Vart ska man bo i miami?

Av Lollo85
26 dec. 2014 20:56
Visningar: 2782
Hej! Undrar vart som är det bästa stället att bo på om man vill komma undan billigt i Miami? Gärna på ett säkert ställe som i alla fall är hyfsat nära till de främsta sevärdheterna:)
Av Birgere
27 dec. 2014 01:27
Du skriver Miami men du menar nog Miami Beach.
Sedan skriver du sevärdheter och här får du nog förklara vad du menar, är det livet i South Beach eller Everglades eller x 1000?
Vad som är billigt är ju svårt att svara på då det varierar med säsong samt vilken standard du vill ha.
Då frågan är uppe kanske ett par gånger i veckan så är nog det bästa att kolla dom kanske 1000 inläggen som finns om Miami Beach boende. Sök bara på "boende miami" så hittar du minst några hundra trådar som berör detta.
Av Lollo85
27 dec. 2014 10:03
Menar miami inklusive miami beach och sevärdheter i miami (alla områden). Everglades ska jag åka till sen. Visst söka gör jag det med. Ska inte fråga något mer! Lovar:)
Av Birgere
27 dec. 2014 10:23
Som du nog nu har sett så rekommenderas boende i South Beach som är södra delen av Miami Beach.
Det är dyrare men man får ut så mycket mer av sin vistelse, speciellt om man bara stannar en kortare tid.
Från South Beach tar du dig även enkelt till andra städer tex Miami som ligger granne.
Beroende på säsong men är du inte där under värsta högsäsongen så kanske hotellet kostar $30-40 extra per natt jämfört med norra Miami Beach eller Miami och det är det värt.
27 dec. 2014 18:00
Lollo85: Oroa dig inte för Birgere. Han skäller värre än han bits ;)

Skämt åsido så har han (som vanligt) en poäng i det han skriver och det är svårt att ge ett vettigt svar på en fråga som är så generell och där du dessutom inte ger så mycket mer information om dig själv (intressen mm).

Frågor om Florida är väl bland de vanligaste, efter Thailand, Roadtrip i USA och New York-frågor, detta gör att samma frågor dyker upp väldigt ofta och de med mycket Floridaerfarenhet, som Birgere, Floridasidan och (i viss mån jag) får svara på samma sak väldigt ofta.

Om du bara specificerar lite mer så kommer du få väldigt detaljerade och bra svar här på forumet.
Av Lollo85
28 dec. 2014 09:45
Nä förstår det. Det var ingen fara jag skojade mest:) Tack för svaret birgere. Har kollat lite mer på det och det lutar åt South beach. Jag ska hyra bil och åka runt i ca tre veckor. Först miami några dagar sen till key West, till everglades, upp längs med västra sidan och sen antingen vidare till New Orleans eller till Orlando och alla nöjesparker. Vad skulle ni välja? Är new orleans något att ha? Jag är allätare, men gillar mest djur och natur, äventyr, stadsliv, musik, mat m.m. m.m. Eller skulle ni rekommendera någon annan rutt? Åker btw vidare till New York sen.
Av Birgere
28 dec. 2014 10:13
När ska du åka samt åker du själv, det verkar så på texten "jag"... ?
Av Lollo85
28 dec. 2014 10:44
Åker 13e april med min mamma
28 dec. 2014 11:18
Citerat från Lollo85:
Åker 13e april med min mamma
South Beach är ett bra ställe att börja resan, ni kan landa lite och komma in i lunken, sola och bada lite om ni vill och sen utforska Miamiområdet (vilket i.o.f.s. tar mer än tre veckor bara det :-) Efter det är Key West ett bra ställe om ni vill se det. Everglades kan ni ta på väg till och ifrån Key West, t.ex. Ernest Coe Visitor Center på nervägen och sen ta Tamiami Trail (Hwy41) västerut när ni kör nordvästut, då kan ni stanna vid t.ex. Shark Valley Visitor Center. Ni kan också lägga in något mer kommersiellt om ni vill se alligatorbrottning, åka Airboat o.s.v.

