Vart planerar du att åka 2010?

Av Ellinor
20 nov. 2009 15:51
Visningar: 1229
Det drar ihop sig till ett nytt år och därmed också nya resplaner för många. Nu är vi lite nyfikna på att få veta vart ni vill åka 2010? Vad står på önskelistan och vad är redan spikat? Tror ni att det är några speciella resmål som kommer att vara extra populära?
20 nov. 2009 16:02
Hej

Spikat är att vi kommer att åka till Thailand 4 veckor juni/juli.
Först Bkk,för att träffa min frus familj, samt att visa upp nytillskottet i familjen,
sedan vidare till Koh Samui,och Maenam beach.
Sedan avslutar vi 1 vecka i Bkk, med lite utflykter bla till vårat fadderbarn.
Om det hinns med ,skall vi även ta en sväng till Rayong/BanPhe, för att se hur
det ser ut där,för ev framtida resor

Extra populära resmål,nästa år kommer nog Koh Lipe i södra Thailand att vara.
Folk börjar bli mera nyfikna att uforska andra platser i Thailand än typ Phuket och Lanta.
Det märker man på disskutionerna inne på reseguiden.

Sist men inte minst, STÖD SOS BARNBYAR
http://www.sos-barnbyar.se/Om-SOS-Barnbyar/Har-finns-vi/Pages/default.aspx

MvhSIAM
20 nov. 2009 17:14
Den 10 januari flyger jag ner till Kairo, Egypten. Där monterar jag ihop min cykel för att cykla längs de östra delarna av Afrika så som Sudan, Etiopien, Kenya etc ner till Kapstaden, Sydafrika för att troligtvis flyga hem 28 juli. I nästan 7 månader har jag planerat att besöka intressanta plaster, byar och människor för att även dokumentera genom min kamerautrustning. Har även planer på att bestiga Mount Kilimanjaro och Mount Kenya osv.

Mvh Daniel
http://www.travelaroundtheworld.se/.
20 nov. 2009 18:16
Den 19:e Januari går årets första resa för mig, det blir rundresa i Namibia i 2 veckor. Under våren kommer det förmodligen bli någon kortare resa, kanske en weekend i någon europeisk storstad. Till sommaren/ hösten blir det förmodligen USA igen :)

Dem gamla favoriterna håller säkert i sig, ex, Thailand, Spanien, Grekland osv. Men det känns som att fler och fler upptäcker Afrika och Sydamerika, kanske kommer det några uppstickare ifrån dessa trakter. Dollarn står fortfarande låg, så en hel del svenskar kommer nog också åka till USA.
Det finns mycket att välja bland, det svåra är ju vart man ska välja att åka!!!
Av My53
20 nov. 2009 18:45
vinterns resa är Malaysia med en avstickare till Ankor Vat. Nästa långresa på vår "lista" är Syrien (min historiskt intresserade makes önskan nu sedan jag fått mitt önskemål,Malaysia,tillgodosett..)Fast i sommar blir det kanske en bilresa ned till Kroatien som varit vårt favoritställe ngr, somrar.
Av Hkn
20 nov. 2009 20:50
Mitt 2010 ser ut att börja bra – i Brasilien om allt går som det ska. Plan B är Argentina.

Andra ställen för året är:
- Beirut (Paris of the Middle East)
- Budapest (det nya Prag, verkar det som)
- Namibia (färdplanen är spikad – Sossusvlei, Etosha och Skeleton Coast)
- Cuba (en lektion i samhällskunskap – innan det förvandlas till en light-version av Miami)
- Albanien (700 000 bunkrar kan inte ha fel)

Sedan räknar jag med att det blir en del skidåkning och några varv till Ryssland – inget att klaga på med andra ord!

