Vart åka?

Av Denicet
6 dec. 2014 15:37
Visningar: 200
Hej!
Jag och pojkvännen åker till Bangkok dagarna efter nyår och ska vara borta 2 veckor. Då vi var i Thailand (Phuket, Phi Phi, Lanta, Krabi, Samui, Tao) förra vintern så vill vi hålla oss i närheten av Bangkok denna gång istället. Vi har funderat på Hua Hin och Koh Chang (ev öarna däromkring eller Koh Samet).

Hua hin vill vi till för att det fler möjligheter till dagsutflykter, mer marknader, stort utbud av restauranger och för att det är lite mer rörelse i staden. Pojkvännen har blivit rekommenderad att åka dit så han vill gärna göra det. Finns det ställen runt omkring som har fina stränder och är lugna? Om jag minns rätt var stranden i Hua Hin inget att hurra över.

När jag var på Koh Chang sist bodde jag på västra sidan av ön vilket var väldigt "dött" och familjen ledsnade efter 3 dagar (men det var väldigt fint på resorten som vi bodde på). Anledningen varför jag vill tillbaka är för att det var så otroligt vackert och lugnt.

Vi vill alltså ha en mix av både lugn och ro med paradiskänslan men mot kvällen vill vi gärna ha lite puls. Kan man åka till båda sidor av viken eller är 2 veckor för ont om tid för det? Finns det kanske andra ställen som man kan åka till istället?

/ Denice
Av Hille2
6 dec. 2014 16:00
Har ni varit på västra sidan av Koh Chang och tycker att det är dött så kanske en annan plats är att rekommendera? På östra sidan är det ännu mera dött :) Sedan kan man ju tycka att det vore bättre att välja en av kusterna runt Siambukten istället för att ödsla tid på resor mellan östra och västra östkusten om ni bara ska stanna i två veckor. Det blir rätt mycket tid till resor annars.
6 dec. 2014 16:52
Skulle rekommendera er att ta bussen/färjan ner till Koh Chang. Har varit på båda sidor bukten och även om Hua Hin och nedåt är trevligt så var det bra mycket bättre på andra sidan. Utefter kusten finns ju även Rayong och andra lugnare ställen.
Av Denicet
7 dec. 2014 03:27
Hille2: Jag har annars hört mycket gott om norra Chang vid White Sand Beach, men det kanske är lika lugnt? Där vi var för 5 år sedan låg vid stranden omringad av djungel och "centrum" var en gata av jord med mycket få restauranger och affärer, har ingen aning om var det var haha :) vi kan inte komma på så många ställen på samma kusten som hua hin, har du några förslag?

Reslustkvinna: Okej! Vet du något om Koh Samet?
Av Hille2
7 dec. 2014 07:40
Citerat från Denicet:
Hille2: Jag har annars hört mycket gott om norra Chang vid White Sand Beach, men det kanske är lika lugnt? Där vi var för 5 år sedan låg vid stranden omringad av djungel och "centrum" var en gata av jord med mycket få restauranger och affärer, har ingen aning om var det var haha :) vi kan inte komma på så många ställen på samma kusten som hua hin, har du några förslag?

Reslustkvinna: Okej! Vet du något om Koh Samet?
Ja, jag blev ju lite brydd när du skrev att Koh Changs västra sida var stendöd ;) White Sand ligger på västra sidan och det är ju värsta hålligångstället. Alldeles för mycket för mig men du borde trivas med dina önskemål.