Värt att besöka mellan Koh Lipe och Ao Nang?

31 dec. 2012 15:50
Visningar: 519
Vi kommer till Koh Lipe från Malaysia i slutet av mars 2013 och kommer att bo där 4-5 dar. Sedan tänkte vi ta oss upp till Krabi för att flyga vidare därifrån.
Det finns säkert några pärlor på vägen man bara inte får missa - tacksam för alla tips! Verkar ju finnas ett antal mindre öar som en del av färjelinjerna stannar vid.
Av Sierra
1 jan. 2013 11:14
På vägen norrut från Lipe har du ett antal lugna sköna öar före Lanta; Bulon, Kradan, Mook och Ngai bara för att nämna några. Maxavstånd till dessa från Lipe med speedboat är drygt 2 tim. Från Kradan, Mook och Ngai är det lagom avstånd till Krabi airport.

Är detta intressant bokar du transport i en travelshop på Lipe.
1 jan. 2013 16:44
Jamen, det låter ju strålande!
Har bara hört talas om Mook tidigare, men kan man hitta en mer "okänd" ö så är det ju alltid kul. Bokar man
hotel och så redan från Lipe då? Har du en uppfattning om hur lång tid det tar från dessa öar till flygplatsen i Krabi?
Såg förresten att du varit i Nice nyligen - också ett paradis på jorden, eller hur?

Tack för hjälpen
Richard
Av Sierra
1 jan. 2013 17:20
Från Mook tar det 30 min med båt till Kuan Thung Ku Pier i Trang province och därifrån tar det 1 tim 40 min med taxi till flygplatsen.

Från Ngai tar det 30 min med speedboat och 1 tim med fraktbåt till Pak Meng Pier och från piren tar det 1,5 tim med taxi till Krabi Airport.

Från Kradan finns inga reguljära turer förutom till Lanta. Det är en daglig speedboat transfer som tar en tim. Från Lanta tar det sedan knappt 2 tim (inkl de två bilfärjorna) till Krabi Airport. Om du inte vill åka via Lanta blir det egen fixad longtail 80 min till Kuan Thung Ku Pier.
Du kan även åka med Tigerline på en joint ticket från Kradan till Krabi Airport. Det innebär båt och minivan till ett totalpris. Dep Kradan 11.30 och ankomst flygplatsen 15.00.

Bokar du inte boende online hemifrån kan det räcka att boka detta i samband med din vistelse på Lipe. Dock är det inte många ställen att bo på så........

Ang Nice så är kusten där nere helt suverän, det var inte första gången vi var där...och definitivt inte sista :-)