Vart går din drömresa?

Av Ellinor
18 mars 2010 16:58
Visningar: 2306
Ni har säkert sett att det har varit en hel del fokus på drömresor på Reseguiden på sistone, i och med kampanjen om att få en betald reportageresa.
Detta har gjort att vi på Reseguiden själva har börjat drömma om resor – till och med mer än vanligt! Själv drömmer jag mig dagligen bort till vita paradistränder och varma böljor just nu, men även om att bila i Kalifornien eller besöka tokiga Tokyo. Nu skulle det vara kul att höra från er medlemmar, vart drömmer ni om att åka allra mest?
Av Haikko
18 mars 2010 17:40
Cook Island utan tvekan! Jag har aldrig blivit så berörd av ett resereportage som från just detta fantastiska paradis
Av Ellinor
18 mars 2010 18:03
Håller med om att Cook Islands verkar vara ett riktigt paradis! Där skulle jag nog få mina drömmar om vita paradisstränder och varma böljor uppfyllda. Även Maldiverna verkar underbart!
18 mars 2010 18:03
Jag drömmer om Sydpolen, Antarktis.
Tänk att få vara med på en expedition,ett halvt varv runt några av världens mest spektakulära platser.
18 mars 2010 18:18
Svårt... har så många. Men Bora Bora har jag alltid drömt om!
Av Bengtar
18 mars 2010 18:33 (redigerad)
Det finns en oändlig rad av drömmars resmål hos mig.
Stränder är totalt ointressanta, varhelst dom än är.
Först i listan står en björnskådarresa till nordöstra Finland, till Kuhmo.Tänk att få sitta på första parkett och se den nordiska björnen på riktigt, och inte i nån anskrämlig björnpark!
Sen när jag en önskan om att resa "Jungle train" från Singapore och hela sträckan upp mot Perhentian i Malaysia.
För att inte tala om min barndomsdröm om Brasilien djungler med Pantanal.
Aconcagua med kondorer.
Patagonien.
Att jag inte tycker att RG;s ide om betald resa är intressant beror på att jag inser/anser att RG är totalt badstrandsorienterat/indoktrinerat.
Ingen, inte ens sjutielva ardennerhästar kan släpa mig till solstek i sydostasien. Jag är nordisk i huden och mår bra av skuggan.
Kommer ändå hem brunast av alla, utan en minut i den farliga solen.
Det finns ju faktiskt en miljon riktiga resmål utöver sol och strand..
18 mars 2010 18:47 (redigerad)
Problemet är att jag har såååååå många drömresor.

Grekland: Att ö-luffa i Grekland är kanske min största drömresa eftersom jag har aldrig varit där!
Maldiverna: Jag har sett så många fantastiska bilder därifrån och det verkar vara ett riktigt paradis på jorden!
Anguilla och alla andra karibiska öarna
Australien: Jag bodde i Oz i fyra år när jag var liten och vill gärna åka tillbaka och se allt igen!
Brasilien
Bora Bora
Cooköarna
Hela Italien
St Petersburg och Moskva
o.s.v......
Av Chagana
18 mars 2010 19:01
Hela världen lockar:)
Men jag skulle välja Japan... det känns som att dom har det mesta på något vis.
Kalla Hokkaido i norr, Subtropiska Okinawa i väst och Honshu som bjuder på lite av varje gör
att det oftast finns något som tilltalar alla har jag en uppfattning av.

