Växla hemma eller på plats?

4 apr. 2015 15:15
Visningar: 10318
Vad jag undrar är alltså om jag ska växla till dollar på forex innan jag åker, eller ta ut kontanter i automat i Usa.

Någon som vet vad som är mer lönsamt?
Av Mipec
4 apr. 2015 15:28
Citerat från Carolape:
Vad jag undrar är alltså om jag ska växla till dollar på forex innan jag åker, eller ta ut kontanter i automat i Usa.

Någon som vet vad som är mer lönsamt?
Forex har valutakurser som skulle få Al Capone att rodna av skam.
4 apr. 2015 15:45
De flesta ATM i USA tar ut en avgift för uttag, utöver dålig kurs, så om du tänker ha med en större summa kontanter brukar jag växla på något av alla suspekta ställen vid Möllan i Malmö. Forex är helt otänkbart
Av Birgere
4 apr. 2015 16:01
Ofta så är det så lite kontanter man behöver så det är knappt lönt att engagera sig i var man kan spara några tior. Men generellt så är det bästa att hitta en ATM i USA och använda ett svenskt kort som inte har avgift samt att ATMen i USA inte heller har avgift plus inga löjliga maxuttag på typ $200..puuuuhhhh.

Att ta med sig SEK o växla i Amerikansk bank däremot är helt värdelöst. Inte nog med att dom är väldigt suspekta, kallar in både FBI, CIA och homeland security för att kontrollera dig så är kursen urkass.
5 apr. 2015 07:00
Är just nu i Kalifornien och klarar mig bra utan kontanter. Använder Santanders kort utan kredit, har fört över pengar till det. Tog ut lite pengar i en automat men det är mest för att ha i reserv eftersom kortet går att använda nästan överallt.
Av Totopez
5 apr. 2015 17:19
Några hundra dollar i cash för säkerhets skull, sedan betalar jag allt med kort.
ATMs i USA som ägs av riktiga banker kostar sällan något att ta ut i, men såna som står inne i butiker/restauranger ofta har en avgift. Om apparaten frågar om du vill göra uttaget eller köpet i svenska kronor eller dollar, välj alltid dollar. Den "dynamik conversion rate" som används är riktigt usel.
Av Sasv100
6 apr. 2015 11:00
Jag gör som Totopez. Den cash jag har med mig växlar jag i Sverige.
I många inlägg skrivs det att Forex har höga kurser på valuta, vilket nog stämmer. Men ni som växlar till dollar i Sverige, var gör ni er växling?
Trots att Forex har dåliga kurser så är det min uppfattning att det inte finns någon annan aktör i Sverige med lägre kurser än Forex, inkl ev avgifter. Avgifter som slår rätt hårt om man köper litet antal dollar. En avgift på 35 kr "höjer" kursen med 0,175 kr.

Om jag har fel vill jag gärna veta var jag ska vända mig nästa gång.

För att undvika vissa kommentarer: Jag växlar valuta i Sverige innan resan pga att jag vill vara säker på att ha tillgång till lokal valuta vid ankomst till resmålet.
Av Coconut
6 apr. 2015 12:52
Citerat från Sasv100:
Jag gör som Totopez. Den cash jag har med mig växlar jag i Sverige.
I många inlägg skrivs det att Forex har höga kurser på valuta, vilket nog stämmer. Men ni som växlar till dollar i Sverige, var gör ni er växling?
Trots att Forex har dåliga kurser så är det min uppfattning att det inte finns någon annan aktör i Sverige med lägre kurser än Forex, inkl ev avgifter. Avgifter som slår rätt hårt om man köper litet antal dollar. En avgift på 35 kr "höjer" kursen med 0,175 kr.

Om jag har fel vill jag gärna veta var jag ska vända mig nästa gång.

För att undvika vissa kommentarer: Jag växlar valuta i Sverige innan resan pga att jag vill vara säker på att ha tillgång till lokal valuta vid ankomst till resmålet.

Undrar jag också, växlar alltid på Forex...
Av Birgere
6 apr. 2015 14:07
Idag är Forex kurs för 1 dollar 9,18SEK medan VISA kursen är på 8,67. mao 51öres skillnad.
Har man inte ett kort typ Santander/Ica så brukar en avgift på ung 1,5% läggas på och då hamnar vi på en kurs på 8,80SEK/USD. Fortfarande 38 öres skillnad. Detta betyder att ska man växla mer än ung $100 så är Forex en ren förlustaffär även med bankernas pålägg.

