Vilken av alla grekiska öar ska man välja i slutet av maj??

16 mars 2009 11:41
Visningar: 8575
Jag vill besöka någon av de greksika öarna i slutet av maj. Jag har bara semester då så någon annan period är inte aktuellt. Det jag undrar är: Vilken av alla öar ska jag besöka?? Har ingen erfarenhet av Grekland alls, har varit på Kreta en gång. Det viktigaste för mig är vädret! Varmt varmt varmt.. sen är det såklart kul om det finns spännande utflyktsmål. Party och annat liv är ej viktigt. Vilka öar "brukar" ha bra väder och vilka är det mer osäkert med i slutet av maj?

Tack! / C
Av Energi
16 mars 2009 12:46
Kreta ska normalt vara varmast, men vi var på Mytilini förra året i slutet av maj och där var det ca 45 grader hela veckan ( men det var inte normalt ), och på Kreta i oktober då var vädret ungefär som en varm svensk sommar men lite monligt då och då.
Tror inte det spelar någon roll vilken ö ni åker till, det är varmt på alla "turistöar"
Av Sierra
16 mars 2009 13:35
Kanske Samos, en av den grekiska övärldens grönaste öar, kan vara ett alternativ. Vädret är ju som det är men det är normalt väldigt solsäkert på Samos i maj. De två sista veckorna förra året var det som lägsta dagstemp +25 och högsta temperaturen uppmättes till +34 den 29 maj. Ingen nederbörd och sol hela dagarna...:-)
Den statistiska medeltempen över åren visar på +24 under maj månad.
16 mars 2009 15:40
tack för informationen!!
Citerat från energi:
Kreta ska normalt vara varmast, men vi var på Mytilini förra året i slutet av maj och där var det ca 45 grader hela veckan ( men det var inte normalt ), och på Kreta i oktober då var vädret ungefär som en varm svensk sommar men lite monligt då och då.
Tror inte det spelar någon roll vilken ö ni åker till, det är varmt på alla "turistöar"
16 mars 2009 15:41
tack för informationen!!
Citerat från sierra:
Kanske Samos, en av den grekiska övärldens grönaste öar, kan vara ett alternativ. Vädret är ju som det är men det är normalt väldigt solsäkert på Samos i maj. De två sista veckorna förra året var det som lägsta dagstemp +25 och högsta temperaturen uppmättes till +34 den 29 maj. Ingen nederbörd och sol hela dagarna...:-)
Den statistiska medeltempen över åren visar på +24 under maj månad.