De resmål som kommer att vara extra populära är:
- stora städer på lagom avstånd; t ex Berlin, Amsterdam, Paris, WIen, Prag, Warszawa, Glasgow och Dublin.
- de som har en överkomlig valutakurs (USA och alla andra ställen där dollarn är snäll mot svenskar; UK då pundet är relativt hyggligt prissatt just nu och det forna östblocket).
- de som erbjuder ett bra klimat med direktflyg (gissar att Kroatien, Turkiet, Spanien kommer att vara fortsatt stora – Portugal har känts bortglömt men kan bli stort).
- de som låter dig känna dig relativt rik över en weekend (Ungern, Tjeckien, Polen – bubblare: Moldavien, Ukraina, Slovakien och Rumänien)

Mina 50 cent,

:: h ::
20 nov. 2009 21:59
Hallå:)

Har bokat en resa i Maj-10, då är vi ett gäng kvinnfolk som drar iväg 1 vecka till Cypern & Larnaca...
Sen får man se om det även blir nån höstresa med familjen=)
21 nov. 2009 00:35
Jadu, när blev livet som man har tänkt sig??

Min plan är Bosnien, flugfiske-EM.
I övrigt inga planer och drömmar, satsar allt på ett kort.

Thailand tror jag tappar mark och istället får Kanarieöarna ett lyft.

Nya fattiga länder dyker upp där det är billigt för oss efter finanskrisen.
Av Bengtar
21 nov. 2009 01:01
Jag tänker mig två resor till Singapore. En under våren, någon gång i mars eller april, en under hösten innan monsunen byter riktning.
Vårresan vill jag kombinera med Angkor wat en vecka och se templen och skåda fågel. Där finns en utsökt fågelsjö!
Höstresan med bonus till Borneo. Planerna är i skiss och jag tror dom går i lås.
Sen lurar jag en del på Island före midsommar alternativt Svalbard.
Drömmen om Costa Rica skjuter jag på till 2011 första kvartalet.
Hemomkring ungefär 7 resor till paradiset Bromölla.
Ett litet hopp om fjällfiske finns som vanligt.
Sälen är inget svagt ställe!
Slantarna blir något färre på grund av den förbaskade bilprovningen i går.
Thailand kommer att ha sina trogna besökare som följer John till de vanliga ställena. Vietnam kommer att gå fram hoppas jag efter att äntligen ha varit där.
Där ska man notera att det inte är nåt nytt Thailand, man har en helt annan och egen profil.
I Europa tror jag som vanligt på Italien och Grekland, två underbara länder att få besöka.
21 nov. 2009 09:21
I februari bär det av på långresa till Thailand. Åker mycket för sol, värme och fukt som är bra för värkande leder. Lata dagar på stranden växlas med utflykter till annorlunda platser med hjälp av thaivänner. Ska besöka våra 2 fadderbarn, Tou och Nik. Tar med kläder från Röda Korset , Pippidocka med tillhörande saga på engelska.Ska även besöka vår gode vän sen 8 år tillbaka, Chaana .
Sommarresan går till USA där jag är inbjuden till en avlägsen släkting som jag hittat eftersom jag släktforskar.
En resa till svenska fjällen är ett måste på höstkanten. Klar luft och vackra färger ger vandringarna innehåll.Vi brukar kombinera Med en fiskeresa till Särna där våra vänner har stuga.
Jag ska försöka övertala maken att följa med på fotosafari i Afrika. Vi får se hur jag lyckas
21 nov. 2009 12:31
Finns inte så mycket planerat...

Januari: Tobago
April: Liverpool

Tror lite som några nämnt att "nära" storstäder är fortsatt populära (Barca, London, Dublin, Berlin, Rom, Paris) och att Östeuropa kan få ett litet uppsving.

Själv har jag alltid tänkt åka till Portugal men aldrig kommit dit. T ex utvecklas deras vinindustri något enormt vilket skulle vara intressant att ta sig en koll på.
21 nov. 2009 22:32
Tänk! Vi ska faktiskt resa till Grand Canaria och Las Palmas för första gången tillsammans. I början av februari bär det iväg. Det ska bli mycket roligt. Vi beställde resan igår och betalade handpenningen och lite mer, för vi hade köpt ett 5000 kronors presentkort för 4000 kronor. Det blev en bra rabatt förutom den vi fick genom resebyrån också.