Dom flesta banker har ju slutat med växling över disk då alla istället väljer att ta ut utländsk valuta i bankomater i Sverige eller utomlands till mycket lägre kostnader. Vissa banker erbjuder ju precis som forex att beställa valutan på nätet och få den hemskickad. Även här brukar Forex vara dyrast.
6 apr. 2015 16:32
Just nu är kursen 8,5021 enligt Avanza, (ungefär den kurs vi brukar betala hos Santander Bank om jag minns rätt), Forex brukar alltid vara runt 4-6% och nu hela 8% dyrare än den verkliga kursen, vilket kan göra en hel del, känns som på gränsen till ocker....

Vi undviker Forex men växlar en mindre summa där (eftersom vi bor nära Forex och är lite lata) om vi reser till något land med an valuta vi inte råkar ha hemma.

De vanliga valutorna $ € DKK ser vi helt enkelt till att ha lite "över" från den ena resan till den andra så vi slipper växla.

Använder sen Santanders kort utan avgifter och växlingspåslag, billigast blir att betala direkt med kortet om automaterna har en uttagsavgift (växlingsavgift har de ju inte om man inte låter dem göra växlingen åt en, vilket oftast blir dyrare (om man inte har ett kort med väldigt högt växlingspåslag))

Ska man förlita sig till enbart kort (förutom småutgifter) så är det bra att ha mer än ett kort, det kan hända att ett kort helt oförklarligt inte funkar i någon enstaka affär och då är det oftast bara att ta ett annat kort just där.
Av Birgere
6 apr. 2015 16:54
Citerat från Floridasidan:
Just nu är kursen 8,5021 enligt Avanza, (ungefär den kurs vi brukar betala hos Santander Bank om jag minns rätt), Forex brukar alltid vara runt 4-6% och nu hela 8% dyrare än den verkliga kursen, vilket kan göra en hel del, känns som på gränsen till ocker....

Vi undviker Forex men växlar en mindre summa där (eftersom vi bor nära Forex och är lite lata) om vi reser till något land med an valuta vi inte råkar ha hemma.

De vanliga valutorna $ € DKK ser vi helt enkelt till att ha lite "över" från den ena resan till den andra så vi slipper växla.

Använder sen Santanders kort utan avgifter och växlingspåslag, billigast blir att betala direkt med kortet om automaterna har en uttagsavgift (växlingsavgift har de ju inte om man inte låter dem göra växlingen åt en, vilket oftast blir dyrare (om man inte har ett kort med väldigt högt växlingspåslag))

Ska man förlita sig till enbart kort (förutom småutgifter) så är det bra att ha mer än ett kort, det kan hända att ett kort helt oförklarligt inte funkar i någon enstaka affär och då är det oftast bara att ta ett annat kort just där.
8.50 stämmer nog eftersom kreditkortsbolagen lägger på 2% jämfört med bankernas tradingkurser, det är garanterat VISA/MC kursen man betalar med tex Santander kortet.
6 apr. 2015 20:41
Tar alltid ut med GE (numera Santander-kortet) på plats. Jämförde senast med reskompisen som tog ut THB på Forex på flygplatsen, även om jag fick en uttagsavgift så var det fördelaktigare att ta ut med kortet på plats i Bangkok, samma gäller även i USA erfarenhetsmässigt...
Men använder kortet så mycket som möjligt, väljer alltid lokal valuta om valet kommer upp.. detta ger bästa kursen..
Har blivit skimmad på närmare 9000 en gång (dom handlade på Target, Brooklyn..)..men var inga problem att få tillbaka..bra att veta att proceduren funkar, så är inte rädd att använda kortet, men som någon skrev ovan, kan vara bra att ha med 2, har hänt av någon konstig anledning att det inte funkat på något ställe..
6 apr. 2015 21:35
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Just nu är kursen 8,5021 enligt Avanza, (ungefär den kurs vi brukar betala hos Santander Bank om jag minns rätt), Forex brukar alltid vara runt 4-6% och nu hela 8% dyrare än den verkliga kursen, vilket kan göra en hel del, känns som på gränsen till ocker....

Vi undviker Forex men växlar en mindre summa där (eftersom vi bor nära Forex och är lite lata) om vi reser till något land med an valuta vi inte råkar ha hemma.

De vanliga valutorna $ € DKK ser vi helt enkelt till att ha lite "över" från den ena resan till den andra så vi slipper växla.

