Varning flyg!!!

Av Sheriff
20 jan. 2013 12:09
Visningar: 2971
Nyligen hemkommen från Thailand kommer här en liten story.

När vi 5 personer checkade in på Gardermoen 22/12 kl 11.00 för flyg med Turkish Airlines kl 12.25 till Istanbul och sen vidareflyg till Bangkok, får vi beskedet att vi STÅR PÅ STANDBY Istanbul-Bangkok (dvs inga platser-planet fullt/överbokat). Vi hade också bokat inrikesflyg Air Aisia som var i farozonen. Om vi hade checkat in kl 9.30 hade vi fått platser (?).

Dessutom säger man oss att ALLA flygbolag har rätt att göra så MEN de har ansvar för att man i s f hamnar på hotell och kommer med ett vidareflyg vid senare tillfälle. Nu kom vi ändå med flyget, visserligen på spridda platser, men det innebar 5 timmar av oro innan vi fick klarhet- helt oacceptabelt. Vi som trodde att vi var garanterade platser när vi köpte biljetterna 10 månader innan avresa.

Väl i Thailand pratade vi med många om detta men ingen hade hört talas om eller varit med om det. Jag har också mailat ett klagomål till Turkish men inte fått svar.

Jag tycker att detta är för djävligt. Man tar vår pengar långt i förväg och behandlar oss som boskap. Detta måste spridas.

Vad har ni för erfarenheter av liknande?
Av Bibby
20 jan. 2013 12:29
Överbokningar sker väl mest hela tiden så är väl inte så mycket att hetsa upp sig för. Hade det varit fullt till BKK så hade ni fått hotell, mat, ombokning och även en ersättning.
Detta har inget att göra med när ni bokade.

Hur de väljer ut vem som ska bli "över" har jag ingen aning om, men kanske marie78 kan bringa ljus i den frågan?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Sheriff
20 jan. 2013 13:51
Jag tycker nog att rubriken är högst passande för att så många som möjligt ska bli medvetna om denna risk. Alla är inte lika beresta.

Allting sker som bekant av ekonomiska skäl men det får inte gå ut över kunden på ett negativt sätt. Marknadsmässigt är detta förödande.

När du bokar/köper en biljett som grupp på flera personer (i vårt fall familj med barn) så bör du kunna förvänta dig
platser så att familjen kan hålla ihop någotsånär. När vi får informationen att "om vi hade checkat in 1 1/2 tim tidigare så hade vi fått platser" bör den också finnas tillgänglig.
20 jan. 2013 14:19
Jag kan nog hålla med till stora delar.
Visst överbokas flyg rutinmässigt och man räknar kallt med att några inte dyker upp.
Sen verkar logistiken inte alltid 100% då man ofta blir placerade på skillda platsaer, vilket i.o.f.s. brukar gå att fixa, men ändå, man tycker det skulle gå att ordna bättre. Tror att det beror mycket på att fler och fler checkar in hemma och andra får ta de platser som finns kvar.

Nu kan man ju sköta detta med överbokningar olika, de fall jag hört så har man helt enkelt erbjudit frivilliga att vänta mot en ekonomisk ersättning (som man har rätt till i dessa fall) att bara välja ut passagerare utan att undersöka först om någon kan tänka sig att vänta är ju ganska dåligt. Vill ingen vänta borde man ju välja ut dem som drabbas minst, inte har anslutningsflyg o.s.v.
Själv har vi bara varit med om detta en gång, då fick vi flytta till "Business Plus" (nästan som förstaklass) på Iberia från Buenos Aires till Madrid, det klagade man inte på direkt ;-)
Av Bibby
20 jan. 2013 14:55
En del spekulationer från min sida här.
Om vi tar sheriffen som exempel.