Tillsammans ja, för jag var där på en endagsutflykt från Tenerife en gång på 1970-talet med min dåvarande man. Man kom till hamnen vid Las Palmas och där väntade en buss och körde oss runt på ön. Det blev besök i huvudstaden och dess vackra strand Las Canteras. Sen fortsatte bussen upp bland bergen och till en broderiskola, där man fick lite förfriskningar och så fick man se hur man broderade de typiska kanariska broderierna. Nästa anhalt var ett ställe, som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men man brukade spela in västernfilmer där och man uppträdde då med en "cowboyshow".

Eftersom jag brukar säga att vi vill ha stad och bad på semestern, så kommer ju resan dit att bli ett önskemål. ;-) Jag har nämnligen en karl, som älskar att shoppa förutom att titta i kyrkor osv. Vad jag har hört så ska stan vara stor och rikligt utrustad med butiker och varuhus förutom vackra kyrkor och andra kulturskatter.

Gilla
Av Homeros
22 nov. 2009 09:24
Grekland blir det..Sifnos, Folegandros, Santorini, Astypalea och Kos är några av öarna på sommarens agenda...Fem veckors sol och bad!!!!
22 nov. 2009 13:50
Bokat är Prag i maj (KristI Himmelsfärdshelgen), sommaren blir Camping i Frankrike: Bretagne, Normandie, Atlantkusten, Medelhavskusten väster om Marseille (Cap Agde t ex), Alsace, via norra Tyskland hem. (Märks att vi är kustmänniskor va?). Planerar julmarknad i december nästa år också (har blivit tradition!). Denna gång ligger Wien bra till.

Tror att Thailand fortsätter att tuffa på, men också att länderna runtikring kommer ytterligare Kambodja, Vietnam t ex. Någon nämnde städer i Europa. Tror jag också. Fler flygbolag lägger fler resmål (städer) till bra pris (jag är överlycklig över City Airline från Göteborg som utökat med 7 städer härifrån och dessutom till kanonpriser om man är tidigt ute!). Tror att Grekland kommer att öka igen.
Av Sanoj80
22 nov. 2009 15:26
Citerat från robbowan:
Finns inte så mycket planerat...

Januari: Tobago
April: Liverpool

Tror lite som några nämnt att "nära" storstäder är fortsatt populära (Barca, London, Dublin, Berlin, Rom, Paris) och att Östeuropa kan få ett litet uppsving.

Själv har jag alltid tänkt åka till Portugal men aldrig kommit dit. T ex utvecklas deras vinindustri något enormt vilket skulle vara intressant att ta sig en koll på.
Tycker verkligen du och alla andra som inte varit i Portugal gör slag i saken och åker dit. Ni lär inte ångra er. Och som du mycket riktigt påpekar deras vin är mycket bra, prova gärna de sorter som finns att köpa på Systemet. Får man göra reklam så rekommenderar jag Quartette, ett mycket gott och även biligt vin från Porutgal.
Jag måste samtidigt förundras över hur ni alla hinner med så många resor, själv har jag bara mina stackars 32 semesterdagar och det är inte alltid så lätt att få ut de dagar man vill. Jag har väl valt fel yrke. Men några planer finns, skidor Norge i mars. Förmodlingen Normandie, Island eller Irland på sommarsemestern och kanske en tur till Barca, Rom eller Lissabon i höst. Sedan är min semster över, vill ju spara några dagar till helger och ev korta weekendresor. /MVH Sanoj
22 nov. 2009 22:26
Citerat från sanoj80:
Tycker verkligen du och alla andra som inte varit i Portugal gör slag i saken och åker dit. Ni lär inte ångra er. Och som du mycket riktigt påpekar deras vin är mycket bra, prova gärna de sorter som finns att köpa på Systemet. Får man göra reklam så rekommenderar jag Quartette, ett mycket gott och även biligt vin från Porutgal.
Jobbade med viner förut och även haft en förkärlek för deras gamla - lite rougha - viner så jag har försökt hålla koll på vad som händer. Helt klart up and coming så en resa till (typ) lissabon och vindistrikten vore kul.
Jag måste samtidigt förundras över hur ni alla hinner med så många resor, själv har jag bara mina stackars 32 semesterdagar och det är inte alltid så lätt att få ut de dagar man vill.
Personligen har jag ju ledigt varannan vecka men försöker öka resandet genom lite kortare "utflykter".
Av Ellinor
23 nov. 2009 08:35
Oj, vad kul med så mycket respons! Min egen önskelista är alltid lång, men spikat för nästa år är bland annat ett besök hos bekanta i Holland och en weekendresa fram på vårkanten, vi är i valet och kvalet mellan att prova Prag eller att möta våren i evigt vackra Paris.
Av Legusta
23 nov. 2009 10:40
Håller på att planera en speciell resa först ett stop i Istanbul massor att utforska och se där
Sedan kanske man hinner med att besöka vänner i Bursa
Sedan fortsätter jag resan med flyg eventuellt och besöker vänner i Iran som ser fram en vänlig svensk om jag vågar komma, varför inte folket kan vara riktigt trevligt och man kan få en annan bild än media från ett spännande med massor av historia som; Persepolis mm