Använder sen Santanders kort utan avgifter och växlingspåslag, billigast blir att betala direkt med kortet om automaterna har en uttagsavgift (växlingsavgift har de ju inte om man inte låter dem göra växlingen åt en, vilket oftast blir dyrare (om man inte har ett kort med väldigt högt växlingspåslag))

Ska man förlita sig till enbart kort (förutom småutgifter) så är det bra att ha mer än ett kort, det kan hända att ett kort helt oförklarligt inte funkar i någon enstaka affär och då är det oftast bara att ta ett annat kort just där.
8.50 stämmer nog eftersom kreditkortsbolagen lägger på 2% jämfört med bankernas tradingkurser, det är garanterat VISA/MC kursen man betalar med tex Santander kortet.
Ja ,antagligen, kursen ändras ju sekund för sekund och att jämföra exakt kurs vid affärstillfället blir i princip omöjligt8för jobbigt) så det köper jag rakt av ;-)

Det jag har sett är att GE Moneybank/Santander gett bättre kurs än alla andra kort vi har på inköp under samma dag. De andra har växlingspåslag på 1,5-3,5%.

Forex sätter väl fortfarande kursen en gång per dygn? Detta går ju att hålla koll på om man tänker växla så att man vid stigande kurs passar på att växla innan de sätter den nya kursen och vid sjunkande kurs väntar har för mig att det var 11.00 förut, kanske är så fortfarande.....
Av Birgere
6 apr. 2015 23:55
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Just nu är kursen 8,5021 enligt Avanza, (ungefär den kurs vi brukar betala hos Santander Bank om jag minns rätt), Forex brukar alltid vara runt 4-6% och nu hela 8% dyrare än den verkliga kursen, vilket kan göra en hel del, känns som på gränsen till ocker....

Vi undviker Forex men växlar en mindre summa där (eftersom vi bor nära Forex och är lite lata) om vi reser till något land med an valuta vi inte råkar ha hemma.

De vanliga valutorna $ € DKK ser vi helt enkelt till att ha lite "över" från den ena resan till den andra så vi slipper växla.

Använder sen Santanders kort utan avgifter och växlingspåslag, billigast blir att betala direkt med kortet om automaterna har en uttagsavgift (växlingsavgift har de ju inte om man inte låter dem göra växlingen åt en, vilket oftast blir dyrare (om man inte har ett kort med väldigt högt växlingspåslag))

Ska man förlita sig till enbart kort (förutom småutgifter) så är det bra att ha mer än ett kort, det kan hända att ett kort helt oförklarligt inte funkar i någon enstaka affär och då är det oftast bara att ta ett annat kort just där.
8.50 stämmer nog eftersom kreditkortsbolagen lägger på 2% jämfört med bankernas tradingkurser, det är garanterat VISA/MC kursen man betalar med tex Santander kortet.
Ja ,antagligen, kursen ändras ju sekund för sekund och att jämföra exakt kurs vid affärstillfället blir i princip omöjligt8för jobbigt) så det köper jag rakt av ;-)

Det jag har sett är att GE Moneybank/Santander gett bättre kurs än alla andra kort vi har på inköp under samma dag. De andra har växlingspåslag på 1,5-3,5%.

Forex sätter väl fortfarande kursen en gång per dygn? Detta går ju att hålla koll på om man tänker växla så att man vid stigande kurs passar på att växla innan de sätter den nya kursen och vid sjunkande kurs väntar har för mig att det var 11.00 förut, kanske är så fortfarande.....
Logiken är:
Bankkurs + "VISA påslag" 2% + Bankpåslag (tex Swedbank 1,5%) + ATM avgift (Swedbank 35sek) + Lokal ATM avgift (ett par dollar eller 0).

Med ICA och Santander så betalar man bara Visa- och lokalt ATM påslag.

I princip alla svenska banker sätter kursen kl 11, har däremot något exceptionellt hänt så gäller andra regler.
7 apr. 2015 07:04
Citerat från Floridasidan:

Ska man förlita sig till enbart kort (förutom småutgifter) så är det bra att ha mer än ett kort, det kan hända att ett kort helt oförklarligt inte funkar i någon enstaka affär och då är det oftast bara att ta ett annat kort just där.
Det hände mig på en 7 eleven igår. Jag testade t o m 2 kort men det gick inte. Då var det tur att man hade lite kontanter. Har en syster som jobbar på Swedbank och hon sa att vissa kortautomater i USA inte får kontakt med Visa och därför inte fungerar.
Av Ami1
7 apr. 2015 10:40
Jag brukar ta ut kontanter i ATM på flygplatsen när jag anländer.
Har du ICA kreditkort så inget växlingspålägg, men kolla att du inte har uttagsspärr aktiverad för USA.
Även om den är avaktiverad så gäller det bara ett år vad jag förstår, så den kan ha blivit aktiverad utan att du vet.