Lockar Parkerna i Orlando så kan ni styra ditåt efter kanske ett par nätter på västkusten (Ft. Myers Beach kan vara lagom med tanke på att ni kommer från Key West). Annars är New Orleans inget dåligt ställe att se, då kan ni ta ett par nätter i Destin eller Pensacola Beach t.ex. Kanske någon natt till på vägen beroende på hur långt du är bekväm med att köra på en dag. Invändningen är väl att det blir lite mycket på tre veckor om det är första gången i Miamiområdet, där kan man som sagt spendera ganska mycket tid innan man sett allt och varje stopp är värt några nätter och New Orleans har ju en hel del att erbjuda så det springer snabbt iväg med tiden.....
Av Birgere
28 dec. 2014 11:30
Tidsmässigt åker ni en bra tid, ännu inte för varmt och den värsta högsäsongen är över.
Däremot som Floridasidan antyder är tiden väldigt kort så det handlar mer om att prioritera bort än att hitta saker att göra.
New Orleans vs Orlando är lite äpplen vs päron, går inte att jämföra på några plan. Här får intressen och prioriteringar avgöra.

Läs mer om New Orleans:
http://www.neworleansonline.com/ eller på svenska http://web.comhem.se/sven.gustafsson/neworleans/new2.htm

Samma sak för Orlando:
http://www.visitorlando.com eller på svenska http://bahamabay.se/Orlando/index.html
28 dec. 2014 14:05
Håller med både Birgere och Floridasidan om att tiden är ganska kort för att hinna med allt men det väljer man ju själv hur man vill göra.

Jag hade valt New Orleans över Orlando alla dagar i veckan. En väldigt skojig stad som dessutom skiljer sig lite grann från det resten av det du kommer att få uppleva i Florida, mer själ tycker jag (förutom möjligtvis French Quarter då).
Den svenska sidan Birgere tipsar om är väldigt bra, med mycket information som man inte hittar på de vanligaste resesajterna.
Jag har sjölv besökt NO ett flertal gånger och har skrivit mer om staden här. Lite tips på restauranger och barer som är lite utanför de största turistkvarteren. Här finns även bilder om du vill se mer: http://runtklotet.com/2014/02/15/new-orleans-massor-av-tips/

Key West finns det massor av trådar om här på forumet och de flesta har svar från mig, Birgere och Floridasidan i dem så kolla runt lite och hör av dig om du har några specifika saker du undrar över
Av Birgere
28 dec. 2014 14:30
Citerat från Runtklotet:
Håller med både Birgere och Floridasidan om att tiden är ganska kort för att hinna med allt men det väljer man ju själv hur man vill göra.

Jag hade valt New Orleans över Orlando alla dagar i veckan. En väldigt skojig stad som dessutom skiljer sig lite grann från det resten av det du kommer att få uppleva i Florida, mer själ tycker jag (förutom möjligtvis French Quarter då).
Den svenska sidan Birgere tipsar om är väldigt bra, med mycket information som man inte hittar på de vanligaste resesajterna.
Jag har sjölv besökt NO ett flertal gånger och har skrivit mer om staden här. Lite tips på restauranger och barer som är lite utanför de största turistkvarteren. Här finns även bilder om du vill se mer: http://runtklotet.com/2014/02/15/new-orleans-massor-av-tips/

Key West finns det massor av trådar om här på forumet och de flesta har svar från mig, Birgere och Floridasidan i dem så kolla runt lite och hör av dig om du har några specifika saker du undrar över
Jag måste medge att jag gillar hemsidor som är skrivna av icke-amerikaner och gärna av européer. En person från Europa och gärna Sverige ser på utbudet på lite annat sätt än en amerikan gör. En Europé brukar inte bli så upphetsad över en byggnad från 1800-talet som en Amerikan brukar bli t.ex. :-).
Nackdelen är att man oftast inte vet hur aktuella dom sidorna är till skillnad från dom amerikanska som ofta är dagsfärska. Netiketten borde vara att sidorna alltid var datummärkta.