Dom har lyckats blanda gammalt och nytt, religion,tradition och kultur på ett fascinerande sätt
och jag skulle så gärna vilja ta del av detta någon gång:)

Alla som berättar om sin resa till detta land har alltid fantastiska berättelser att dela med sig av
och det skapar bara ännu mer sug!
Av Marlne
18 mars 2010 19:23
Vilken underbar spännande och intressant väld vi lever i.! Jag har många drömresemål och fler blir det. Galapagosöarna verkar helt underbart för mig som älskar djur och natur. Måste bara dit innan det är för exploaterat och alla hunnit före mig.Någon som varit där?
Av Marlne
18 mars 2010 19:23
Vilken underbar spännande och intressant värld vi lever i.! Jag har många drömresemål och fler blir det. Galapagosöarna verkar helt underbart för mig som älskar djur och natur. Måste bara dit innan det är för exploaterat och alla hunnit före mig.Någon som varit där?
Av Chilli
18 mars 2010 20:13
Jag o min fru, en mc med sidovagn rakt igenom Australien från norr till söder o all tid i världen.
Av Hawaii
18 mars 2010 20:27
Jag har uppfyllt min dröm och har bott på ön Hawaii de senaste 15 åren. Vilket intressant nog innebär att man tappar reslusten lite! Trots det skall min fru och jag till Rio de Janeiro nästa månad och det ser vi fram emot. Och vill vi besöka öarna i Söderhavet (Samoa, Bora Bora, Cook Islands, Fiji, etc.) så är det bara c:a 5-6 flygtimmar dit. Så det har vi gjort ett antal gånger.
Av Elgona
18 mars 2010 20:38
Drömresa,tja de beror ju på,de kan vara Varanasi i indien,Kerala,en egyptisk oas,arktis..
Drömresa kan vara så mkt ,det kan vara ett varmt land ett kallt land...
en drömresa för mej är inte bara vita stränder,de måste vara ngt som ger mej mer oprimal upplevelse....
18 mars 2010 21:21
Hej

Min dröm resa... är åka runt bland öarna i Söderhavet eller varför inte öarna i Karibien.
19 mars 2010 01:48
Resa genom spanska Latinamerika... Om 2-3 år kanske det är en möjlighet.
Av Ellinor
19 mars 2010 07:52
Vad kul att höra om era drömmar!
Av Joakimn
19 mars 2010 08:54
En seglats i Oceanien med gott om tid o fullt utrustad båt, dykutrustning och luftkompressor
ombord. Gärna lite större båt o ett antal fina dykkompisar ombord..så klarar jag mig i nån månad/:-)))
Av Axtri
19 mars 2010 09:04
November 2008 var jag tre veckor på Mauritius, och det blev en drömresa men det blev alltför mycket kvar att utforska så dit går min dröm. Att återse, platser som jag var i och hinna se nya - vilken lycka det skulle vara. Livet pä den ön är så fantastiskt skön, lagom spänning o bra avslappning för oss kring 60. Människorna så vänliga, inga gåpåare. Vädret alldeles fantastiskt. Sedan väger säkert boendet mycket, eget hem dit man kom tryggt efter äventyret till marknader, obebodda öar och så Indiska Oceanen, jag säger bara det... wau!
Av Veiken
19 mars 2010 09:40
Drömresan varierar efter dagsformen. Hurtigruten på sommaren skulle vara en riktig höjdare. Kenya och Tanzania en annan. Nya Zeeland och naturligtvis någon Söderhavsö. Det är några drömmål, men det finns fler........
Av Stivf
20 mars 2010 10:04
Hej
2007 åkte vi en kryssning i Karibien med RCCL Adventure of the seas. Något att göra en gång i livet så vi köpte både smoking och klänning för att göra det på "riktigt". Vi blev helt tagna av detta sätt att resa. I Augusti reser vi på vår 7:e kryssning runt Hawaii och stannar en vecka i Honolulu. I Januari i år var vi på Maldiverna (kuredu). Om vi kommer att återvända?? Så snart som möjligt (årets semesterdagar räcker inte till) så det får bli nästa år.
Efter vi bokat märkte vi snabbt att Maldiverna har ett rykte om sig att vara tråkigt och att det inte finns något att göra och att allt var besvärligt där. Detta stämmer inte alls. Jag har aldrig varit på en resa där det funnits så mycket att göra om man vill.
-Snorkla i 30 gradigt vatten med hajar stingrays, sköldpaddor och en massa andra stora och små färgglada fiskar. (i vattnet utanför dörren, ingen utflykt, bara att hoppa i)
-Golf på en 6 hålsbana. (10§ för 2pers)
-Tennis med kvällsbelysning.
-Badminton.
-Beach volleyboll.
-Kanot (ingen kostnad)
-Bordtennis, Fotbollsspel, Biljard och schack.
Sen finns det en massa andra saker att göra som kostar.
Paragliding, bananaboatutflykter till andra öar, dykning, hyra en egen ö för en dag och mycket mer.
|Stephan
20 mars 2010 10:23
Hawaii hade inte varit dumt, men det ligger ju så långt borta.

