Vilka är Sveriges bästa resmål för barnfamiljer?

Av Ellinor
27 maj 2010 10:32
Visningar: 53359
Inom kort kommer en artikel här på Reseguiden om Sveriges bästa resmål för barnfamiljer. Eftersom min egen erfarenhet av att resa med barn är väldigt liten (för att inte säga obefintlig) så sträcker jag nu ut en hand här i forumet och hoppas på lite sköna tips från er som har egna barn och brukar se er om i Sverige på sommaren. Det finns många "självklara" resmål som Liseberg och Kolmården, så nu är jag främst ute efter de lite mer okända ställena.

Så sätt igång och tipsa om stort eller smått, aktivt eller slappt.. Barnvänliga restauranger, roliga aktiviteter för olika åldrar eller tips och trix inför sommarsemestern med barnen. Tack på förhand!
Av Bengtar
27 maj 2010 19:42
Om.
Du med resmål menar sånt som barn och föräldrar efteråt kommer ihåg?
Då har jag en del att dela med mig.
Barn är som dom är, där finns en spontanitet som vi vuxna har glömt för länge sen. Dom vill narurligt till alla jippon som dom har hört om.
Som förälder säger man ; visst lille Petter, så får det bli.
Men frågar man efter ett antal år så är det inte så stort med "jippoställen".
Det dom lägger i minnesbanken är äventyret med Ma o Pa eller andra som är förebilder.
Mina fyra barn, lite vuxna nu; 40, 38, 27 och 22 år kommer ihåg "äventyren".
Spartanskt, pulvermat, kroken i tummen, korv över elden, tält, vandring, strapatser och den typen av gemenskap.
Om man ska ut och resa med barnen; lyssna! Jämka och föreslå.
Att få sitta med barn vid en lägereld och mysa slår allt annat.
Tro mig.
För att göra det stora äventyret till verklighet med barnen krävs det så lite. Sverige, tillsammans med sina nordiska grannar har världens bästa förutsättningar till fantastiska upplevelser för vuxna och barn tillsammans.
Tveklöst.
Det finns de som inbillar sig att reselyckan finns i sydostasien. Fel, den finns här.
Sverige är ett av världes finaste länder att resa i.
Det är ju här äventyret och känslan av att resa tillsammans finns.
Av Ellinor
28 maj 2010 09:08
Hej Bengtar,
Visst har du rätt i att man kan ha en riktigt fin familjesemester på nära håll! Har du några speciella tips på "guldkorn"?
Av Bengtar
28 maj 2010 10:03 (redigerad)
Över hela Sverige finns det ställen som kan betecknas som "guldkorn".
Här är några enligt mig;
Öland.
Det kan vara väldigt upptaget vad gäller boende, men det finns ju såna platser som Ekerum, Böda sand och STF vid Ottenby.
Det säregna alvaret har mycket att erbjuda, havet är närvarande hela tiden. Där finns fornborgar, trollskogen Långe Jan, Långe Erik och om det regnar kan man ju ta djurparken som en nödlösning.
I Skåne är det hur mycket strandmark som helst. Slott, Skäralid, Kåseberga med Hammars backar och Ales stenar.

Hela västkusten.
I norr vurmar jag särskilt för Grövelsjön. Där finns allt som kan betecknas som äventyrslandet. Där kan man bo på många sätt från gott med helpension till spartanskt med vandrarhemsstatus.
Runt hörnet finns det riktiga äventyret med dagsvandringar, flerdagarspromenader, fiske och allt som hör äventyret till.
Intill finns dessutom Idrefjäll och Sälen.
Lite längre uppåt finner vi Vålådalen, Storlien, Hemavan och Björkliden med Abisko.
Plus många fler platser som är lite på samma vis som Grövelsjön fast med lite större berg.
Om man söker på STF t.ex hittar man många platser som är riktiga guldkorn för en fin familjesemester med äventyr som bärande inslag.
Mitt heta tips är alltså; titta på STF för att få inspiration!
Där finns mycket.
Av Begesk
28 maj 2010 10:11
Sveriges guldkorn är den lilla "staden" Åhus, som ligger vid Helgeås utlopp vid Hanebukten i östra Skåne. Ån delar samhället i två delar och hamnen är en liten pittoresk idyll med en del aktiviteter på båda sidor. Att sitta på en restaurang vid kanten av ån eller i en båt en varm juni-augusti kväll är bättre än något annat. Barnen skall givetvis ha glass. Åhusglassen är känd för att den "smälter i mun" och ger en god tillfredsställelse och lugnar vilda barn.

