Venedig, priser!!

23 juli 2014 19:49
Visningar: 8205
Jag och barndomsvännen ska åka iväg till Venedig i mitten på augusti och jag har försökt letat överallt på priser om allt och lite till - framför allt maten.
Våra planer är att äta ute varje kväll och ifall ni har tips på billiga och bra restauranger utanför/i Venedig så skulle vi verkligen behöva lite tips.
Sen så när det gäller supermarkets, hur är priserna när det gäller frukt och grönt, vatten, läsk, alkohol (framför allt vin och sprit), mejeriprodukter, kött (kyckling, fisk, skaldjur, allt).
Tacksam för svar!!:-)
Av Birgere
23 juli 2014 20:11
Priserna är lite högre än i Sverige förutom alkohol. Budgetresturangstips kan du hitta på tripadvisor.
23 juli 2014 20:21
Tänkte mer från egna erfarenheter, såsom trerätters med dryck för ett ungefärligt pris. På tripadvisor stod det tyvärr inte det, bara prisklasser.
Av Linaf
23 juli 2014 20:34
Hej!

Jag kom hem från Italien för en vecka sedan. Reste runt i hela Italien. Stannade tyvärr bara tre dagar i Venedig. Det var fantastiskt! Så vackert, och mysigt med alla små smala gränder. det finns mycket shopping. Både kläder och souvenirer.
Vad jag hade hört innan om Venedig var att det skulle vara skitdyrt att turista där, och att det var "en smutsig stad". Jag tyckte inte något av det stämde. Och priserna... Jag upplevde inte att det var speciellt dyrt. Tycker att det var något billigare än hemma. Det finns Coop, och en mataffär som heter Billa. Finns säkert flera...

Vad för slags restauranger hade ni tänkt er? Det finns ju i alla prisklasser. Vi la inte mycket pengar på mat. Vi hittade en jättemysig pizzeria/cafe/gelatieria, med en supermysig bakgård/uteservering. Där kostade en (stor) pizzaslice, en 33cl läsk och en glass (en kula) 5 euro. Riktigt billigt! :) Låg bara några meter ifrån vårt hotell. Vi bodde på Hotel Universo & Nord.

Och pizzorna i Italien är kanongoda! Det finns jättemånga restauranger längs med gatorna. Det är ju smala gågator i hela Venedig. Och det finns i huvudtaget ingen motortrafik. Man kan köpa dagsbiljett till lokaltrafiken, alltså man åker mellan olika hållplatser med båt. Annars tycker jag att det var riktigt trevligt att promenera. Så många vackra hus att titta på och alla "vattenvägar" som flyter fram mellan gågatorna.
Och om ni promenerar så kan ni ju få större koll på dom olika restaurangerna.
Det serveras förstås mycket pasta på alla restauranger. Tror att på en mellanklass-restauran kostar det nog ca 8.95 euro för lasagne eller annan pastarätt utan dryck.
Som sagt det finns matställen i alla prisklasser.

Och du: glöm för allt i världen inte att äta massor med glass! Glassen är gudomligt god! :) Och vilka smaker! Massa skojiga och goda, olika smaker att välja mellan! samma sak där. Priserna kan variera mellan dom olika gelaterierna. På ett ställe kostade en kula 3 euro. På ett annat så fick man två kulor för 2.50 euro.

Ha det nu så fantastiskt härligt!
23 juli 2014 20:49
Citerat från Linaf:
Hej!

Jag kom hem från Italien för en vecka sedan. Reste runt i hela Italien. Stannade tyvärr bara tre dagar i Venedig. Det var fantastiskt! Så vackert, och mysigt med alla små smala gränder. det finns mycket shopping. Både kläder och souvenirer.
Vad jag hade hört innan om Venedig var att det skulle vara skitdyrt att turista där, och att det var "en smutsig stad". Jag tyckte inte något av det stämde. Och priserna... Jag upplevde inte att det var speciellt dyrt. Tycker att det var något billigare än hemma. Det finns Coop, och en mataffär som heter Billa. Finns säkert flera...