Gilla
20 mars 2010 10:48
Min drömresa??? blir flera att jag isåfall kommer att räkna upp:)
En del kortare, en del längre. Mer eller mindre "exotiska"...
¤ Island och Skottland lockar mig pga deras säregna Natur!
¤ Mexico, med dess historia och Natur!
¤ Norrland och få uppleva NORRSKENET! så det får bli en vinterresa, nån gång!
¤ Finland?! så nära men är något jag inte vet något om! Mer än att det är "De Tusen Sjöarnas Land" dvs vore trevligt komma dit!
¤ sen finns det även någon härlig Paradisö för mig och min man, att vistas på... VAR??? finns på så många platser!
¤ och så har jag mitt Österlen alldeles intill mig... med Haväng bl.a som bara är så underbart att komma till. Och det går ju att upprepa MÅNGA gånger:)
¤ Iallafall så är en Resa planerad till Dalarna i sommar, och det är inte helt fel! Plus så Resan till Bad Gastein i september:) Trevligt:)
Av Mittmi
20 mars 2010 14:27
Min absoluta drömresa har i många år varit Safari i Tanzania kombinerat med sol o bad på Zanzibar. Planerar för en sån resa i Feb nästa år.
20 mars 2010 17:37
Har varit på många av mina drömmars resmål som Galapagos, Bora-Bora, Fiji, Toamotuatollerna, Markesasöarna, Seychellerna, Thailand, nästan alla Västindiska öar, seglat runt halva jorden som några exempel...men härligt nog finns alltid något kvar att sukta vidare efter och jag får aldrig nog :-)
Högt uppe på min superlånga lista står:
* Maldiverna - sol & bad
* La Reunion & Mauritius - äventyr i kombination med sol & bad
* Brasilien - sol, bad, samba...
* fler Söderhavsöar jag missat...
* konstigt nog finns även en avstickare - och det är trots min passion för tropiska destinationer: en antarktisresa med upplevelser som glaciärer, isbjörnar, ishav....fick mersmak när en gammal vän till mig berättade om resor han gjort som kock på en expeditionsbåt till kallare breddgrader....
Varför sitta hemma när man kan "enjoy the world"?
20 mars 2010 17:53
Citerat från gullsing:
Hawaii hade inte varit dumt, men det ligger ju så långt borta.

Gilla
*****************
// Gilla, jag lovar - det är värt besväret att åka till Hawaii !! Om du bara kombinerar det med flera Hawaianska öar så du inte bara hamnar på den största turistön. Jättesurfvågor, mumsiga hawaiidrinkar, underbara blomhalsband kring halsen varje dag, se valar, uppleva typisk hawaiiansk dans, härliga middagar på stranden, snorkla bland färgsprakande fiskar & rev, kanske köpa en äkta pärla odlad på Hawaiiöarna....Om det är den långa flygresan som hindrar dig så rekomenderar jag ett stop i Los Angeles med shopping & allt kul och galet som finns att se där! Då kan du ta Hollywood och hälsa på Hollywoodfruarna som stop på vägen tillbaka kanske - oj - då så blev det 3 spännande USA-destinationer i en och samma resa!
20 mars 2010 19:24
Tanzania safari+Zanzibar
Filippinerna öluff, Malapasqua,Bohol, Boracay+Hongkong på hemvägen.
Cook-öarna+Australien i samma sväng.
Av Hkn
20 mars 2010 19:52
Drömmar var det. Here goes:

- Svalbard. Nyp dig i armen och minns att det är Norge du är i. Med 3000 isbjörnar inpå knuten, så får du gå omkring beväpnad, även om du inte har vapenlicens. Och så hiking uppför någon av fjällsidorna för att åka skidor ner och stå på öronen framför kameran (mitt bidrag till reportagetävlingen).