- Det är väl enklare att "plocka bort" en grupp på fem än att ta fem enskilda personer, rent logistiskt
- De hade ju inget anslutningsflyg (som hörde ihop med sin biljett med turkarna, sen om de bokat flyg med annat bolag, buss, tåg, båt eller segway kan ju inte turkarna (i detta fallet) varken veta eller behöva bry sig om)
- Antar att de prioriterar passagerare med bonuskort, och särskilt om de inte bara är medlemmar på basnivå
- Att kräva/förvänta sig att få sitta fem personer ihop när det är högsäsong och man samtidigt checkar i ganska sent är väl att vara lite naiv
- Att boka vidare transport så snävt är att ta en kalkylerad risk, man ska nog vara beredd på att komma minst 24 timmar sent, särskilt nu när det är vinter
- På vilket sätt behandlade de er som boskap?
20 jan. 2013 18:05
Har rest mycket i mina dagar, och har aldrig blivit överbokad iaf, har dock bara flugit en gång med just Turkish och kommer nog inte att göra det heller då de tillhör ett av de mest osäkra flygbolagen enl en ny undersökning hos tyska JACDEC som presenterades i dagens nyheter nyligen.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hille2
20 jan. 2013 21:25
Trist men det är så här det är. Vad jag vet så överbokar de flesta flygbolag. Flyger man mycket så råkar man nog ut för det förr eller senare.
Själv har jag fått hotellrum och middag/frukost samt 2000 SEK i ersättning av SAS för en överbokad resa till Grekland, 180 HKdollar av Qatar att äta för i Hong Kong som plåster på såren för en extra väntetid på sex timmar pga överbokning, uppgraderad till businessclass på Thai pga överbokning. Sen har jag väl väntat på ett antal försenade flyg utan att få någon ersättning alls och även fått vända i luften pga av en rykande motor.
Shit happens, att reta upp sig gör inte resan lättare ;)
Av Grahl
21 jan. 2013 08:01
Tråkigt när det händer men lösningen är kanske att köpa någon av de dyrare biljetterna (typ business class)? Då lär man hamna före i prioriteringen och det blir upp till en själv om man vill försäkra sig eller inte.
Av Kerstin
21 jan. 2013 08:48
Klart det är tråkigt när det händer, men alla flygbolag överbokar. Men som flera påpekar så utgår det ersättning, mat och ombokning med ett annat flyg. På frågan hur de gör så är är min erfarenhet att de faktiskt ibland sätter upp lappar vid inchekningen för att hitta frivilliga och i annat fall får runt och frågar om folk mot ersättning kan tänka sig att bli ombokade (vi har blivit tillfrågade och ombokade på det sättet). Om man checkar in i mycket god tid inbillar jag mig också att man är säker för då har de ju inte full koll på hur många som faktiskt tänker cheka in. Alla flygbokag vill nog i slutändan ha nöjda kunder.

// Kerstin
Av Ulf4345
21 jan. 2013 14:11
Prova med att checka in på Internet nästa gång, inom 24 timmar före avgång. Om inte annat, så kan man ofta få gå förbi långa köer och lämna sitt bagage i den vanligtvis kortare kön för Internet check-in.
Av Tubbe
21 jan. 2013 15:12
Hoj

Jag vet också att alla flygbolag normalt överbokar men jag har aldrig råkat ut för det själv.
Att det sen handlar om att optimera beläggning och ekonomisk vinning för flygbolagen
är ingen hemlighet.

Men är det ok att göra så ? Om vi har gjort en överenskommelse och den är slutbetald så
borde den gälla, men istället så väljer bolaget att överboka för att ”krama” ut optimalt
med pengar. Om vi vänder på det och resenären bestämmer sig 1 timme innan avgång
att ta nästa flight istället, skulle resenären få det……….utan tjafs och någon merkostnad.

Att det sen kan passa båda partnerna att genom vissa uppdateringar som bättre platser på nästa flyg är helt ok, om det passa resenären vill säga. Och jag hoppas och tror att så blir lösningen i de flesta fallen.

Men hur ofta händer det, varje avgång ?