Med tanke på ert resesällskap skulle jag nog satsat på New Orleans och ta Orlando vid nästa resa..för den kommer vill jag lova. Som ett litet smakprov av Orlando kan ni ta en dag i Busch Gardens på vägen till New Orleans.
28 dec. 2014 14:36
Citerat från Lollo85:
Nä förstår det. Det var ingen fara jag skojade mest:) Tack för svaret birgere. Har kollat lite mer på det och det lutar åt South beach. Jag ska hyra bil och åka runt i ca tre veckor. Först miami några dagar sen till key West, till everglades, upp längs med västra sidan och sen antingen vidare till New Orleans eller till Orlando och alla nöjesparker. Vad skulle ni välja? Är new orleans något att ha? Jag är allätare, men gillar mest djur och natur, äventyr, stadsliv, musik, mat m.m. m.m. Eller skulle ni rekommendera någon annan rutt? Åker btw vidare till New York sen.
Gillar musik mat......

Ett litet uppslag om det ens är möjligt.....

Vi besökte French Quarter Festival och 2015 är den 9-12 April, kan ni börja några dagar tidigare med resan och vända på den så ni börjar i N.O så rekommenderar jag verkligen det! Då kan ni lätt lägga 5-6 dagar i bara den staden. Bland våra fotoalbum hittar Du bl.a. detta från N.O där det finns lite bilder även från festivalen. http://foto.floridasidan.se/#!album-56
Av Lollo85
28 dec. 2014 19:04
Tack för alla fina tips! Börjar i miami då det är billigare att flyga dit från Sverige så festivalen får vi nog hoppa tyvärr, men tack för tipset det lät intressant. Sen blir det direkt till New York efter new orleans. Vad tror ni om denna rutt:
13-18e Miami, 18-20e vägen om everglades och sen två nätter i marathon. 20-21a fort Myers. 21-24e Orlando. 24-25e tallahassee (eller nånstans i närheten) 25-26e Pensacola och sist 26-30e New Orleans.

Borde väl funka va? Förresten Birgere min mor blev lite stött då det är hon som e sugen på nöjesparkerna. Haha.Hon fyller 60 idag också så det ligger nog lite åldersnoja bakom ;);)
Av Birgere
28 dec. 2014 19:43
Citerat från Lollo85:
Tack för alla fina tips! Börjar i miami då det är billigare att flyga dit från Sverige så festivalen får vi nog hoppa tyvärr, men tack för tipset det lät intressant. Sen blir det direkt till New York efter new orleans. Vad tror ni om denna rutt:
13-18e Miami, 18-20e vägen om everglades och sen två nätter i marathon. 20-21a fort Myers. 21-24e Orlando. 24-25e tallahassee (eller nånstans i närheten) 25-26e Pensacola och sist 26-30e New Orleans.

Borde väl funka va? Förresten Birgere min mor blev lite stött då det är hon som e sugen på nöjesparkerna. Haha.Hon fyller 60 idag också så det ligger nog lite åldersnoja bakom ;);)
Klart morsan ska åka karusell :)

kommentarer kring rutten:
- Marathon, varför inte köra med Key West istället? Marathon har ingen större mysfaktor.
- Skippa Talahassee o ta en riktig kördag till Pensacola istället, ta extradagen i Orlando eller Pensacola istället.
Av Lollo85
28 dec. 2014 19:50
Tänkte mig marathon för att det var billigare att sova där. Så kanske man kan vara på Key West hela dagen istället? Eller kanske är värt att lägga lite extra på att övernatta där? Grymt då vet jag det! Inget tallahassee. :)
Av Birgere
28 dec. 2014 20:55
Låt det kosta lite extra med hotellen i South Beach och Key West. Det kan ni hämta hem om ni istället hyr lägenheter i New Orleans och Orlando. Billigare, lyxigare plus att ni får komplett självhushåll jämfört med att trängas i dubbelrum på ett hotell. Men vänta inte för länge med att boka, det bästa är nog tyvärr redan uthyrt för Mars/April.
Av Lollo85
28 dec. 2014 21:34
Japp vi e lite sent ute tyvärr:/ ska börja boka redan imorgon tänkte vi.
28 dec. 2014 21:51
Har inte vart i Miami ännu, men jag finner alltid bra privata boende på airbnb.com oftast till mycket bra priser, oavsett vart i världen jag reser. Jag har haft tur att träffa många lokala personer och som ger mig lång mycket bättre tips om restauranger mm än vad hotellen ger.
Prova att boka privat, finns ingen resebyrå som idkar ngn välgörenhet.
I övrigt håller jag med Birgere m.fl
28 dec. 2014 22:00
Glömde säga att om man är ute efter lite upplevelser och inte bara relaxa. Då ska man inte satsa på lyxboende. Man åker väl inte på semester får att sova? Nä satsa på bra billiga boende och lägg pengarna på att få med er så mkt upplevelser och minnen som möjligt.
29 dec. 2014 01:26
Citerat från Lollo85:
Tack för alla fina tips! Börjar i miami då det är billigare att flyga dit från Sverige så festivalen får vi nog hoppa tyvärr, men tack för tipset det lät intressant. Sen blir det direkt till New York efter new orleans. Vad tror ni om denna rutt:
13-18e Miami, 18-20e vägen om everglades och sen två nätter i marathon. 20-21a fort Myers. 21-24e Orlando. 24-25e tallahassee (eller nånstans i närheten) 25-26e Pensacola och sist 26-30e New Orleans.