- Patagonien (Chile och Argentina). Fitz Roy, Torres del Paine, Los Glaciares NP... Vansinnigt vackert alltsammans.

- Antarktis. Bara att få snudda vid kontinenten och traska runt bland pingviner får min stoked-on-travel-mätare att ge maximalt utslag. Att få resa längre in och se Troll Castle (Dronning Mauds Land) och få ta ett varv vid Scott-Amundsen Base.

- Namibia. Dynerna i Sossusvlei, Etosha NP och Skelettkusten... Jag har researchat rutten för länge sedan; har alla kartor och GPS-koordinater. Om spargrisen håller så flyger jag ner och hyr en bil... Hittar jag någon att åka med så blir det kanske redan denna sommar? Kanske, kanske...

- Rwanda. Att försöka förstå något av vad som hände 1994, hälsa på bergsgorillorna och prata med folk...

- Tibet. Upp till baslägret vid Sagarmatha. Just for the heck of it. And because it's there.

- Jerusalem. Det är världens mest omstridda och komplexa plats. Klart att den är intressant!

- Rapa-Nui. 3510 km väster om Chile. Det arrangeras mountainbike-turer på ön. Att få se moais från en cykelsadel... 10 av 10 på mätaren.

- Mali. Lermoskén i Djenné – ett av den muslimska världens storverk. Och landets musik påverkar långt utanför dess gränser.

- Sierra Leone. Ett av världens mest misshandlade länder håller på att repa sig och få ordning på saker och ting. In i regnskogen och försöka hålla jämna steg med babianer och chimpanser.

Det här är kanske en tiondel av min lista... Men jag hade inte tänkt att nöja mig med att drömma (nej, inte ens om Antarktis...).

Hej så länge, hälsar

:: håkan ::
Av Bijin
20 mars 2010 22:38
Jag vill åka till Tokyo!
21 mars 2010 15:09
Har varit på Maldiverna o det är helt fantastiskt. Dykning, vindsurfing, bad, snorkling o fiske om man gillar det. Annars bara slappa i skuggan av en palm...

Nästa resa går förhoppningsvis till södra Karibien. Öluffning mellan öarna. Till ställen med så få turister som möjligt. Målet är naturupplevelser, snorkling o sitta på lokala caféer med en kopp java.

Prelbokat flygbiljett t ön Saint Lucia
(Se t ex bilden http://www.reseguiden.se/forum/bilder/8547)

Håll tummarna för att planerna går i lås.
/Mats
21 mars 2010 15:16
Min stora dröm är att ha så mycket pengar att jag kan 'studsa' runt världen 2 år eller så. Bara köpa enkelbiljetter och resa dit känslan säger att man vill åka och stanna så länge man vill. Storstäder, paradisöar, safaris, kryssningar mm mm. Det är bara fantasin som sätter gränser.....
Av Joakimn
22 mars 2010 12:03
Citerat från resemaja:
Tanzania safari+Zanzibar
Filippinerna öluff, Malapasqua,Bohol, Boracay+Hongkong på hemvägen.
Cook-öarna+Australien i samma sväng.
Låter helt ok så..sign me up..:-)
Av Maria
26 mars 2010 14:30
Oj, det finns så många drömmar... som varierar med årstiden och dagsformen :) Jag vill gärna vandra på Kilimanjaro, och åka på en riktig safari i Tanzania, Kenya eller Sydafrika. Och så är jag riktigt nyfiken på Svalbard!

