Växlingsavgift

7 dec. 2015 16:33
Visningar: 1021
När min svåger var och växlade till Bath hade personalen på Forex sagt att det införts nya regler för växling/uttag i Thailand. Max 10 000bath per gång och dubbla avgifter - 35 + 48sek.
Kan detta stämma?
Av Hille2
7 dec. 2015 16:53
Skickade en snabb fråga till min son som är i Thailand och de hade inte märkt av nåt sånt iallafall
Av Mipec
7 dec. 2015 18:15
I Forex affärsidé ingår att skrämma sina kunder till att lägga mer pengar hos dom.

Dubbla avgifter får du om du har ett bankkort där man tar uttagsavgifter samt valutaväxlingsavgift. Då tar både thaibanken och din svenska banken en avgift. Forex brukar ändå vara dyrare.
Av Sq7700
7 dec. 2015 21:25
Det stämmer att thailändska banker numera i regel tar ut en avgift (idag 200 baht), utöver uttagsavgiften man får betala till sin svenska bank (vanligtvis 35-40 kr).

Några relativt enkla sätt att undvika onödiga avgifter på:

1. Leta upp uttagsautomater utan avgifter (http://www.dontworryjusttravel.com/asiapacific/thailand/avoid-the-150-baht-atm-fee/)
2. Införskaffa sig ett svenskt kredit- eller kontokort med avgiftsfria uttag i utlandet.
3. Ta ut svenska kronor i Sverige och växla i Thailand till bättre kurs än på Forex
Av Hille2
8 dec. 2015 08:20
Citerat från Sq7700:
Det stämmer att thailändska banker numera i regel tar ut en avgift (idag 200 baht), utöver uttagsavgiften man får betala till sin svenska bank (vanligtvis 35-40 kr).

Några relativt enkla sätt att undvika onödiga avgifter på:

1. Leta upp uttagsautomater utan avgifter (http://www.dontworryjusttravel.com/asiapacific/thailand/avoid-the-150-baht-atm-fee/)
2. Införskaffa sig ett svenskt kredit- eller kontokort med avgiftsfria uttag i utlandet.
3. Ta ut svenska kronor i Sverige och växla i Thailand till bättre kurs än på Forex
Ja, fast det är ju ingen ny "regel" att man tar en uttagsavgift. Den har funnits i många år nu.

Citibank är en av de banker som inte tar någon avgift. I Thailand tror jag dock att de endast har ATM i Bangkok.
Av Zxcvbn
10 dec. 2015 11:55
35 Svenskakronor var avgiften på Bangkok Bank , på Koh Chang 1 månad sen,