Västra Skottland med bil

23 sep. 2014 19:02
Visningar: 3639
Frågan är vilka vägar bör man köra i västra Skottland, om nu har 5 dagra på sig,
för att få det mesta av en sådan långweekend, jag tänker då mest på storslagna vyer, samt delar av det kulturella. Vi tänker flyga till Glasgow alt. Edingburg, och hyra bil därifrån. Kan man åka i början på augusti eller är det
"knöka" fullt med folk på vägarna då??
25 sep. 2014 14:13
Citerat från Lugnofin:
Frågan är vilka vägar bör man köra i västra Skottland, om nu har 5 dagra på sig,
för att få det mesta av en sådan långweekend, jag tänker då mest på storslagna vyer, samt delar av det kulturella. Vi tänker flyga till Glasgow alt. Edingburg, och hyra bil därifrån. Kan man åka i början på augusti eller är det
"knöka" fullt med folk på vägarna då??
Augusti är aldrig bästa tiden eftersom britterna själva har semester då, liksom många andra européer såklart men hellre augusti än aldrig. September är ännu bättre (då blommar ljungen på hedarna vilket den inte gör i juli).

Jag hade börjat i Glasgow och tagit A82:an upp tills den möter A83 där jag tagit vänster till slottet Inveraray via vackra Rest and Be Thankful. Därefter tillbaka till A82 igen och upp genom dalen Glencoe och vidare längs Ben Nevis till Fort William - ett måste på min lista över storslagna vyer. Därifrån kan ni fortsätta upp till Skye om ni tycker ni har tid för det är en storslagen ö.

Alternativet är att fortsätta från Inveraray upp till Oban och den vägen runt till Glencoe och Fort William. Där vet jag inte hur det ser ut faktiskt men fult och tråkigt lär det inte vara.

Pitlochry är en annan vacker plats men just Loch Ness är jag inte imponerad av eftersom annat är så mycket mer storslaget och trakten av Inverness ser lika mycket ut som Norrland som Skottland (inget fel på det men det blir ju inte lika exotiskt) medan västkusten har det där dramatiska.
Av Sq7700
26 sep. 2014 14:42
På fem dagar bör ni kunna hinna upp till Fort William, vägen via Oban är mest naturskön - man behöver inte åka långt från Glasgow för att bli imponerad. Loch Lomond, Storbritannien största sjö, ligger inte långt från Glasow.

Fort William är bra bas för dagsutflykter till t.ex. Loch Ness, Glen Coe och Isle of Skye. Dock blir det kanske lite stressigt att hinna med allt på fem dagar. Är whiskey av intresse är en avstickare till Islay på väg upp till Fort William att rekommendera.

När vi körde i början på juli var det en del turister kring sevärdheterna och turistorterna, trafiken var lugn. Lite bilder från i somras: http://fredriksresor.wordpress.com/2014/07/08/en-vecka-i-skottland/
26 sep. 2014 17:26
Ja man får väl sikta in sig på september. Tack för väg förslagen , nu gäller det bara att lära sig hålla till vänster då.
12 feb. 2015 09:10
Håller med Bara Brittiskt tips här ovan Glencoe är fantastiskt.
Rekommenderar dessutom Applecross, otroligt mysig isolerad by på en halvö i västra Skottland. Härifrån har man utsikt över bl a Raasay och Skyes berg.
Ta sen A896 söderut, vägen är vindlande, brant och dramatisk och en av de bästa vägarna för att uppleva storslagna vyer i Skottland.
Hoppas det hjälper:)
Kolla gärna in min blogg www.scottishmoments.com för mer tips om vad som inte får missas i Skottland
Av Asok
12 feb. 2015 10:49
Håller med att Pilotchry är jättemysigt! Man får ta det lite lugnt på vägarna så räkna alltid med lite extratid när ni kör.
14 feb. 2015 08:47
Vilken härlig tråd!
Jag blir grymt sugen på Scottland.

Någon som vandrat West Highland Way?