Västkust resa, LA-Las Vegas-San Francisco-LA.

Av Jens13
13 sep. 2015 18:45
Visningar: 355
hejsan. jag och en kompis, möjligen yttligare två kompisar är inne på att åka till västekusten i USA. vi planerar ungefär två veckor.

jag har kollat på LA dom första dagarn med hotel, sedan går det vidare till Las Vegas för lite några dagar. Efter Las Vegas blir det San Fransisco i 2 dagar ungefär, eller bör man spendera mer tid i San Francisco? efter det tillbaka till LA någon dag innan hemfärd.

vi har tänkt att hyra bil, samtliga dagar vi är där. åka runt lite i LA och kolla, shoppa och festa lite. är det någon som har lite tips på vad som är ett måste när man är där? lika så i Las Vegas ska vi kolla runt lite, ha det gott och festa. i San Francisco tänkte vi, golden gate, alcatraz är det mer som behövs utforskas?

vi tänkte åka 3-19 maj, hur är vädret på kusten där då?
jag har kollat på hotell 3-9 maj i LA, hotell Avalon beverly hills, 4800 för dessa nätter. sedan hotell i Las Vegas 9-15 maj, det finns många och fina hotell när jag kollat, och hamnar oftast på 2500-4500 för dessa nätter. San Francisco blir det 15-17 maj, pris ca 1200 kr på hotell majestic. och LA igen 17-19 maj på Millennium Biltmore Hotel ca 2000 kr.

detta är priset per person, när jag räknat för två på hotell.

jag tänkte fråga lite tips och råd. alla råd och tips är jag tacksam för.
vad tar det att åka mellan städerna?
vilka platser bör man besöka?
vad kostar det att leva där?
Av Marulk
13 sep. 2015 19:04
Det finns en mängd trådar om er tänkta rutt här på RG. Själv ngr album här.
Spontant verkar tidsplanen lite tight o ja, 2dgr i SF är alldeles för kort. Vill ni besöka Alcatraz, se till att boka biljetter långt i förväg annars riskerar ni bli utan.
Vad har ni tänkt er för rutt mellan LV och SF? I maj kan bergspassen vara vinterstängda
Har ni tänkt er Hgw1? Bara den (om hela) lär ta 2dgr. Tråkigare alternativ är I5 även om den bitvis är vacker
För oss skandinaver har USA dessvärre blivit dyrare. Vi räknar med +20% mot vår resa 2013
Tips på sevärdheter beror på era intressen.
Av Jens13
13 sep. 2015 19:34
tack för svaret! vi har nog bara i tanke att besöka de lite större sevärdheterna, shoppa en del och en del festande
Av Marulk
13 sep. 2015 19:46
Shoppingtips, mitt favoritämne ;)
I LV har du premium outlets både norr o söder, går buss fördelaktigt. Registrera er med VIP member o ni får många bra discounts 👍🏻
Av Jens13
13 sep. 2015 19:53
tack så mycket för tipset! du sa att det tar 2 dagar att åka mellan las vegas och san francisco bara, jag har märkt att inrikesflyg i staterna är billigt, kan det vara något att ta flyget där emellan?
väder i maj, hur är det där då?
Av Marulk
13 sep. 2015 21:02
Hgw1 är kustvägen mellan SF o LA - classic route. avståndsmässigt inte så långt med vägen är kurvig o tar lång tid. minst en övernattning krävs.
Vägen mellan LV o SF kan man köra lite olika alternativ men du kommer behöva minst en övernattning. Kör ni norrut kommer ni via bergsmassiv som förmodligen kommer vara vinterstängt, passerar på 2500-3000möh. Det södra alternativet är längre men passerar via ökenlandskap. Gör en skiss via förslagsvis google-maps så ser du alternativen. Eller så gör ni som du skriver, inrikesflyg, fast då missar ni en hel del ;)
Av Hawaii
14 sep. 2015 00:01
Citerat från Jens13:
tack så mycket för tipset! du sa att det tar 2 dagar att åka mellan las vegas och san francisco bara, jag har märkt att inrikesflyg i staterna är billigt, kan det vara något att ta flyget där emellan?
väder i maj, hur är det där då?
Du kan bereda dig på svalt väder ute vid kusten i maj. En normal morgon är det ett helt kompakt grått molntäcke. Har du tur klarnar det upp under dagen och har du enorm tur kan det vara solsken redan på morgonen men räkna inte med det!
29 sep. 2015 12:14
Hade jag varit i dina skor skulle jag ha kapat av 1 dag i LA och 1 dag i LV för att ha 4 dgr i SF. 3-5 dagar i Vegas räcker gott och väl om ni bara vill insupa atmosfären och parta till lite. Tycker jag i alla fall. :)
1 okt. 2015 12:24
Jag personligen skulle åkt San fransisco-Los angeles om ni ska åka utmed highway 1 :) Då åker ni på "rätt" sida!!sen får ni räkna med minst 1 övernattning utmed vägen för de tar tid och finns mkt att se! Sen skulle jag ev flugit LA-LAS vegas(om man kände att tiden inte räckte till) och sen flugit hem från LAS vegas :) och 2 dagar i SF är lite snålt, 4 behövs nog om man verkligen vill uppleva staden! Hoppas ni får en bra resa :)