Borde väl funka va? Förresten Birgere min mor blev lite stött då det är hon som e sugen på nöjesparkerna. Haha.Hon fyller 60 idag också så det ligger nog lite åldersnoja bakom ;);)
Tycker inte ni ska ta någon övernattning vid Everglades som sagt, helt onödigt och mycket bättre att ta det på vägen eller som utfärd från Miami Beach eller Ft. Myers Beach.

Tallahassee har ett fåtal sevärdheter men är inte värt omvägen, i mitt tycke, med ert pressade schema. Lägg mer tid i Miami Beach är mitt råd, ni är trötta de första kvällarna och 4 dagar är ingeting för att se det enorma Miami/ft. Lauderdale-området.

Råder er också att bo i Key West, mycket bättre att vara där än att behöva köra, speciellt om man vill ta lite vin till maten eller kanske en drink på någon av barerna, t.ex. Cpt. Tonys (ursprungliga Sloppy Joe´s), där Hemingway hängde, ännu trevligare än baren som numera går under namnet Sloppy Joe´s.
Av Hkn
30 dec. 2014 16:31
Hejsan Lollo,
du har troligen redan fått beslutsunderlag för en väldigt bra resa. Några pusselbitar till:

- Din första fråga är ju ”...bästa stället att bo på om man vill komma undan billigt i Miami?”
Vad som är 'bäst' och vad som räknas som 'billigt' är ju ganska individuella tolkningar – men, eftersom du reser med lilla mamma, så säger det något.

BÄSTA BOENDET:

- Location. Läget är ju en key feature för ett hotell.
Du klarar dig utan att köra bil i South Beach, men det är ändå runt 3,5 km från Dade Boulevard (SoBes norra gräns) till Joe's Stone Crab längst nere på Washington Ave – och även om SoBe smalnar av söderut så det 1-1,3 km på tvären. Att trippa omkring i high-heels från ena änden till den andra är kanske inte någon dröm. Att välja något som ligger någorlunda mitt i, är kanske smart. Kanske.

- Special note: Allt fler av Miamis taxibilar har kreditkortsläsare (NYC style). Om två år
Ring Miami Yellow Cab +1-305-444-4444. Annars finns ju alltid Uber.
Skaffa appen innan ni åker och boka via hotellets WiFi.

- Själv skulle jag undvika Ocean Drive. Buslivet från gatan är mer eller mindre konstant. En helg i november kan kännas som Spring Break. De flesta hotellbyggnader på Ocean Dr. är dessutom ganska låga, just to put you closer to the action. Delar av Collins Ave. är också livliga men inte på samma sätt. Själv har jag börjat boka hotell i lite, eh... sämre lägen – om nu Ocean Dr. ska räknas som epicentrum – för att slippa det värsta kaoset.

BILLIGT:

- South Beach blir sällan billigt, utom under den svenska sommaren (varmt och fuktigt klimat = färre turister = låga priser). Prisnivån bör dock vara hygglig i april. Just nu kostar det – surprise, surprise – blod att bo där.

