Varning för Lufthansa

4 aug. 2014 10:26
Visningar: 523
Jag kan bara instämma i den våldsamma kritiken angående Lufthansas bedrövliga sätt att hantera sina kunder.
Familjemedlem som var i Venedig fick en timme innan avfärd till flygplatsen ett sms ang. inställd flight (sista för dagen) . Inget telefonnummer angavs, endast en webadress.
Utan medhavd dator tvingades hon låna en dator för att få tag i tel.nr. som gick till ett call center. Personen som vägrade tala engelska, ljög ang. hotellrum,
först efter hot om advokat, gav han med sig, dock utan att veta vad detta hotell låg. Att åka omkring med bagage i Venedig till ett hotell med okänd destination kan knappast vara rekommendabelt. Vidare vägrade han att undersöka om det gick att flyga via Zurich istället. Inget nämndes om ersättning.
Begäran att få tala med hans chef avvisades.
Över huvud taget inget intresse av att hjälpa till.
Vi kommer nu att vidtaga alla legala åtgärder som står till buds, dels för att få den ersättning som är reglerad, men även för att Lufthansa kanske skärper sig.
Vi kommer i alla fall att bojkotta dem i fortsättningen.
Av Birgere
4 aug. 2014 10:50
Våldsam kritik mot Lufthansa känner jag inte till, men du kanske kan berätta mer om detta.
När en flight blir inställt i sista stund så brukar man ju få hjälp vid servicediskarna med nya biljetter, hotell, taxipengar mm. Hon borde fått ett telefonnummer dit.
Att bara skicka ett SMS med en web-link är inte OK.
Att LH Hotline inte pratar Engelska tror jag inte ett smack på.
Vad menar du med att ljuga om Hotellrum? Hon fick väl sig ett hotell tilldelat och LH skall även stå för kostnaderna att ta sig dit.
Tror du inte dom redan kollat möjligheterna med att få passagerare att flyga med Swiss redan, kanske hade dessa platser redan använts för passagerare som redan befann sig på flygplatsen.
4 aug. 2014 11:04
Har inte haft några större problem med Lufthansa själv (mer än en otroligt klumpig hantering vid försvunnet bagage i Miami en gång på 90-talet) men de har förvisso figurerat på Råd & Röns "Svarta Listan" (liksom några andra större bolag) vilket i sig gör att jag flyttar ner dem på min prioriteringslista när jag väljer flygbolag, nu minns jag inte när de var med på listan men det var nog ett tag sen.
Denna berättelse låter ju inte helt okej men som Birgere är inne på så kanske det varit lättare om hon varit på flygplatsen om det bara är en timme tills flyget skulle gå?

Ni lär ju ha rätt till ersättning och i så fall ska ni så klart skicka en begäran om detta till Lufthansa (det finns ett formulär att använda till detta om Ni inte hittat det redan ( http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf ) , vägrar de så är det ARN som är lämpligt som nästa steg, därefter stämning i domstol.
4 aug. 2014 12:19
Tro vad Du vill, detta hände.
Personen återgick till tyska trots alla försök till engelska.
SMS:et kom 1 timme före avfärd till flygplatsen (se ovan).
Inget hotellnamn angavs.
Själv vet jag hur klantigt mitt bagage blev behandlat när jag reste till Indien för en konferens.
Flera dagars väntande med alla kläder i bagaget.
Nej Du Birgere, nu tror Du mer än vet.
Diskussionen är stängd för nya svar