Personligen reser jag med 3 kreditkort.

En gång blev jag av med mitt kreditkort och spärrade det omdelbart via en spärrtjänst i Sverige.
Bekräftelsen var för rätt kort - men - det var mitt andra kort som blev spärrat och tjuven köpte glatt saker för 23000 kr innan vi upptäckte det!
Inga problem att få tillbaks pengarna dock, bara en massa extra problem. Jag skulle egentligen ha krävt kompensation för allt extra jobb, men orkade inte när jag väl fått pengarna.

Men summa summarum blev att inget av mina kort fungerade och det var tur att vi skulle hem samma dag.
Sen dess har jag hört om fler som upplevt samma sak, så 3 kreditkort är att rekommendera!
Av Younso
7 apr. 2015 14:37
Citerat från Birgere:
Logiken är:
Bankkurs + "VISA påslag" 2% + Bankpåslag (tex Swedbank 1,5%) + ATM avgift (Swedbank 35sek) + Lokal ATM avgift (ett par dollar eller 0).

Med ICA och Santander så betalar man bara Visa- och lokalt ATM påslag.
Anta att kursen är 9.00 kr.
Köpa $100 artikel i affär
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% dvs 918 kr
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% dvs 932 kr

Ta ut $100 i automat
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% +ev lokal ATM avgift dvs 918 kr +Lokal ATM avgiften
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% + 35 kr + Lokal ATM avgift dvs 967 kr + Lokal ATM avgift

Har jag fått det rätt?
Av Birgere
7 apr. 2015 15:33
Citerat från Younso:
Citerat från Birgere:
Logiken är:
Bankkurs + "VISA påslag" 2% + Bankpåslag (tex Swedbank 1,5%) + ATM avgift (Swedbank 35sek) + Lokal ATM avgift (ett par dollar eller 0).

Med ICA och Santander så betalar man bara Visa- och lokalt ATM påslag.
Anta att kursen är 9.00 kr.
Köpa $100 artikel i affär
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% dvs 918 kr
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% dvs 932 kr

Ta ut $100 i automat
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% +ev lokal ATM avgift dvs 918 kr +Lokal ATM avgiften
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% + 35 kr + Lokal ATM avgift dvs 967 kr + Lokal ATM avgift

Har jag fått det rätt?
Det tycker jag, dom 35kr resp 1,5% i mitt exempel gäller ju för Swedbank där Santander o Ica har 0 för båda.
Som jag förstått det skiljer inte kurspåslaget (2%) mellan kortbolagen (Visa, MC, Amex osv)
Vidare så får man inte nyttja krediten för kontantuttag, då drar kostnaderna iväg.

Tar vi då även in Forex i din kalkyl så blir $100= 100*9*1,08=972SEK

Så brytpunkten ligger ju strax under $100 för Forex vs Swedbank och jämfört med ICA/Santander är det alltid 6% dyrare.

Så som en enkel tumregel kan man väl säga att ALDRIG växla mer än 1000SEK hos Forex och att ALLTID betala med kort där det går.
Av Coconut
7 apr. 2015 15:52
Okej...tack alla för svar....då ska jag bara föröka komma på hur jag kan få in alla de kontanter jag har på ett kort, då alla banker nu för tiden verkar vara kontantlösa, attans....hursomhaver, även om jag är usel i matte så ser jag ju det dåliga i att växla in här i Sverige via forex...
Av Younso
7 apr. 2015 15:55
"Vidare så får man inte nyttja krediten för kontantuttag, då drar kostnaderna iväg."
Så då skall jag inte använda Santander kortet för att ta ut cash från en automat om man inte har lagt in pengar på kortet i förväg? Cash vill man alltid ha på sig. Eller vad menar du?
7 apr. 2015 16:06
Citerat från Younso:
Citerat från Birgere:
Logiken är:
Bankkurs + "VISA påslag" 2% + Bankpåslag (tex Swedbank 1,5%) + ATM avgift (Swedbank 35sek) + Lokal ATM avgift (ett par dollar eller 0).

