Vietnam till Kambodja funderingar

Av Jcholm
5 okt. 2015 10:32
Visningar: 194
Tjabba!

Jag och en kompis reser i slutet av November till Vietnam och Phu Quoc.
Vi reser till och från Arlanda och Saigon och är då i landet i 16 dagar.
Vad vi har förstått så behöver vi visum för detta, det vi funderar över är att åka över till Kambodja några dagar från Phu Qouc för att sedan avsluta i Saigon.

Till frågorna om detta:
Om vi gör denna rutt så får vi väl 15 nya dagar när vi åker in till Vietnam igen och ska därför inte behöva något visum i Vietnam?

Hur ska man kunna bevisa med biljett att man lämnar Vietnam och ska till Kambodja när man tar landvägen från Ha tien?

Tack på förhand
/JCH
Av Hille2
5 okt. 2015 14:43
Kolla först om det verkligen blir 16 dagar, reser ni ut exvis strax efter eller upp till ett par timmar efter midnatt så hinner ni ju checka ur landet före 12
Av Jcholm
5 okt. 2015 15:13
Citerat från Hille2:
Kolla först om det verkligen blir 16 dagar, reser ni ut exvis strax efter eller upp till ett par timmar efter midnatt så hinner ni ju checka ur landet före 12
Vi landar den 26e Nov klockan 09:15 och lämnar den 11e Dec 20:50 så antar att det blir svårt:/
Men tack för ditt snabba svar:)
5 okt. 2015 19:42
Hej!

Fortsätter på den här tråden med en liknande fråga. Behöver man enbart visum om man är i Vietnam längre än 15 dagar (dvs - 16 och fler). Jag har en resa planerad då vi kommer vara i Vietnam precis 15 dagar nämligen (landar 21/12 flyger hem 4/1)

Tacksam för svar!
Av Hille2
5 okt. 2015 19:59
15 dagar får man stanna utan visum under förutsättning att man har en utresebiljett inom den tiden.

Och det är inte otänkbart att de ser igenom fingrarna för en dag, men det är dumt att chansa. Ang resa mellan Phu Quoc och Kambodja så vet jag att det någonstans i detta forum finns en länk till biljettbokning i förväg på den sträckan. Men själv skulle jag nog skaffa ett visum istället, om jag bara hade två veckor på mig. Ni får ju ändå lov att lösa ett visum för att komma in i Kambodja och så tillkommer ju även kostnaden för resan dit.
Av Jcholm
5 okt. 2015 22:33
Citerat från Hille2:
15 dagar får man stanna utan visum under förutsättning att man har en utresebiljett inom den tiden.

Och det är inte otänkbart att de ser igenom fingrarna för en dag, men det är dumt att chansa. Ang resa mellan Phu Quoc och Kambodja så vet jag att det någonstans i detta forum finns en länk till biljettbokning i förväg på den sträckan. Men själv skulle jag nog skaffa ett visum istället, om jag bara hade två veckor på mig. Ni får ju ändå lov att lösa ett visum för att komma in i Kambodja och så tillkommer ju även kostnaden för resan dit.
Nä håller med, inte värt risken. Verkar även som att man inte får femton nya dagar längre heller vid ny inresa (inom 30 dagar) så visum verkar bli ett måste ändå.

Källa: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Hanoi/Reseinformation/Reseinformation-Vietnam-sys/
Av Bitt
6 okt. 2015 23:01
Hej!

Varför vill ni stanna i 16 dagar? När visumkrav är på mer än 15 dagar? Varför inte välja att skaffa visum redan inledningsvis om ni funderar på att lämna Vietnam för Kambodja och åter till Vietnam för att stanna ytterligare 15 dagar?

Kan tillägga att jag inte vet hur lätt/svårt det är att få visum till Vietnam för överstigande 15 dagar. Jag vill också ha svar då jag gränsar till 15 dagar på min planerade trip i december.

/Bitt