http://www.danielsresor.se/iran.htm
http://www.livius.org/a/iran.html
http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/iran/article260480.ab
http://www.mintur.se/resmal/mellanostern/iran
Av Katitzi
23 nov. 2009 20:29
På påsklovet 2010 ska vi hälsa på ena dottern i som ska plugga i England, mellan London och Birmingham. Hon får boka in oss på något litet pensionat typ " Pang i Bygget" tänkte vi. Det ska bli spännade, det var några år sen man var i England!

Till sommaren blir det som vanligt ett par veckor i Grekland, Lesvos denna gång.
Drömmer om att kanske komma iväg på en weekend till nästa höst, men får se om pengarna och tiden räcker till.

Kom för övrigt hem från Teneriffa i lördags natt, det var en härlig resa med kanonväder!

Trevligt reseår på er allihop!!
28 nov. 2009 17:53 (redigerad)
Siam hade lagt ut en tio-i-topp-lista för 2010, jag har letat men hittar den inte. Den såg intressant ut. Kan du hjälpa mig hitta diskussionen, Siam?
MVH / Mirjamir
28 nov. 2009 18:55
Jag åker med mina döttrar och deras pojkvänner till Thailand den 9/1 2010. Vi ska till Ao Nang och Bangkok, blir borta i 16 dagar. Den 15/5 2010 åker jag med Scandorama på en 9 dagars bussresa till Gardasjön, bokade precis. Gardasjön har varit en dröm i många år och i maj blir det äntligen av. Har även planer på att åka 1 vecka till Salalah i Oman i mitten av mars. 2-3 veckor till Conil i Spanien i september och några dagar till min vännina i Dresden, Tyskland. Men ingen av dessa resor är bokade utan bara i planeringsstadiet. Får se om de blir av.
Av Elgona
15 feb. 2010 20:11
givetvis planerar jag en höst o vinterresa till egypten...
ev en resa till budapest finns i tankarna också..
skagen i sommar..
Av Jimmieh
15 feb. 2010 20:44
Drömmen är Melbourne/Tasmanien i agusti med min son.
Tyvärr är ju inte vädret så bra då, men samtidigt är det en äventyrsresa och inte en badsemester.
Flygbiljetterna kostar ca 16000 kr och vi har sparat ca: 2000.
Så det får bli havregrynsgröt och blodpudding :)
Av Theelf
16 feb. 2010 00:10
Mitt bidrag:

Redan spikat: Brasilien, Kina, Japan, Brasilien

Önskemål: Colombia, Venezuela

Vad jag tror om kommande populära resmål: Marocko (Marrakech, Högatlas, Essaouira, Fez, Chefchouen, Tanger)

Populärt resmål bland RG´s medlemmar: Thailand
16 feb. 2010 02:51
Tobago avklarat så nu måste det börja sparas till Syd/Centralamerika...
Av Hawaii
16 feb. 2010 03:17
Från Hawaii till Rio de Janeiro i april. Och efter en dryg vecka där, tillbaka hem till Hawaii. Det blir knappast bättre än så!
16 feb. 2010 09:26
Hej,

Ja visst är det underbart att det går mot ljusare tider nu också! :-)

Bokat:
Prag nu till helgen, 4 dagar.
Thailand (samt ev. Bali och Singapore) i april-maj.

