Venedig-tips!

Av Desires
5 sep. 2012 20:32
Visningar: 2185
Åker till Venedig i höst, sedan till Gardasjön (Bardolino). Har någon av er speciella tips om Venedig eller Gardasjön, vore jag tacksam om ni kunde delge mig dessa. Ska vara i Venedig 3 nätter, sedan Gardasjön 3 nätter och Verona sista natten.
Tacksam för alla tips jag kan få om dessa områden, det blir 1:a gången för mig!
Av Fredros
6 sep. 2012 10:45
Avundsjukt klistrar jag in : http://www.musicapalazzo.com/
Ha ljudet på när Ni "smakar på" attraktionen på homepage ! Boka på nätet !

Istället för operastjärnor som streckgubbar långt borta blir det en unik närhet !
Vid vårt besök kom vi i samspråk med amerikaner som av sina vänner fått höra: Skall Ni till Venedig får Ni inte missa "MUSICA A PALAZZO", pärlan bland alla pärlor i Venedig !
Vi instämmer !
Ettt tips i tipset: kom in tid så att Ni får stå i kö! Varför detta ?
Inte för att få plats i palatset, man byter plats många gånger allteftersom förställningen drar fram i olika rum.
Skälet är att kön formas intill en trång kanal där gondoler passerar med gondoljärer som passar på att testa rösten mellan husväggarna. Snart hör man t ex "O Solo Mio" och försätts redan här i ett "paradisiskt tillstånd" som sedan förvaltas väl inne i palatset !
Det kan också ta tid att hitta bland alla kanaler, ty här gäller ju inte gatuadresser !
Av Desires
6 sep. 2012 10:56
Vilket annorlunda och underbart tips Fredros!
Verkligen lockande attraktion - som jag aldrig hört talas om tidigare.
STORT TACK - det måste vi boka!
Av Annl
15 sep. 2012 09:25
Du skriver att det är första gången du ska besöka Venedig och då säger jag att ni kommer att få det kanontrevligt - Venedig är en fantastisk stad.

Det är dyrt och det anses turistigt MEN missa inte tur med gondolerrna; det är helt magiskt och när man glider in i de smala gränderna och det är helt tyst så är det en alldeles speciell upplevelse.

Vandra runt i de smala gränderna och skippa guideböckerna och se vart gränderna tar er - det är kul.

Vi åt väldigt bra i Venedig minns jag.

Och missa inte Harrys Bar - en institution.

Och att åka vaporetto är kul - om jag inte minns fel så är det ettan som är bäst att ta sett ur ett sighseeing-perspektiv; då kommer man förbi alla sevärdheter och du får fina fotovyer.

Trevlig resa!