- Parentes: Har tidigare ofta förvånats över hur mycket man betalar för medioker standard i Miami. På senare år har många enklare hotell tagits över av investerare och real estate developers som vrider upp nivån av lyx för att locka ett mer köpstarkt klientel. Som för att väga upp detta finns en del nyare etableringar – som sällan ligger mitt i smeten (The Standard, Mondrian, Soho Beach House).

- Måste också anmäla avvikande mening till vad som framförts här ovanför: ”Man åker väl inte på semester för att sova?” Nej, men det är en oundviklig del av semestern. Och en sägn med bed bugs eller ett dåligt städat badrum kan förstöra en vistelse ganska ordentligt.
Och... here it comes: I SoBe är många av hotellen centrala för restaurang-, bar- och nöjesutbud. Plenty is happening at the hotels.

- - - - -

Slut på generella resonemang. Här är mina egna erfarenheter av mer sansat prissatta hotell i SoBe:

- Townhouse Hotel – ett pålitligt alternativ för bra standard till bra pris. Det är ett tag sedan jag bodde här, men hotellet fortsätter att få bra recensioner på t ex TripAdvisor. Adress: 150 20th Street = superstrategiskt läge. Relativt nära shoppingen på Lincoln och med bra restauranger runt omkring. Sushi-källaren, Bond St., är bättre än bara OK, men saknar fönster. Så här såg mitt rum ut: http://www.guidebook.se/archives/295

- Shore Club Miami – en gång i världen ett av SoBes mest omsusade hotell. Kändisar, jetsetters, alla som ville hänga med kändisar... Det var verkligen en av the spots i Miami. Mindre hipt idag och mer blandat klientel. Trädgården och poolen är fortfarande bisarrt trevliga att dricka drink i. Och här har restaurangen Nobu fortfarande ambitionerna i behåll (i London förlorade båda filialerna sin Michelin-stjärna, en bestraffning de förtjänade). Det lustiga med det här hotellet är prisnivån. Klart lägre än vad jag räknade med. Dock ej lågbudget. Men kolla trädgården här: http://www.guidebook.se/archives/5135

- Kent Hotel – praktiskt läge så länge man står ut med Collins Ave. Knappt 300 meter till havet. 150 meter till Ocean Drive. En evighet sedan jag bodde här, men stannade då i två veckor. Bra prisnivå, således. De senaste recensionerna på TripAdvisor antyder att stället behållit sitt koncept: Hyggligt boende/hyggligt pris – dock säger många att det börjar kännas lite slitet. Väg därför in det i min recension: http://www.guidebook.se/archives/57

- - - - -

Kolla även boende på dessa ställen den tid ni tänkt att tillbringa i SoBe. Det här är klart lyxigare hotell, men... emellanåt så droppar priserna.

- Delano – galet trevligt, trädgården är fortfarande en lätt surrealistisk plats, poolen trevlig att hänga vid och både barer och restauranger vet vad de gör. Framför allt poolbaren är kanontrevlig på kvällarna. Dock var möblerna, som stod ute i poolens grunda del, borttagna när jag slank förbi i oktober 2014. Synd. Jag gillade att dricka drink i vattnet. http://www.guidebook.se/archives/296

- Mondrian South Beach – ett exempel på hotelletableringar som man skulle ha skakat på huvudet åt för 15 år sedan när allt handlade om Ocean Drive och Collins runt 17-20 gatan. Idag en helt logisk investering, komplett med solnedgång och lugnt läge. Dessutom är personalen av stellar quality. Min recension är helt färsk: http://www.guidebook.se/archives/5141

- - - - -

Nu slutar jag, innan du svimmar, Lollo.
Men innan jag gör det: Kan bara hålla med Floridasidan och Birgere; låt hotellen i SoBe och Key West ta en något större del av budgeten än ni tänkt er från början. Skillnaden mellan bra och dåligt i dessa locations är ganska stor.
Och eftersom en hel del av utbudet är alkoholrelaterat (framför allt i Key West) så är det smart att bo på rätt ställe, så att ni inte behöver avstå från något skoj för att göra en bilresa.