Med ICA och Santander så betalar man bara Visa- och lokalt ATM påslag.
Anta att kursen är 9.00 kr.
Köpa $100 artikel i affär
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% dvs 918 kr
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% dvs 932 kr

Ta ut $100 i automat
Med Santander eller ICA
$100 x 9 + 2% +ev lokal ATM avgift dvs 918 kr +Lokal ATM avgiften
Med VISA kort
$100 x 9 +2% + 1,5% + 35 kr + Lokal ATM avgift dvs 967 kr + Lokal ATM avgift

Har jag fått det rätt?
Ja i princip, sen kan ju även dessa procentsatser variera, vissa kort har 3,5% och andra kanske ännu mer i valutaväxlingspåslag istället för nämnda 1,5%. Även 35:- är en avgift som kan variera.

Tittade lite på våra betalningar under senaste resan. Helt ovetenskaplig undersökning som var och en får dra sina egna slutsatser av ;-) Jag ställer mig lite frågande till de 2 procenten, nu är ju Santanderkortet ett Mastercard och de kanske använder ett annat system än Visa.....

Resan var till Australien men ungefär samma förhållande bör gälla andra valutor.

Jag tittade på vad vi fått för kurs på Santanderkortet och har som jämförelse kursen samma dag hos Avanza, rl.se/valutor, valutakurser.net (kurserna varierar lite, kanske någon har dagens slutkurs medan andra anger dagens medelvärde...) Mastercards kurs på mastercard.com/se/consumer/currencyconversion.html och även vad Forex tog samma dag.

Vi växlade dessutom lite fickpengar hos Forex 19/1 -15 till kurs 7,1040 (rabatt med Forexkortet?) Jämförande kurser, Avanza 6,6787, rl 6,6662, Valutakurser 6.68 MC 6,6663. Påslag ca. 6,5% hos Forex. MC verkar inte lägga på några 2%....

Köp: (kursen kan ju variera över dagen men jämförelsen blir ändå ganska relevant)

20/2 Santander 6,5665, Avanza 6,5711, rl 6,6039, Valutakurser 6,58, MC 6,5949, Forex 7,03.

3/3 Santander 6,5306, Avanza 6,4697, rl 6,5050, Valutakurser 6,47, MC 6,4876, Forex 6,94.

5/3 Santander 6,5595, Avanza 6,4900, rl 6,5292, Valutakurser 6,49, MC 6,4944, Forex 6,96.

Reservation för tidsskillnaden mellan Australien och Sverige bör man väl tillägga.

Vi fick alltså aldrig betala i närheten av 2 procent mer än jämförelsekurserna, utan snarare +- ca 0,5% vilket troligen är variationer över dagen.... Kursen var alltid betydligt lägre än Forex kan man iallafall konstatera.
7 apr. 2015 16:16
Citerat från Younso:
"Vidare så får man inte nyttja krediten för kontantuttag, då drar kostnaderna iväg."
Så då skall jag inte använda Santander kortet för att ta ut cash från en automat om man inte har lagt in pengar på kortet i förväg? Cash vill man alltid ha på sig. Eller vad menar du?
Ja enligt villkoren tar de ränta från första dagen på uttag på kredit, har inte läst villkoren på senaste tid så gör det om du vill ha aktuell info. Man bör alltså sätta in så man har plus på kontot för att slippa alla avgifter och räntor.

Jag gjorde faktiskt ett provuttag på kredit på mitt Santander Mitt Kort (har även ett Santander kort med sparränta) satte in pengarna efter två dagar men det borde ha genererat någon ränta iallafall även om det var en liten summa, detta var i Mars och det har inte synts någon dragen ränta än så länge men det kommer väl antagligen på nästa räkning ;-(
Av Birgere
8 apr. 2015 00:24
Floridasidan:
du har rätt i att det inte är så enkelt som att VISA/MC lägger på 2%. Hittade en ganska bra artikel där någon försökt rota lite i detta och slutsatsen är inte helt enkel. Dels så är kortföretagens kurser en prognos för nästa dag, dels så dom jämförelsekurser vi använder är även dom olika.
Men hur vi än vrider och vänder på det hela. Handla med kort och undvik Forex!
http://theinquiringinvestor.com/2013/10/07/how-does-visa-calculate-its-currency-exchange-rate/

8 apr. 2015 11:05
Intressant och invecklat indeed, roade mig med att även titta på Visas kurser på de datum jag jämförde. Verkar som att det skiljer en del mellan Visa och Mastercard, till MCs fördel (i motsats till slutsatsen på sidan i länken, kan kanske bero på i vilket land korten är utgivna...) känns som att man tryggt kan konstatera att Santanders MC är ett bra alternativ, både för att betala och ta ut pengar....