/ Tubbe
Av Kjellie
21 jan. 2013 15:33
Citerat från resemaja:
Har rest mycket i mina dagar, och har aldrig blivit överbokad iaf, har dock bara flugit en gång med just Turkish och kommer nog inte att göra det heller då de tillhör ett av de mest osäkra flygbolagen enl en ny undersökning hos tyska JACDEC som presenterades i dagens nyheter nyligen.
Då vågar du inte åka med thai airways heller ,dom är ju på samma nivå som turkish ?
Dessutom är innehåller listan bara 60 bolag = väldigt få.
Anledningen att du inte har lyckats blivit överbokad är väl att du flyger mest charter (cattle class).
Alla reguljära bolag överbokar.

K.H.
Av Ynwi
21 jan. 2013 16:01 (redigerad)
Jag har blivit uppgraderad två gånger till Business class (en gång från Narita (Tokyo) till Stockholm med SAS och en annan gång från Frankfurt till Toronto med Air Canada).
En gång för länge sen var jag ute på en (gratis) bonusresa med SAS från Göteborg till Reykjavik. På hemvägen var planet överbokat och jag gick med på att vänta ett par timmar på nästa plan (jag fick150 dollar). Eftersom jag då missade mitt planbyte i Köpenhamn fick jag dessutom två taxikuponger och gratis hotellövernattning.
21 jan. 2013 16:02
Vi har flyget rätt mycket Turkish Airlines och har bara bra att säga om dom när det gäller ditt fall så tycker jag att shecka in 1och 35 min innan är rent för kort normalt brukar man säga 2 timmar och ska man flyga från Bangkok så räcker inte det då man shecka in minst 2,5tim innan.
Kanske är det så först till kvarn?
21 jan. 2013 16:39
Citerat från kjellie:
Citerat från resemaja:
Har rest mycket i mina dagar, och har aldrig blivit överbokad iaf, har dock bara flugit en gång med just Turkish och kommer nog inte att göra det heller då de tillhör ett av de mest osäkra flygbolagen enl en ny undersökning hos tyska JACDEC som presenterades i dagens nyheter nyligen.
Då vågar du inte åka med thai airways heller ,dom är ju på samma nivå som turkish ?
Dessutom är innehåller listan bara 60 bolag = väldigt få.
Anledningen att du inte har lyckats blivit överbokad är väl att du flyger mest charter (cattle class).
Alla reguljära bolag överbokar.

K.H.
Bästa K.H

Nej faktum är att jag flyger aldrig charter i princip, dessutom KAN man inte bli överbokad på charterflyg. Jag noterade dessutom helt på egen hand att även Thai låg långt ner men eftersom diskussionen här gällde Turkish, så nämde jag inte Thai. Båda dessa bolag ligger högt upp på andra listor som inte har med säkerhet att göra. T ex utsågs Turkish Airlines till europas bästa flygbolag förra året, av resenärerna.
De bekanta jag har som flyger frekvent på en rutt som Turkish har bra tider på har dock alltid nån form av strul med det bolaget. Man får ju liksom vad man betalar för.
Av Kjellie
21 jan. 2013 18:35
Citerat från resemaja:
Citerat från kjellie:
Citerat från resemaja:
Har rest mycket i mina dagar, och har aldrig blivit överbokad iaf, har dock bara flugit en gång med just Turkish och kommer nog inte att göra det heller då de tillhör ett av de mest osäkra flygbolagen enl en ny undersökning hos tyska JACDEC som presenterades i dagens nyheter nyligen.
Då vågar du inte åka med thai airways heller ,dom är ju på samma nivå som turkish ?
Dessutom är innehåller listan bara 60 bolag = väldigt få.
Anledningen att du inte har lyckats blivit överbokad är väl att du flyger mest charter (cattle class).
Alla reguljära bolag överbokar.