Vad för slags restauranger hade ni tänkt er? Det finns ju i alla prisklasser. Vi la inte mycket pengar på mat. Vi hittade en jättemysig pizzeria/cafe/gelatieria, med en supermysig bakgård/uteservering. Där kostade en (stor) pizzaslice, en 33cl läsk och en glass (en kula) 5 euro. Riktigt billigt! :) Låg bara några meter ifrån vårt hotell. Vi bodde på Hotel Universo & Nord.

Och pizzorna i Italien är kanongoda! Det finns jättemånga restauranger längs med gatorna. Det är ju smala gågator i hela Venedig. Och det finns i huvudtaget ingen motortrafik. Man kan köpa dagsbiljett till lokaltrafiken, alltså man åker mellan olika hållplatser med båt. Annars tycker jag att det var riktigt trevligt att promenera. Så många vackra hus att titta på och alla "vattenvägar" som flyter fram mellan gågatorna.
Och om ni promenerar så kan ni ju få större koll på dom olika restaurangerna.
Det serveras förstås mycket pasta på alla restauranger. Tror att på en mellanklass-restauran kostar det nog ca 8.95 euro för lasagne eller annan pastarätt utan dryck.
Som sagt det finns matställen i alla prisklasser.

Och du: glöm för allt i världen inte att äta massor med glass! Glassen är gudomligt god! :) Och vilka smaker! Massa skojiga och goda, olika smaker att välja mellan! samma sak där. Priserna kan variera mellan dom olika gelaterierna. På ett ställe kostade en kula 3 euro. På ett annat så fick man två kulor för 2.50 euro.

Ha det nu så fantastiskt härligt!
Tack så mycket för alla svar!! (speciellt om supermarket, så man vet vilka namn man kan leta efter)
Vi hade tänkt alla olika sorters restauranger, men självklart så är det framför allt pizzan och pastan som vi vill åt, och så glassen såklart! Men vi vill gärna äta annat också. Tack så jätte mycket för svaren, längtar redan mer!:-)
Av Linaf
23 juli 2014 21:24
Hej igen!

Ja, som sagt: Det var helt fantastiskt! :)

Jag kanske skulle säga det om lokaltrafiken med båt. Vet inte om du har karta över Venedig? Båtarna trafikerar iaf Grand Canale. Den "största" sjövägen i Venedig. Jag kan varmt rekommendera er att åka gondol! Då "kör" dom in på dom mindre "vattenvägarna" mellan husen och gränderna. Supermysigt!
Men det är ganska dyrt att åka gondol. Vi var sex stycken i en gondol, och betalade 20 euro/person. Och då åkte vi ca 40 minuter. Ni kan ju alltid kolla vid "gondol-stationerna" om det finns någon ni kan dela gondol med.

Ang. vin & sprit, så har jag ingen koll på det. Vin gillar jag inte och starksprit dricker jag inte. Priserna på öl i affär är ungefär samma som hemma, och i bar/restaurang är det något billigare än hemma. Drinkar är också billigare än hemma. Ca halva priset. hemma brukar det jo kosta över 100kr, i Italien betalade vi ca 5-6 euro för en drink. Gillar man öl så kan jag rekommendera ett italienskt öl som heter Peroni.
Och ang. vin, tror att det var några i vårt resesällskap som köpte tre flaskor vin för 9.95 euro. Vet inte om det var något bra vin.
Jag skulle iaf köpa en flaska likör. Tur jag inte gjorde det rent spontant på första stället! För där kostade den 14.95 euro, gick vidare till ett annat ställe där exakt samma vara & samma storlek kostade 8.95 euro.

Vet inte om ni hade tänkt besöka Markuskyrkan? Ät eller fika för guds skull inte vid Markusplatsen! Ett par i vårt resesällskap skulle bara ta en fika där. 10 euro för en kopp kaffe, och 4 euro för en kula glass. 280 kr för den fikan för två personer!

Vi fikade på många olika kafeer. Och det är som med det mesta när det gäller mat, fika glass i Italien. Vissa ställen kunde jag köpa en fin & god kopp Cappuchino för 1 euro, och andra ställen kostade det 4 euro för en kopp. Det varierar väldigt i priser. Det beror oftast på läget där cafeet/restaurangen ligger, inte på kvaliten.

Är det något annat du undrar över är det bara till att skriva, så får vi se om jag kan hjälpa dig med det!

Ha det nu helt fantastiskt i Italien! :)