Varning för resebyrån Rysslandsresor

Av Helmi
9 dec. 2009 10:36
Visningar: 5895
Om du vill åka till Ryssland, undvik att använda resebyrån Rysslandsresor i Stockholm.När de bokade mig ett hotell och skaffade ett visum, blev visumet fel och jag blev placerad i ett delat dubbelrum. Detta trots att jag skriftligt gett dem korrekta datum och bett om att få ett enkelrum. De kan uppenbarligen inte läsa.

Tänk på att om din hotellbokning blivit fel, är din hotellvoucher inte är värt ett ruttet öre. På min voucher och på den faktura jag betalat, stod det "enkelrum" men likväl blev jag placerad i ett delat dubbelrum. Rysslandsresor bokar sina rum via Intourist och de hänvisar bara tillbaka till bokningen gjort i Sverige. Vad man alltså skrivit på vouchern här i Sverige räknas inte. Det är bara att hosta upp mer pengar och betala ett nytt rum på plats. Om det händer, var beredd att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få tillbaka dina pengar. Blir summan mindre än 1000, kan kyssa du dem goodbye. Rysslandsresor erkänner gladeligen att de gjort fel men återbetala... - det gör de inte.

Tänk på att det inte spelar någon roll vilka datum som skrivits i visumansökan. Konsulatet utgår främst från de datum som finns i hotellvouchern, när de gör i ordning visumet. Om resebyrån bokat fel rum för fel datum, blir alltså även visumet fel. Och det går inte att rätta till - eller så hävdade man hos Rysslandsresor.
Av Trea
10 dec. 2009 08:40
Det där låter inte kul... Vi kan däremot rekommendera resebyrån BasInternational för resor i Ryssland och länderna runt omkring. Vi har alltid fått bra hjälp av dem och det har alltid funkat! Nuförtiden bokar vi oftast våra resor själva, men ibland behöver vi hjälp med någon detalj, som att boka en inrikes tågresa eller liknande, och då har vi också alltid fått bra hjälp av BasInternational!

Helena & Peter
http://www.freedomtravel.se
Av Kafoe
2 maj 2010 17:58
Tråkigt att det blev så. Jag använde mig av ryska resebyrån Flait i Murmansk när en kompis och jag åkte på bilsemester till Ryssland förra året. Kommunikationen gick via mail på norska och engelska och trevligt bemötande. Det blev lite missförstånd men allt reddes ut till slut. Nästan. Första hotellbokningen gick bra. Andra, i Murmansk, blev värre. Hotellet där hade bara fått bokning för en natt, medan jag hade beställt - och betalat för - två. Det blev många turer med resebyrån - som lyckligtvis hade kontor i samma byggnad - men osäkerheten om vi fick stanna en natt till i samma rum gjorde att jag missade en fest (ville upp tidigt ifall vi skulle lämna rummet). Så mitt råd är, oavsett vilken resebyrå man använder till Ryssland, att alltid dubbelkolla allt innan man åker - nästa gång kommer jag även kontakta hotellet direkt för att förvissa mig om att allt stämmer. Det är tråkigt att man är beroende av en resebyrå för något så trivialt som en bilresa till Ryssland. Hoppas verkligen att det kan bli något vettigt avtal mellan Ryssland och Schengen snart.
Av Dov
22 apr. 2011 06:31
Jag hade dålig erfarenhet med samma resebyrå 2010. RysslandsResor lade på räkningen en fantastisk service pålägg och jag kunde inte vinna klagomål eftersom jag hittade detta efter betalning.
Så kolla räkningarna ordentlig innan ni beetalar!!!!!!
Servicen är inte det bästa med svenska mått att bedöma.Se till att du får alla förslag skriftlig.
Av Alexdv
10 nov. 2012 10:20
hittade de gamla inlägg efter jag har rest till Ryssland, Ukraina många ggr med rysslandsresor (senaste 3 år). läste med skepsis. i mitt fall gick varje resa bra och det var ingenting att klaga på