Varning för Hertz Bromma Flygplats

13 juni 2013 17:00
Visningar: 1129
Jag hyrde bil hos Hertz Bromma Flygplats i påskas. När jag hämtade bilen så sa de att det fanns en skada fram på bilen och att den var antecknad i hyresavtalet. Jag inspekterade bilen och kunde mycket riktigt konstatera att det fanns en skada fram som bestod av några repor och lite skrap på kofångaren.

Jag och min familj använde bilen för att åka på påsklov till Östergötland. Allt gick bra, utan några som helst incidenter, och jag återlämnade bilen i samma skick som när jag hämtade den.

Några dagar efteråt fick jag ett mail från Hertz Bromma Flygplats där de skrev att de funnit en ny skada på bilen, samt ett stenskott på vindrutan.

De som de menar vara den nya skadan var den som redan fanns på bilen när jag hyrde den. När jag säger att skadan fanns där och är antecknad i hyresavtalet så säger Hertz att anteckningen i avtalet gällde en annan skada.

De anklagar mig för att ha orsakat en skada som redan fanns på deras bil. Därtill ett stenskott på vindrutan!

Nu har de debiterat mitt kontokort med en självrisk på 5.000 kr för den påstådda skadan och ytterligare 1.000 kr för ett påstått stenskott; totalt 6.000 kr i "självrisker" utöver hyran!

Undrar hur det gick för nästa kund som hyrde bilen? Och nästa? Och kunden som hyrde bilen före mig? Kanske de också fick betala för skadan?

VARNING FÖR Hertz!
Av Asasven
13 juni 2013 22:05
Självklart så skall du reklamera att Hertz drar kostnader på ditt kort utan din tillåtelse. Du skall reklamera till banken. Man blir grymt förbannad! Ta kontakt med banken!!!
Jag förutsätter att du har fått en kopia av hyreskontraktet där skadorna som fanns är noterade.

I Thailand är detta ett känt knep, men där tar de passet som säkerhet för skador som du missar vid uttaget av bilen, mopeden, etc. Även skador under fordonet kan du bli ansvarig för..... och passet i pant.