Varning för Thirfty (Biluthyrning)

15 apr. 2015 01:24
Visningar: 1590
Varning för Thrifty (Hertz)
Förra veckan skulle vi till Catania i italien. Genom rentacars.com hyrde jag en bil för fem dagar, från ett företag med namnet Thrifty. Jag försökte undvika Hertz!!. Priset var 2440 för en Hyundai i början men när gick vidare med köpet, hamnade priset på 2775. Jag tänkte Ok ca 300 mer är inte hela världen och betalade genom att lämna kortuppgifter. Framme i Catania flygplats hittade vi Thrifty!! kontor med förvåning i samma kontor som Hertz!! Mycket otrevliga personal som verkade mycket stressad. De skrev ut avtalet och krävde 200 (ca 1900 kr!!) Euro för självrisk reducering. Jag tänkte det här är rena skämtet och avböjde erbjudandet!!. De sa att de har ingen Hyundai men att vi kunde ta en Fiat Panda i stället. Vi var jätte trötta och orkade inte tjafsa med dem och tog nyckel och frågade om vi kunde låna en GPS. Svaret var ja men det kostade 20 Euro att hyra GPS. Jag tänkte dyrt men ok. Att köpa en ny GPS skulle kosta mellan 70-80 Euro. Vi tog GPS och åkte iväg.
Fem dagar senare lämnade vi bilen tillbaka utan en enda fel och åkte hem. På kvällen när jag kollade mitt konto hade Hertz kontoret dragit 1460 kronor från mitt konto!! Jag ringde till Hertz kontoret och frågade varför de har dragit så mycket pengar. Svaret var att Hyran på GPS varit 20 Euro per dag och för fem dagar 100 Euro!! Resten av pengarna var för bensin! Jag hade tankat full kvällen innan och vi hade kört ca 50 kilometer med bilen. Det betyder max 3 liters bensin. De hade räknat 3 liter bensin för ca 500 kr. Jag var så förbannad och besviken på mig själv.
Hur som helst tänkte jag att det inte fanns någon chans för att få tillbaka pengarna och la på luren.
Fem dagar senare när jag ville handla med kortet, upptäckte att kontot var tom. När jag kollade kontot såg jag att Hertz kontoret hade dragit ytterligare 3400 kr från kontot och kontot var på minus.
Jag ringde banken och berättade detta, de spärrade kortet för att förhindra Hertz att plundra ännu mer pengar från kontot. Ärendet reklamerads genom banken och ska polisanmälas.
Erfarenhet: Lämna aldrig dina kortuppgifter till någon jävla företag. De kan plundra ditt konto på hela ditt förmögenhet.
15 apr. 2015 08:46
Prishöjningen som du accepterat själv, ligger väl ros Rentalcars och det kan du väl inte klandra Thrifty för? Att Thrifty är en del av Hertz är inget konstigt och inget att bli upprörd över.

Att Du köper självriskselliminering av uthyraren är väl ditt val? Likaså GPS för €20/dag, detta har du valt själv att köpa.
Att köra 5 mil mellan tankning och lämning bryter säkert kontraktet du ingått och då blir du helt korrekt debiterad för bränsle och en avgift för tankningen, detta framgår antagligen av kontraktet.

Vad de 3400:- gäller berättar du inte, vad debiterades dessa för, man kan inte bara vägra att betala utan måste ju reda ut detta med företaget. Inte omöjligt att de debiterat hela hyran av dig trots att du betalt i förväg, då ska du så klart få tillbaka dessa pengar. Det kan ju även vara skador på bilen, städning o.s.v. du bör få en specifikation på vad de tagit betalt för, sen kan du reda ut det med dem, går inte det har du verkligen något att klaga på ;-)