Visa MC
19/1 6,7524 6,6663
20/2 6,6039 6,5949
3/3 6,5678 6,4876
5/3 6,5738 6,4944
Av Birgere
8 apr. 2015 11:22
Citerat från Floridasidan:
Intressant och invecklat indeed, roade mig med att även titta på Visas kurser på de datum jag jämförde. Verkar som att det skiljer en del mellan Visa och Mastercard, till MCs fördel (i motsats till slutsatsen på sidan i länken, kan kanske bero på i vilket land korten är utgivna...) känns som att man tryggt kan konstatera att Santanders MC är ett bra alternativ, både för att betala och ta ut pengar....

Visa MC
19/1 6,7524 6,6663
20/2 6,6039 6,5949
3/3 6,5678 6,4876
5/3 6,5738 6,4944
Skribenten gjorde ju en uppdatering i texten på slutet där plötsligt MC gick från sämst till bäst.
Men som sagt, Utgivningslandet och köpevalutan och dagsformen hos VISA vs MC spelar nog roll.

Men jag tror nog att Carolape har fått svar på sin fråga, iaf indirekt om hur hon ska sköta växlingen.
8 apr. 2015 12:22
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Intressant och invecklat indeed, roade mig med att även titta på Visas kurser på de datum jag jämförde. Verkar som att det skiljer en del mellan Visa och Mastercard, till MCs fördel (i motsats till slutsatsen på sidan i länken, kan kanske bero på i vilket land korten är utgivna...) känns som att man tryggt kan konstatera att Santanders MC är ett bra alternativ, både för att betala och ta ut pengar....

Visa MC
19/1 6,7524 6,6663
20/2 6,6039 6,5949
3/3 6,5678 6,4876
5/3 6,5738 6,4944
Skribenten gjorde ju en uppdatering i texten på slutet där plötsligt MC gick från sämst till bäst.
Men som sagt, Utgivningslandet och köpevalutan och dagsformen hos VISA vs MC spelar nog roll.

Men jag tror nog att Carolape har fått svar på sin fråga, iaf indirekt om hur hon ska sköta växlingen.
Erkänner att jag inte hann läsa allt men då kommer vi till samma slutsats.

Denna och massor av andra trådar i ämnet borde nog besvara de flesta frågor angående, Forex, växling, uttag, köp o.s.v. :-)

En liten sökning i forumet som ytterligare hjälp på vägen, http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&site=reseguiden&event=default&query=v%C3%A4xla
11 apr. 2015 13:14
summa sumarum är alltså att använd kort så mycket det går, och ta ut dollar i Usa.

Man får betala en summa till banken pga visa-kortet, och även till den ATM man använder (som helst bör stå på ett bankkontor eller större köpcentra för att det ska vara billigast, eller tom gratis
11 apr. 2015 13:41
Citerat från Carolape:
summa sumarum är alltså att använd kort så mycket det går, och ta ut dollar i Usa.

Man får betala en summa till banken pga visa-kortet, och även till den ATM man använder (som helst bör stå på ett bankkontor eller större köpcentra för att det ska vara billigast, eller tom gratis
Ja precis, men avgift för kortet i sig beror på din bank/kortutgivare, det finns som sagts kort även utan årsavgift (och alla andra avgifter). Avgiften/påslaget/ som eventuellt läggs på kursen av Visa/Mastercard (eller annat liknande företag) går inte till banken utan till just Visa/Mastercard och denna kan man inte komma undan oavsett om man betalar eller tar ut kontanter med kortet, din bank kan sen lägga på ett eget valutaväxlingspåslag som kan vara ganska stort.
Av Younso
28 apr. 2015 21:28
Jag beställde ett Santander Mitt kort och testade den mot mitt Mastercard från SE Banken. Jag betalade 2 st ESTA ansökningar ($28) med det ena kortet och 2 med det andra kortet i söndags med 5 minuter mellan varje grupp ansökning.
Santander
244,17 kr
Valutakurs 8,720357

SEB
248,18 kr
Valutakurs 8,863571 (valutapåslag 1,65%)