Vart är det varmt i Europa i februari?

15 nov. 2014 02:22
Visningar: 13983
Hejsan

Jag och min fästman vill gärna besöka något land där det inte är för kallt i februari månad för ett bra pris, inte för dyrt alltså. Något land där shopping/mat mm är billigt, häftiga platser att besöka men med ändå helt okej väder.
Vi hade tänkt oss egyptien, kroatien, spanien, itaien.

Finns det några platser som ni skulle kunna rekomendera? Har ni några tips och råd så skulle det uppskattas! :)

Mvh
Av Betula
15 nov. 2014 17:18
Var i Europa är det varmt i februari? Ingenstans. Tänkte först på Cypern och Sicilien, men c:a 13 grader kan knappast sägas vara varmt. Du får nog söka dig lite längre bort, Egypten, Kanarieöarna, Dubai är väl de närmaste resmålen där du kan vara någotsånär säker på värme.
Av Desires
15 nov. 2014 18:33
Riktigt skön värme är nog svårt att få i Europa i februari.

En plats vi hade "sommarvärme" på i Europa i början av mars var den söta semesterorten Nerja (några mil från Malaga), där hade vi ca 18-20 grader hela veckan (men ni verkar unga, så kanske inget för er då....). I Nerja ser man mest lite "äldre" människor som här hittat sin plats just pga det sköna klimatet o dyl.
Det finns en subtropisk zon i Spanien som heter Costa Tropical. Den sträcker sig från Nerja till Motril, en sträcka på ca tre mil. Snittemperaturen i det här området ligger ca 2-3 grader över snittet o anses ge de mildaste vintrarna i hela Europa. Här kan du läsa mer om staden Nerja, om du är intresserad, inte mycket shopping där, men det kan du göra i Malaga i så fall. Däremot närhet till många sevärdheter som
t ex Alhambra, Ronda, o Granada. http://www.desires.se/#post164

Vad jag annars kan komma på där det är lite varmare i Europa är förstås "välkända" Kanarieöarna samt Madeira (18 i medeltemperatur i februari, 19 i vattnet) eller Azorerna.
Men Egypten, Marocko, Gambia, Oman, Indien, Mexico, Sri Lanka, Sydafrika, Florida kan förstås ge er skönare temperaturer i februari.

Men dessa senare blir ju längre flygresor förstås, har ni tänkt er en vecka eller mer? Det har ju betydelse när det gäller hur långt bort man kan tänka sig att åka.

Av Sierra
15 nov. 2014 19:34
Jag håller med Desires ang den trevliga byn Nerja.