//Maria
26 mars 2010 17:53
Just nu drömmer jag mig bort till Hurghada i Egypten. Jag far dit den 8 maj. Det blir tredje gången. Gud vad jag längtar dit igen Att få ta med mig min äldsta dotter ocg barnbarnet Ida 9 år är som grädde på moset. Det skall bli underbart.
Av Robbo
27 mars 2010 12:39
Kombinerad safari i Kenya + sol/dykning vid Zanzibar ligger nog bra till. Annars Dominica eller St Lucia i karibien.
6 apr. 2010 15:10
* I dag är jag mest sugen på: Sydafrika, samt bila i Europa.
* På min önskelista: Bali, Borneo och Filippinerna
* Jag skulle inte säga nej till: En rosabussarnaresa genom Sydamerika. Framför allt genom Chile och Peru med bl. a Machu Piccu och Lajafallen som mål, tillsamamns med maaaaaassa mer!
*Här vill jag ha ett stop over: Peking, New Dehli och Mumbai
*En dröm jag har: Att vara på resande fot genom Australien, Nya Zeeland och inte minst alla öar jag hinner med i Söderhavet.
*I framtiden vill jag: Se alla underverk i världen!!
*Jag föredrar: Hängmattan före spikmattan, men äventyr framför lata dagar :-)
*Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag: Flytta utomlands
Av Marcush
13 nov. 2011 11:59
<FONT COLOR=#0000AA>
Jag drömmer mest om varma resmål och paradisöar. Hoppas på att snart förverkliga vissa av dem.

Maldiverna: Koraller, färgglada fiskar, kristallklart vatten, turkosblåa laguner och overwaterbungalows med glasgolv.

Bora Bora/Söderhavet: Vulkanö, vita stränder, korallrev, turkost hav, laguner och overwaterbungalows med glasgolv. Bora Bora tillhör Sällskapsöarna. Andra intressanta resmål inom samma ö-grupp är Moorea och Tahiti. Ca 100 mil sydväst om Sällskapsöarna ligger Cooköarna med den vackra atollen Aitutaki. Här kan du kryssa runt bland kritvita sandbukter och öde öar.

Dubai: Enorma hotell och spektakulära byggnader. Atlantis är ett hotell med en översvämmad undervattensvärld där man kan se mängder av djurarter. Burj Al Arab, designad som ett segel, är världens ända 7-stjärniga hotell. Burj Khalifa är världens högsta byggnad med sina 828 meter. I Dubai finns världens tre största konstgjorda öar, lyxiga marinor, shoppingcenter, sandstränder, öken och vattenland som håller världsklass.

Thailand: Turkosblått vatten, god mat och bra hotell. Skulle vilja besöka grannlandet Laos och Tat Kuang Si som är ett område fullt med vattenfall och naturliga laguner mitt i djungeln. Jag har varit i Thailand två gånger: Bangkok, Koh Chang (Koh Kra, Koh Rang, Koh Wai), Koh Lanta (Koh Kradan, Koh Rok, Koh Muk), Phi Phi-öarna (Maya Beach) och Phuket (Kata, Karon, Patong). </FONT>
Av Zahide
15 nov. 2011 15:06
Jag och min kompis drömde i unga år om att åka till Jamaica för att flumma runt, lyssna på reggae och dansa på nån strand.

Den resan är ännu ogjord och jag vill fortfarande lika mycket dit.
20 nov. 2011 17:35
Centralasien helt klart! Skulle vara helt underbart att lifta runt i länderna där, Uzbekistan, Tadjikistan, etc. Se hur människorna lever där, träna på ryskan, lära känna kulturen och njuta av den annorlunda världen där.
21 nov. 2011 00:10
Gammal diskussion men drömmarna lever kvar och är aktuella ändå.

En expedition med vår Jeep till Island via färöarna känns fortfarande aktuell trots att vi åkt varvet runt island ett par gånger redan.

En annan dröm är väl att ta transsibiriska järnvägen till Kina det skulle vara ett riktigt äventyr.