Till slut är det slut på föreläsningen. Have a great NYE, allesammans hälsar

:: hkn ::
Av Lollo85
31 dec. 2014 09:06
Tack hkn och alla andra för bra tips. Nu är allt boende bokat iaf:)
Av Birgere
31 dec. 2014 10:35
Citerat från Lollo85:
Tack hkn och alla andra för bra tips. Nu är allt boende bokat iaf:)
hur biidde de då?
Av Lollo85
31 dec. 2014 11:18
Vi la på två nätter extra.
11-16e miami beach, sen åker vi förbi everglades på vägen (som någon tipsade om) till key largo en natt för att tidigt på morgonen åka ut till key West en natt. Sen tillbaka på kvällen till key largo en natt till(för att spara pengar) då får man ju ändå typ två helgdagar på key West plus att det inte blir lika långt att köra till fort myers sen som är nästa stopp. Efter fort myers en natt blir det Orlando och nöjen fyra nätter. Sen blir det faktiskt tallahassee en natt ändå då jag tyckte att sträckan Orlando-pensacola kändes lite saftig på en dag. Efter tallahassee en natt i pensacola och sen fyra nätter i new orleans. Kanske lite stressigt men själva körandet är ju en resa i sig.
31 dec. 2014 11:44
Citerat från Lollo85:
Vi la på två nätter extra.
11-16e miami beach, sen åker vi förbi everglades på vägen (som någon tipsade om) till key largo en natt för att tidigt på morgonen åka ut till key West en natt. Sen tillbaka på kvällen till key largo en natt till(för att spara pengar) då får man ju ändå typ två helgdagar på key West plus att det inte blir lika långt att köra till fort myers sen som är nästa stopp. Efter fort myers en natt blir det Orlando och nöjen fyra nätter. Sen blir det faktiskt tallahassee en natt ändå då jag tyckte att sträckan Orlando-pensacola kändes lite saftig på en dag. Efter tallahassee en natt i pensacola och sen fyra nätter i new orleans. Kanske lite stressigt men själva körandet är ju en resa i sig.
Rutten är det inget större fel på, synd att ni har lite kort om tid bara, man hinner inte se mycket på ställen med en övernattning men ni ser ju lite på vägen med så klart. Frågan är om det inte vore bättre att flyga Orlando - New Orleans och å två nätter till i Ft. Myers Beach.............
Av Lollo85
31 dec. 2014 12:44
Jo funderade på det också men gillar att köra bil och sen är det några ställen på vägen som vi skulle vilja kolla in. Cottage trail utanför tallahassee bla. Och verkar även schysst att åka längs med kusten mot pensacola. :)
31 dec. 2014 13:19
Citerat från Lollo85:
Jo funderade på det också men gillar att köra bil och sen är det några ställen på vägen som vi skulle vilja kolla in. Cottage trail utanför tallahassee bla. Och verkar även schysst att åka längs med kusten mot pensacola. :)
Har aldrig hört om Cottage Trail men kan rekommendera ett besök här http://www.floridastateparks.org/wakullasprings/. Hinner ni så är http://www.museumoffloridahistory.com/ ett intressant museum. Ni hinner inte så mycket men även The Knotts House är intressant inte minst p.g.a. trevlig guidad tur http://www.museumoffloridahistory.com/about/sites/ .

I Pensacola Beach bör ni köra upp till http://www.nps.gov/guis/planyourvisit/fort-pickens.htm väldigt intressant historia och otrolig väg dit http://foto.floridasidan.se/#!album-55-10 (nej det hade inte snöat). Är ni det minsta intresserade av flyg så besök http://www.navalaviationmuseum.org/ (vi gjorde det på väg från Pensacola Beach till New Orleans).
Det är säkert fint att försöka följa kustvägen, antagligen inte lika fint eller lätt som man kan tro och oerhört tidsödande, skulle hellre försöka komma fram fortare faktiskt (vi gjorde så fast vi också funderade i samma banor som du inför resan, tiden rinner fortare än man ens anar :-(
Av Lollo85
1 jan. 2015 03:08
Tack för tipsen. Ska kolla in detta!