseguiden, Momondo, Trivago o.s.v. ingen sida det ens går att boka på, samtidigt avsäger de sig allt ansvar och man har inte ens rätt att klaga..... då väljer man så klart hellre en känd och välrenommerad tjäns, gärna med verksamhet i Sverige.
Varför måste man använda sig av en sökmotor som är Svensk? Sökmotorn är ju "ofarlig".
Hur tänker du då när du googlar?

Men din huvudpunkt att man måste skilja på sökmotor och bokningstjänst/agent/resebyrå/hotel är relevant.

Och naturligtvis kan aldrig en sökmotor ha någon form av lägsta pris garanti vilket du helt korrekt reagerade på.

Så istället för att hoppa runt mellan massa bokningssiter så är det ju enklast att söka med TripAdvisor, Trivago osv för att hitta lämpligt hotell och se vilken bokningssite som erbjuder bäst pris.
Av Pofasth
11 sep. 2015 14:58
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
MrJet, Orbitz och eBookers = samma bolag men under olika namn och understrukturer

//p-o
Jo det vet jag (MrJet är varumärket i Sverige antagligen för att eBookers inte passar så bra här språkligt, samma företag), det jag undrade var om ni hade problem med hotellbokningarna också.....
Hotell-bokningarna funkade, kanske tur eller så hade de tillräcklig kompetens för det åtminstone?
11 sep. 2015 15:46
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Nej detta verkar bara vara ytterligare en sida som bara länkar dig vidare till andra företag precis som Reseguiden, Momondo, Trivago o.s.v. ingen sida det ens går att boka på, samtidigt avsäger de sig allt ansvar och man har inte ens rätt att klaga..... då väljer man så klart hellre en känd och välrenommerad tjäns, gärna med verksamhet i Sverige.
Varför måste man använda sig av en sökmotor som är Svensk? Sökmotorn är ju "ofarlig".
Hur tänker du då när du googlar?

Men din huvudpunkt att man måste skilja på sökmotor och bokningstjänst/agent/resebyrå/hotel är relevant.

Och naturligtvis kan aldrig en sökmotor ha någon form av lägsta pris garanti vilket du helt korrekt reagerade på.

Så istället för att hoppa runt mellan massa bokningssiter så är det ju enklast att söka med TripAdvisor, Trivago osv för att hitta lämpligt hotell och se vilken bokningssite som erbjuder bäst pris.
Nu skrev jag tjänst, inte sökmotor! Jag använder t.ex. hellre MrJet, Hotels.com och liknande som iallafall har lite svensk verksamhet än hotelsguraneedcheepestpriceenywhereontheinternetbutnoguranttesatallaboutanything.nu , hoppas du nu förstår vad jag menar.

Sökmotor kan man använda vilken man vill, det jag invände mot är att den förslagna hemsidan inta alls är en bokningssida som angavs. Att t.ex. ange "lägstaprisgaranti" och sen ha villkor där man avsäger sig all rätt att klaga, begär ersättning o.s.v. ser jag som ren bluff på seriösa sidor kan man i regel klicka på saker som just garantin och läsa vad den innebär.

I övrigt helt överens, kolla en eller några jämförelsesidor och boka där det är billigast av de leverantörer man gillar och som erbjuder de villkor man vill ha. Kolla gärna hotellen direkt också.

Själv jämför jag på jämförelsesidor, främst Tripadvisor, går sen i regel till Hotels.com för även om priserna är ungefär lika får jag mest provision av dem och sen bonusnätterna som lite extra krydda. Gillar också att ha alla bokningar samlade på ett ställe även om det egenligen inte spelar någon roll. Annars kan man ju lika gärna följa jämförelsesidans länkar så får de en del av hotels.coms (eller annan sidas) vinst.

