Varningsmail från ESTA

13 maj 2014 21:52
Visningar: 2345
Familjen ansökte om ESTA mars 2013. Enligt ansökan ska ESTA vara giltig till mars 2015. Idag får jag ett mail där de varnar för att ESTA går ut om 30 dagar!

Vad ska man tro på?
Att maila deras kundservice gav inte så mycket annat svar än att "kontrollera din giltighetstid och om du är osäker gör en ny ansökan"
Vilket i så fall skulle bli ytterligare kostnad, kanske i onödan men samtidigt är vi oroliga att inte bli insläppta i USA.

Vi skulle visserligen hinna åka till USA, och hem igen inom 30 dagar, men blir ESTA verkligen godkänd i passkontrollen. Är det någon som vet hur reglerna är om ESTA ska vara giltig ett visst antal dagar även efter planerad hemresa, som passen måste vara?

Någon som fått liknande mail och ändå haft annat giltighetsdatum?
Av Peter_o
13 maj 2014 22:14
Det räcker med att ESTA är godkänt vid inresan. (Det är ju inresetillstånd det handlar om, även om godkännt ESTA inte automatiskt medför att det är ok med inresan).

Är det inte så att ditt pass håller på att gå ut?

Har du gått in på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
och kontrollerat fakta? du kan logga in med uppgifter från passet.

Har du ansökt för fler i familjen, dvs givit din epost på flera ansökningar, så behöver det ju inte gälla just ditt pass.

/PeterO
Av Peter_o
13 maj 2014 22:54
När man, med svenskt pass, åker till USA räcker det med att passet är giltigt vid hemresan. Andra länder har regler om att passet ska vara giltigt en viss tid efter beräknad hemresa, men USA har inte det för svenska pass.

/PeterO
13 maj 2014 23:28
Du kan inte bli incheckad utan giltig ESTA. Har du gått in på hemsidan och kollat vad det står där?
Av Peter_o
14 maj 2014 07:32
För att förtydliga mitt svar vill jag tillägga att ESTA inte nödvändigtvis gällel i två år från ansökningsdagen. Upphör passets giltighetstid innan detta så upphör ESTA givetvis i och med att passet upphör att gälla.

Det är alltså detta som har hänt i frågeställaren fall.

/PeterO
14 maj 2014 07:58
Hej.
Passet är inget problem. Det går ut om tre år. Frågan är varför det på ESTA:s sida står att giltighetstiden är mars 2015 men på mitt mail uppger den att det går ut om 30 dagar...

Undrar vad man ska lita på. På Kundservice rycker de på axlarna och vet inte heller och kan inte garantera något...
14 maj 2014 08:06
Kan det vara ngt av passen som går ut inom kort? Du skrev att hela familjen sökte esta.
Av Peter_o
14 maj 2014 08:06
Givetvis kan du lita på uppgifterna som står om du loggar in hos dem enl ovan.

Är du säker på att du vet vilket pass det handlar om? Jag har ju inte all information så jag kan bedöma vad som hänt.

/PeterO
14 maj 2014 08:16
Citerat från Barnfamiljen:
Hej.
Passet är inget problem. Det går ut om tre år. Frågan är varför det på ESTA:s sida står att giltighetstiden är mars 2015 men på mitt mail uppger den att det går ut om 30 dagar...

Undrar vad man ska lita på. På Kundservice rycker de på axlarna och vet inte heller och kan inte garantera något...
Du har alltså kollat på deras hemsida att alla familjens inresetillstånd (ESTA) är giltiga till Mars 2015 (loggat in på sidan), ingens pass går ut? Ingen av er hade redan en gammal ESTA innan ni ansökte 2013? Du är ganska säker på att mejlet är äkta?

ESTA är som sagts, normalt giltig i två år om inte något i uppgifterna ändras, man byter namn, får nytt pass o.s.v. ESTAn behöver bara vara giltig på inresedagen.
Gällande passet så behöver ett svenskt pass INTE vara giltigt en period efter resan.

Har Du kollat allt och ni reser inom de 30 dagarna som mejlet nämner så är det inga problem, ska ESTAn gå ut, måste det nog finnas någon anledning som Du inte tänkt på?!

För att klargöra ytterligare så ingen missuppfattar uppgifter i tråden, man kan resa utan ESTA, om man reser på visum istället.
Av Daytona
14 maj 2014 09:19
Jag är inne på mitt 3-4 ESTA ( vet ej exakt) men har aldrig fått något mail när tiden börjar gå ut. Kan det vara en av de falska ESTA sidorna som lurar?

En undran? Ser de falska sidorna likadana ut som den officiella?
14 maj 2014 09:35
Så här såg mejlet som jag fick i Feb. 2012 ut, avsändare var (Logga in för att se e-postadress)

ATTENTION! The travel authorization submitted on March 10, 2010 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA. You will need to apply for a new ESTA. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.
Av Daytona
14 maj 2014 09:41
Ingen i våran familj har fått ett sånt mail.....kanske är något nytt. Mitt förra ESTA gick ut juli 2013
14 maj 2014 09:48
Passen är nya allihopa. Ingen har tidigare haft ESTA eller visum.
Floridasidan: Precis så ser vårt mail ut! Vad gjorde du? Är det buffel och båg?
14 maj 2014 09:48
Citerat från Daytona:
Ingen i våran familj har fått ett sånt mail.....kanske är något nytt. Mitt förra ESTA gick ut juli 2013
Februari 2012 ;-)
14 maj 2014 12:24
Citerat från Daytona:
Ingen i våran familj har fått ett sånt mail.....kanske är något nytt. Mitt förra ESTA gick ut juli 2013
Har ni registrerat epostadresser? Annars får man inget antar jag.