På önskelistan 2010: Någon sommar resa. Antingen bila i Europa, eller någon vecka på beachen vid medelhavet kanske :-)
Kan tänka mig flera länder och städer, inte bara vid medelhavet.
Indien eller Egypten till hösten kanske...

Vi sparar till en långresa om kanske 1,5 år förhoppningsvis, så det får bli lite lättare resor fram tills dess :-)

Tror att Europa kommer bli populärare i sommar när Euron går ner... :-)

Ha det gott!
16 feb. 2010 10:27
Igår bokade jag en resa till Kina. Kommer att vara iväg 25 dagar...riktigt spännande!

När jag kommer hem igen blir det förmodligen bara några dagars vila innan jag beger mig på en bilsemester till något Alp-land...så ingen vila i sommar!
Av Suziq
16 feb. 2010 14:31
Har precis varit i Düsseldorf på karnevalen, hur kul som helst!
I april åker jag till London, i maj blir det en vecka på Sicilien. Kroatien är ej bokat men det blr det som vanligt i sommar. :-)
Av Anbean
16 feb. 2010 14:35
Egypten (Hurghada) besöktes i januari, och i april blir det Kittelfjäll för en vecka med skoter och skidåkning. I sommar blir det en sista minuten, helst till Grekland men allt är intressant. I September bär det av till Ottawa för att hälsa på familj. Jag hoppas att det finns pengar och tid till en weekend tur eller två till någon storstad i Europa oxå, men vi får se. :)
16 feb. 2010 16:54
Citerat från gullsing:
Tänk! Vi ska faktiskt resa till Grand Canaria och Las Palmas för första gången tillsammans. I början av februari bär det iväg. Det ska bli mycket roligt. Vi beställde resan igår och betalade handpenningen och lite mer, för vi hade köpt ett 5000 kronors presentkort för 4000 kronor. Det blev en bra rabatt förutom den vi fick genom resebyrån också.
Den resan blev det inget av, för maken fick ont i sitt knä, så vi fick avboka och fick alla pengar tillbaka dels från Fritidsresor och dels från vår hemförsäkring, där vi har ett extra resetillägg.

Men nu har vi bokat en resa till Fig Tree Bay på Cypern för avresa i maj månad. Håll tummarna att det kan bli av. För nu längtar vi verkligen ut från det här vintervädret.

Gilla
16 feb. 2010 21:20
Det blir en tur med Rosa Bussarna Till Rwanda och Uganda och kika på lite bergsgorillor och annat spännande som ja springer på =)
16 feb. 2010 22:29
åker till bali för 7:e gången 4 veckor,åker den 31 maj
17 feb. 2010 10:04
Tar en lugn vecka i Spanien i Maj sen bokat tre veckor till Kuba i November. Har länge velat åka till Kuba men nu..blir det äntligen av.
17 feb. 2010 14:56
Hej! Jag hoppas att komma iväg till USA igen.Har mycket att bila runt
och se där,,,hoppas på Kanada oxå,så det får bli minst en månad.
Jag kan ju västkusten där nu,men trivs så bra där så kan ta resa Nr 7
över dit.
17 feb. 2010 19:19
Palermo i maj - förhoppningsvis, sommaren i Sverige för en gångs skull, NYC för vänskaps skull. Men vi ska renovera litet hemma, så det blir nog ont om reskassa.

