Växla mycket eller lite i Sverige?

19 nov. 2014 15:50
Visningar: 1117
Vi åker till Thailand på söndag och kommer att vara där 24 nätter.
Vi kommer resa runt en del och har ej några bokade boenden utan fixar det där nere. Första nätterna har vi hos en bekant som hyr hus där nere.

Jag va idag ner till forex för att växla pengar.
Vi hade ju tanken att bara ha en liten summa växlade pengar med som start (ca 6000 SEK) och sedan ta ut pengar allt eftersom i ATM vilket många rekommenderat oss.

Men nu skrämmer damen på forex upp mig och säger att vi bör ha med mer växlade pengar som start för att det är massa skimming osv där nere och att man bör använda kortet så lite som möjligt för att ta ut pengar.

Men samtidigt känner jag att vi inte vill gå runt med för mycket pengar på oss heller.

Vad skulle ni rekomendera? :D
Av Hille2
20 nov. 2014 01:41
Den allra sämsta affären i växlingssammanhang som man gör är att växla på Forex. Att de dessutom försöker skrämma upp folk för att tjäna ännu mer är ju ännu en anledning till att inte utnyttja dem alls. Jag tar ut allt i ATM i Thailand när jag åker dit. Numera går ju dessutom korten att stänga och öppna via internetbanken så är man orolig för skimning så kan man ju låsa upp kortet när man ska ta ut pengar och sedan låsa det igen när man har gjort det. Att gå omkring med en större summa pengar är väl inte precis någon god idé det heller? Skimning kan man råka ut för även hemma i Sverige men ingen skulle väl komma på idén att gå in på banken och ta ut pengar för det?
20 nov. 2014 09:08
Jag tycker 6000 låter jättelagom att växla in hemma. Om ni oroar er för skimming eller kortstöld så kan ni ju alltid välja att bara använda ett kreditkort. Jag har ett med 15000 kr limit. Detta kort är inte kopplat till något konto, och man riskerar alltså aldrig mer än vad man har kvar upp till gränsen.
23 nov. 2014 00:01
bäst är att ta ut en del pengar på flygplatsen när ni kommit fram. du kommer inte använda pengar förrän du betala taxin ändå och då har du redan sett xx antal ATM..
En sak att tänka på är ju "har dom chans att sätta in skymning utrustning här?"
så som inne i köp center osv skulle det aldrig gå..
så va inte allt för orolig och dölj din pin kod så ska de gå bra :)
forex = meningslöst.
Av Magnusa
25 nov. 2014 09:44
När vi åkte med 3 barn 7 veckor hade vi de mesta pengarna med oss, cash. Visst finns det en risk för rån men det är också skönt att slippa fundera över om pengarna räcker, var det är möjligt att ta ut pengar, om de tar kort på ön man är på väg till etc.. Man har liksom annat att fundera på när man reser runt.
25 nov. 2014 11:14
Citerat från Saaandrag:
Vi åker till Thailand på söndag och kommer att vara där 24 nätter.
Vi kommer resa runt en del och har ej några bokade boenden utan fixar det där nere. Första nätterna har vi hos en bekant som hyr hus där nere.

Jag va idag ner till forex för att växla pengar.
Vi hade ju tanken att bara ha en liten summa växlade pengar med som start (ca 6000 SEK) och sedan ta ut pengar allt eftersom i ATM vilket många rekommenderat oss.

Men nu skrämmer damen på forex upp mig och säger att vi bör ha med mer växlade pengar som start för att det är massa skimming osv där nere och att man bör använda kortet så lite som möjligt för att ta ut pengar.

Men samtidigt känner jag att vi inte vill gå runt med för mycket pengar på oss heller.

Vad skulle ni rekommendera? :D
Kanske en ny policy hos Forex, växlade själv några hundra till Zloty och fick samma påpekande om hur osäkert det är med kort i Polen.

Att växla lite "startkapital" (behöver ju inte vara hos Forex) är ju ganska bekvämt men att betala Forex avgifter och växla någon större summa eller hela reskassan ser jag ingen vits med om man reser till ställen där man kan få tag i kontanter på plats till ett lägre pris.