Jag har fått 2 eller 3 varav ett var för passets utgång för 3 år sedan. Det senaste fick jag i förra veckan eftersom mitt senaste ESTA går ut nu i juni.
14 maj 2014 12:26
Citerat från Barnfamiljen:
Familjen ansökte om ESTA mars 2013. Enligt ansökan ska ESTA vara giltig till mars 2015. Idag får jag ett mail där de varnar för att ESTA går ut om 30 dagar!

Vad ska man tro på?
Att maila deras kundservice gav inte så mycket annat svar än att "kontrollera din giltighetstid och om du är osäker gör en ny ansökan"
Vilket i så fall skulle bli ytterligare kostnad, kanske i onödan men samtidigt är vi oroliga att inte bli insläppta i USA.

Vi skulle visserligen hinna åka till USA, och hem igen inom 30 dagar, men blir ESTA verkligen godkänd i passkontrollen. Är det någon som vet hur reglerna är om ESTA ska vara giltig ett visst antal dagar även efter planerad hemresa, som passen måste vara?

Någon som fått liknande mail och ändå haft annat giltighetsdatum?
När skall ni åka? Jag tänkte att ni kan vänta de 30 dagarna och logga in efter det för att se om det fortfarande ligger där. Är det inte längre giltigt är det ju bara att söka ett nytt (ja, det kostar en slant...).

Annars som någon sa, det räcker att det är giltigt vid inresa om det nu är så att ni åker inom 30 dagar.
Av Daytona
14 maj 2014 13:29
Ja, mailadress reggad. Märkligt! Oh well, jag har ganska bra koll själv.
14 maj 2014 21:18
Det här mailet som "floridasidan" visar i tråden. Kan man anta att det är riktigt och inte från någon skojsida?
14 maj 2014 21:24
Citerat från Barnfamiljen:
Det här mailet som "floridasidan" visar i tråden. Kan man anta att det är riktigt och inte från någon skojsida?
Jag hade en Esta som gick ut precis som mejlet sade och mejladressen tyder på att det är äkta, det finns inte någon länk i mejlet som det absolut hade funnits (till någon bluffsida) om det vore ett försök att lura mig. Jag är alltså så säker som man kan vara på att det är äkta. Är det ett likadant mejl ni fått så är det nog riktigt.
Av Peter_o
14 maj 2014 23:30
Det börjar ju likna att "Barnfamiljen" fått ett felsänt brev från den riktiga ESTA-sajten.

Men jag kan inte släppa tanken på att de knappast skulle skicka ut ett mail med felaktig info, men visst, de är människor de också, amrisarna.

Men en sista kontrollfråga:

Har du loggat in på alla familjemedlemmars ESTA med hjälp av uppgifterna i respektive pass och kontrollerat giltighetstiden?

Har du gjort detta så kan du sedan med lugn och ro lägga det här bakom dig och ägna dig åt att planera resan!

Men en sista förmaning: Du ska inte använda den registeringskod du fått vid ansökan, då du kontrollerar. Du ska använda uppgifterna i passen. (Detta eliminerar problem med felskrivet passnummer).

/PeterO
15 maj 2014 12:22
Till barnfamiljen:

Vad är problemet? Antingen skall ni åka inom 30 dagar och då gäller ju ESTA (enl detta mail och blir inget problem).

ELLER

så skall ni åka efter de 30 dagarna och då är det ju bara att kolla ESTA-sidan om ni ALLA fortfarande har ett giltigt reg ESTA. Har ni det inte så är det ju bara att skaffa nya. Ja, det kostar men ni kan ju fortfarande resa...

Jag tycker inte du (ni) skall stressa upp er i onödan, det är inte bra för hälsan :)
17 maj 2014 12:32
Jag har fått samma!

ESTA på mitt namn går ut 13 juni (gjordes 13 juni 2012), fick mail häromdagen att det är 30 dagar kvar. Idag fick jag mail att mammas ESTA som gjordes 20 oktober 2013 går ut om 30 dagar p.g.a. att hennes pass går ut om 30 dagar.

Mailet jag fick idag såg ut såhär, med rubriken ESTA Expiration Warning‏:

ATTENTION! The travel authorization submitted on October 20, 2013 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

E-mail Security: If you are concerned about clicking the above link, ESTA can be accessed by typing https://esta.cbp.dhs.gov in the address bar of your browser.
22 maj 2014 09:29
Lite sent svar kanske, men det kan inte vara så att någon annan angett fel mailadress vid sin ansökan? Jag får relativt ofta mail från amerikanska banker och försäkringsbolag där någon registrerat min gmail-adress. Då min adress är (Logga in för att se e-postadress), så brukar det dyka upp mail adresserade till James och Jaime. Speciellt om man har ett internationellt gångbart efternamn.
22 maj 2014 11:00
Lite off topic - men det är ju sällan och aldrig mailen från amerikanska banker är äkta.
Snarare scam som skickas ut en masse till alla med liknande adresser.