När jag googlar tänker jag lite olika beroende på vad jag googlar så kan inte ge ett entydigt svar på det.....
11 sep. 2015 15:57
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
MrJet, Orbitz och eBookers = samma bolag men under olika namn och understrukturer

//p-o
Jo det vet jag (MrJet är varumärket i Sverige antagligen för att eBookers inte passar så bra här språkligt, samma företag), det jag undrade var om ni hade problem med hotellbokningarna också.....
Hotell-bokningarna funkade, kanske tur eller så hade de tillräcklig kompetens för det åtminstone?
Jo, när man råkar illa ut blir man arg, helt naturligt men allt är ju sällan fel för det.
Har inget emot varningar, varnar gärna själv för saker som inte funkat för oss men överdriv inte allt för mycket, då tar folk det kanske inte på allvar, att berätta sakligt vad som hänt tycker jag räcker gott så bedömmer var och en sen om de vill chansa på att använda samma företag eller köpa leverpastej på ICA.

Själv skulle jag nog kunna bojkotta ICA för en leverpastej, det beror helt på bemötandet, säger de bara "oj, otur, bättre lycka nästa gång" "tack och hej, leverpastej" (för att citera dig) så skulle jag bli ganska sur, ber de däremot om ursäkt och ger mig en ny leverpastej (utan mögel) så är det helt okej. Tror du fick ungefär det första bemötandet av MrJet och det är ingen bra business av ett företag, man ska iallafall känna att de gör sitt yttersta för att hjälpa till när de gjort fel.
Mer tveksamt är om jag skulle kunna bojkotta ICA för att Birgere fått en möglig pastej ?:-)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Pofasth
12 sep. 2015 11:53
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pofasth:
Undvik MrJet, bra sida att söka fram hotell mm på men boka INTE via dem! Stor risk att din betalning "hakar upp sig" på vägen och du får betala ytterligare en gång på plats. De verkar ha stora administrativa problem. Hotels.com är seriösare, använt dom tidigare och det har funkat bra hittills.

//p-o
Hade ni problem med hotellbokningarna via eBookers också alltså?
MrJet, Orbitz och eBookers = samma bolag men under olika namn och understrukturer

//p-o
Jo det vet jag (MrJet är varumärket i Sverige antagligen för att eBookers inte passar så bra här språkligt, samma företag), det jag undrade var om ni hade problem med hotellbokningarna också.....
Hotell-bokningarna funkade, kanske tur eller så hade de tillräcklig kompetens för det åtminstone?
Jo, när man råkar illa ut blir man arg, helt naturligt men allt är ju sällan fel för det.
Har inget emot varningar, varnar gärna själv för saker som inte funkat för oss men överdriv inte allt för mycket, då tar folk det kanske inte på allvar, att berätta sakligt vad som hänt tycker jag räcker gott så bedömmer var och en sen om de vill chansa på att använda samma företag eller köpa leverpastej på ICA.

Själv skulle jag nog kunna bojkotta ICA för en leverpastej, det beror helt på bemötandet, säger de bara "oj, otur, bättre lycka nästa gång" "tack och hej, leverpastej" (för att citera dig) så skulle jag bli ganska sur, ber de däremot om ursäkt och ger mig en ny leverpastej (utan mögel) så är det helt okej. Tror du fick ungefär det första bemötandet av MrJet och det är ingen bra business av ett företag, man ska iallafall känna att de gör sitt yttersta för att hjälpa till när de gjort fel.
Mer tveksamt är om jag skulle kunna bojkotta ICA för att Birgere fått en möglig pastej ?:-)
Bra beskrivning. Jag betalade pastejen i kassan men fick ingen pastej. MrJet bad mig köpa en ny leverpastej direkt av leverantören och sedan skicka ett krav till MrJet skulle man kunna säga.

Får vara bra nu, jag har fått säga mitt.
12 sep. 2015 11:55
Få sökmotorer är "unika": Expedia, Hotels.com, Venere etc ägs av Expedia (som dessutom äger Via Travel).

Gulliver äger TUI, Kontiki, Kuoni m fl.

:-)
Diskussionen är stängd för nya svar