Stränderna är fantastiska. Två långa stränder :
Täppet är mest känd och har en underbar vit sand och är följaktligen folktät och rikligt med aktiviteter. Bra camping!
Den andra heter Espet, som är mindre känd och därför helt underbar. Båda stränderna är milslånga och vill man vara med sig själv är det fullt möjligt. För att uppnå vindstilla miljöer så har man planterat tallskog i sanddynorna vid havet. Dessa ger också utmärkta möjligheter att åka ruschbana och hoppa ned i. Lika kul som i en snöbacke mitt i solen. Många tillresta turister säkerställer att inga behöver vara ensamma att grilla, simma, spela golf. Både långgolf och kort.

Det är bara fantasin som begränsar möjligheterna. Hyr kanot för att paddla i ån eller en cykel och cykla på de mindre stigarna vid havet eller dess omnejd.

I samhället går huvudgatan vid namn Köpmangatan där många butiker finns. Runt kyrkan, som är typisk Skånsk, finns många mysiga gator och sprudlande växtarrangemang och pedantiskt skötta trädgårdar. Torget, som ligger vid kyrkan, har ett slitlager av gammal beprövad kullersten. Torget kantas av anrika byggnader och man kan ana de historiska vingslagen från Annas Kapell och det lilla huset som en av våra kungar har använt i sin flykt från de "hemska" danskarna. I likhet med Visby så finns den gamla ringmuren delvis bevarad. För den konst- eller hantverksintresserade finns det ett rikligt utbud i många av de lågbyggda tjärmålade idylliska skånelängorna vid torget.

Åhus är känd för tobaksodling, stor potatisodlingar som i sin tur håller Vin & Spritfabriken med produkter bl.a till "Absolut". Vidare finns det ålrökerier, som nu har en mer blygsam produktion än då Ålexporten fanns. Då hade Åhus en "Ålakung", som så vitt jag vet inte var krönt, men ändå, kung är kung!

Det finns också ett mysigt vandrarhem som är etablerat i gamla tobaksfabriken. Läget vid Helgeå samt Köpmansgatan är förträffligt.

Detta är bara en smakbit på Sveriges Guldägg.

Ett bra alternativ och ingen kassako nu när den svenska kronan är som lägst. Stanna kvar i Sverige och besök sedan hela Österlen. Det är mitt bestämda råd.
28 maj 2010 10:58
Jag håller med Bengtar i det han skriver.
Barn uppskattar inte alltid mest en resa till nöjesfälten Liseberg, Gröna Lund eller dyligt.
Oftast är det det enkla och annorlunda som blir kvar i minnet och känns speciellt för barn.

Min dotter nämnde för några veckor sedan om en resa vi gjorde för 10 år sedan till Gullspång.
Vi trampade dressin på den gamla nedlagda järnvägen, åt medhavd matsäck och hade mycket roligt trots regnskurar som kom och gick.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/13202
Vi har pratat om att göra om detta i sommar igen hela familjen.
I gullspån kan du bo på vandrarhemmet som ligger intill och erbjudet paketresor.
Dressin finns att uppleva på fler ställen i landet bl a i Skåne.

En annan upplevelse vi minns var båtturen från Landskrona över till Ven.
Vi hade övernattat först hos släktingar i Varberg som vi åkte tillsammans med.
Mina tvillingkillar på en tandem fick en tant att cykla i diket. Hon trodde hon såg dubbelt.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/13203
Av Ellinor
31 maj 2010 13:52
Tack för era tips! Jag provade också att cykla dressin som liten och minns det som en väldigt rolig utflykt.
Av Sjalen
8 juni 2010 16:50
Det går inte att välja ett enda...Här är några av mina favoriter:

Gotland: Dottern älskar vetenskapsrummet högst upp på länsmuséet i Visby, hon älskar att plocka fossiler på steniga stränder (där det är tillåtet!) och bada på de sandiga stränderna. Får som strövar fritt med färistar på vägarna på Fårö är coolt och raukarna också. Visbyglassen smälter i munnen och Kneippbyn med Villa Villerkulla är kul men också att hyra cykel och ge sig ut någonstans. Lummelundagrottorna fascinerar också.

Ven: Fler cyklar på cykeluthyrningen än människor på ön tror jag! Här finns dessutom tandemcyklar och påhängscyklar och kärror för barnfamiljerna så alla hittar en cykel som passar. Ön är liten och har knappt någon biltrafik så den är lugn och trevlig att ta sig runt. Överallt struttar fasaner omkring och det finns caféer med landsbygdskänsla och hemgjorda produkter att stanna vid lite varstans.