//*BL
17 feb. 2010 19:40
Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Kroatien å kanske Ungern. Med vår nya husbil tillsammans med syrra å svåger.
Känns härligt å skönt!
17 feb. 2010 21:32
Bokat är Belgien och Lanzarote i mars sen hoppas jag på en tripp till Island i slutet av juni för att kolla in litet hästtävlingar och fiska litet,senare under sommaren blir det en tältsemester i höga kustens skärgård och naturligtvis nån tripp till fjällen för vandring och fiske och sommaren skulle jag för övrigt kunna tänka mig att förlänga med nån tripp till Malta och kreta frampå sensommaren och i november skulle jag vilja byta ut några regniga kalla skitveckor i sverige mot en resa till Cypern om man får drömma litet alltså vem vet kanske blir det så jag vill inte spika allt långt före det kan vara roligt att vara litet spontan också och när det förbannade novemberregnet sätter in vill jag bara bort.
Bosse.
Av Ellinor
18 feb. 2010 13:41
Många härliga resor att se fram emot här alltså! :) Inte dumt att ha något att drömma om när snön envisas med att falla över Sverige.
/Ellinor
Av Msdr
18 feb. 2010 21:43
Hej!

Ja nu har det gått en bit på 2010 men jag skriver ändå :)

Spikat är Bali, Australien, Nya Zealand och Cooköarna, åker om 1 vecka.
Hoppas kunna åka och hälsa på kusinen i Nice senare i vår, förhoppningsvis några weekendresor till antingen Polen, Budapest, kanske nån vecka på Irland till sommaren och till hösten hoppas jag få till en resa till antingen Karibien eller Sydamerika, möjligen nån kombination där man kan klämma in Guatemala och/eller Peru också, får se om man får ledigt från jobbet och hittar några bra biljetter :)

Har jag nu riktig otur blir det väl inte mer än den nära stundande resan nästa vecka :)
Av Charina
19 feb. 2010 07:41
Har varit på Fuerteventura i januari. Blir en vecka på Öland v. 21. Sen blir det nog inga fler resor i år. Tror jag....... Kanske att jag tar nya bilen o kör uppåt Sverige på semestern.
Har aldrig varit högre upp än Vålådalen i Jämtland.
21 feb. 2010 10:37
Åker till Jordanien nu i mars, Rhodos i September
I sommar blir jag så klart hemma på Gotland/Visby då det är här som solen skiner mest i hela
Sverige på sommaren :)
22 feb. 2010 01:41
Kommer nog åka till Malaysia nästa gång jag åker utomlands.

Faktiskt det enda av Thailands grannländer jag aldrig varit i.
Av Marben
23 feb. 2010 12:27
Åker till Teneriffa till påsken hela vår lilla familj +mormor med man +brossan med sambo och barn+ mormors mans barn ;-) 12 stycken totalt.
Ska bli superkul att umgås allihopa en vecka.

På önskelistan står Mexico högt....
26 feb. 2010 01:28
Jag och tjejen ska bila ner till Spanien i Augusti.. Första gången vi bilar på resa. Tidigare har vi flygit och åkt buss. Så det ska både bli roligt och spännande, en liten utmaning :) Har ni tips så skriv gärna till mig!
26 feb. 2010 01:30
Citerat från mirjamir:
Gärna Paris igen. Och någon av städerna Bratislava, Krakow eller Istanbul. Så planerar vi att resa runt i Portugal, eller annars på Sardinien, inte bestämt ännu. Jordanien står på önskelistan. Någon gång. Men kanske inte 2010.
Var i Krakow i våras. Att REKOMMENDERA! Underbart vacker stad, trevliga människor och mycket intressant historia. Ett måste är ju att åka till Auschwitz, så mycket känslor och kunskap jag har med mig därifrån.
Av Zila
26 feb. 2010 08:51
Citerat från moonmatte:
Det blir en tur med Rosa Bussarna Till Rwanda och Uganda och kika på lite bergsgorillor och annat spännande som ja springer på =)
Du har mycket att se fram emot! Själv gjorde jag samma resa under sommaren 08. Gorillorna är häftigt värre och Rwanda är oerhört intressant. Du kommer uppleva mycket under kort tid!