Jukkasjärvi: Ishotellet var något av det häftigaste dottern (och vi) sett med sina färger och sin is och att dricka juice ur ett glas av is var fascinerande. Utanför ylar hundar och folk susar omkring på scooter medan himlen har de mest fantastiska vinterfärger. Hembygdsföreningen har mysigt fik och i närheten även ett renhägn.

Stockholm: Här finns helt enkelt fler muséer än i de flesta andra städer så en regnig dag finns det alltid något att göra. Skiner solen så tar man istället båt - gärna till Birka med fascinerande utgrävningar eller till Vaxholm och ser var Pippi delvis spelades in på fästningen. Överallt finns det parklekar och badplatser och med barnvagn åker man gratis kollektivt. Svårslaget.

Åre: Kabinbanan upp till Årestugan och därefter vandring upp till toppstugan med sina kanelbullar. Känslan av att ha besegrat Åreskutan som en familj är väldigt sammansvetsande efter ett bra tags vandring och utsikten är fantastisk. Övriga utflykter går till imponerande vattenfall och lugna fina Vålådalen med sina nästan fortfarande varma lortar från allehanda djur på vandringsstigarna...eller på bäversafari.

Men jag säger som de andra - en campinghelg vid stranden i Åhus eller vid Skånes djurpark där man hör djuren låta på andra sidan stängslet medan man lagar mat är också det hur mysigt som helst för ett barn. Speciellt eftersom campingplatser är fulla av andra barn att lära känna.
Av Ellinor
10 juni 2010 08:40
Sjalen: Tack för roliga tips!
9 juli 2013 13:52
Ett trevligt ställe för hela familjen att åka till är Frösön i Jämtland. Där finns det mesta som man tycker är trevligt med barn, frösö zoo, tempererat utomhus bad, Storsjö badet utanför östersund. För den kultur intresserade är Frösön en guldgruva, med fornborgen från 400-talet, sveriges nordligaste runsten, nästan 400 järnåldersgravar, frösö kyrka från 1100-talet, jamtli historieland inne i Östersund, mm.
Frösön ligger på gångavstånd till Östersund, man bara går över gångbron så är man inne i staden, och besöker man Frösön/Östersund i slutet av juli finns Storsjöyran som pågår under en helg.
Läs mer här http://froson.org/
9 juli 2013 17:19
Lite sent svar är jag medveten om :P.

Håller med Bengtar, låt barnen känna på livet då det även är betydligt billigare än all inclusive ;)

Lite inspiration nedan:
http://vimeo.com/26125277

Mvh Daniel
20 juli 2013 13:29
Det bästa jag gjort med mina barn hittills är fjällvandring i Vindelfjällen.
Bodde bra i stuga i Hemavan och gick dagsturer.
En toppbestigning av Gurkfjället.
En tur upp längs Ruttjebäcken.
mm

http://www.4000mil.se/?p=759
Av Alexa_b
20 juli 2013 16:51
Håller med många av föregående inlägg.

Det som våra barn oftast frågar efter är en ny resa till fjällen.
Och då åker vi ändå dit minst 1 gång per år, ofta både vinter och sommar.
Vi har haft med barnen till Thailand och till Spanien osv och till olika aktiviteter inom Sverige men det som de pratar mest och varmast om är fjällenresorna och gärna tillsammans med sina kusiner.
Telefoner och datorer glöms bort (faktiskt ärligt helt utan inblandning från oss vuxna) och fram kommer den egna fantasin. Från den yngsta 3-åringen till den äldsta 17-åringen, alla är på samma nivå. Leker och äventyrar ute i det tysta och fria oavsett väder.
Helt fantastiskt att se =)
21 juli 2013 10:26
Är också medveten om att det är en gammal diskussion men håller med Bengtar, Frågar vi våra barn säger de trots massor av utlandsresor höga kusten och Kiruna/Kebnekaisefjällen eftersom vi tillbringat mycket tid där och de gillar litet lättare äventyr.

Just höga kusten är suveränt med barnen, att ta en kortare vandring i Skuleskogens nationalpark eller ta liften/klättra upp på skuleberget och dricka en varm kopp choklad med vispgrädde och njuta av utsikten från toppstugan slår det mesta,dessutom finns det massor av andra aktiviteter att göra där det går att plocka ihop allt från lågbudget med tält/husvagn till lyx det är bara att välja.
http://www.skuleskogen.se/
http://www.skuleberget.com/

Vandra de två milen till Kebnekaise turiststation är en höjdare barnen kommer ihåg ända upp i vuxen ålder, väl tillbaks i Nikkaluokta passar det bra att fara in till Kiruna och övernatta på ripan o bada i deras fina tempererade badanläggning.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstationer/STF-Kebnekaise-Fjallstation/

http://ripan.se/