K.H.
Bästa K.H

Nej faktum är att jag flyger aldrig charter i princip, dessutom KAN man inte bli överbokad på charterflyg. Jag noterade dessutom helt på egen hand att även Thai låg långt ner men eftersom diskussionen här gällde Turkish, så nämde jag inte Thai. Båda dessa bolag ligger högt upp på andra listor som inte har med säkerhet att göra. T ex utsågs Turkish Airlines till europas bästa flygbolag förra året, av resenärerna.
De bekanta jag har som flyger frekvent på en rutt som Turkish har bra tider på har dock alltid nån form av strul med det bolaget. Man får ju liksom vad man betalar för.
Dear Resemaja,

Vad jag menar är att listan från jadec ska man inte bry sig för mycket om. Alla stora internationella bolag är säkra nog att flyga med och överbokar gör alla reguljära bolag för att höja kabin faktorn.
Turkish har inte lägre priser än t.ex finnair eller cathay pacific så jag skulle nog vilja säga att priset inte direkt kopplat med vad man får.

K.H
Av Sheriff
21 jan. 2013 22:03
Hej och tack för alla inlägg. Det blev ju en riktigt bra diskussion det här.

Dock tycker jag att en del inlägg har en väl frän ton. Det har också resulterat i att reseguiden.se har raderat vissa inlägg.

Jag har några reflektioner att komma med:

- Vi verkar alla vara eniga om att flygbolagen är ute efter att suga ut så mycket som möjligt vilket kan få negativa
konsekvenser för oss resenärer. Ibland kan det till och med vara positivt- man blir uppgraderad eller får bo flott på hotell i främmande stad. Frågan är dock om man har tid för "Tid är pengar", säger farbror Joakim.

- Vi är olika benägna att vilja ha en risk att vår resa förändras enligt vad som är förutbestämt.

- I framtiden kommer antagligen alla flygbolag att ha samma upplägg som t ex Ryanair. Du sköter hela bokningen och incheckning själv och får vad du betalar för (t ex bestämda platser). Vi flög ju nu senast med AirAisia- fantastiskt trevligt och bra. De har också ett tydligt och bra webbaserat bokningssystem. Men visst- de lägger också på en automatisk administrationsavgift, som du inte kommer undan, i slutskedet av bokningen precis som Ryanair. Till Airaisia kan du komma fram via en online-chat, om du har frågor- andra bolag har t ex bara betalsamtal som möjlighet.

Visst händer det saker när man är ute och reser och det är väl en tjusning i det- helst ska det då vara i positiv bemärkelse.
24 jan. 2013 07:09
Ville bara tillägga att flygbolaget alltid frågar efter frivilliga till att stå över sin plats mot kompensation, det är väldigt sällan att någon tvingas av.

Sen att man kommer på standby betyder inte nödvändigtvis att någon måste stå av, det är oftast bara att någon eller några ska uppgraderas till businessklass och så kommer blir det lediga platser i ekonomiklass. Ett annan grund är att man kan ha blockerat platser (t.ex. till barnfamiljer). Men detta kan man ju såklart inte fixa på första flyget om man står på standby på flyg nummer 2.

Så det finns ingen anledning att stressa upp sig för att man står på standby, det har 95% av gångerna INGEN betydelse!

Det har heller ingen som helst betydelse NÄR man köper biljetterna, vilket många tror. Det beror mest av allt på när man checkar in. Kommer man sist kan man inte räkna med att få sitta tillsammans om man inte bokat platser eller checkat in på nätet före.
Av Sheriff
30 jan. 2013 08:47
Hej! Till slut kom ett svar från Turkish Airlines så för den som är intresserad:

"Dear MATS,


We have received your message dated December 24,2012.We are sorry for our late response.

Concerning the matter you raised in your message, passengers not showing up for their flights cause flights to take place with empty seats. For this reason, as does every airline, Turkish Airlines, too, sells more tickets than the number of seats on the aircraft, from time to time. This situation is called "overbooking," and in the case that all the passengers booked show up, some of our passengers unfortunately are unable to fly on the same flight.

Passengers whose travel plans are disrupted due to overselling are, depending on flight distance and waiting periods, provided with various services, such as traveler's checks, reservation alterations/fare refunds, the chance to make phone calls, catering services, and accommodation/transportation.

Unfortunately it is not completely avoidable that this kind of events happen. Currently we are working on developing a solution for this issue. Turkish Airlines' aim is always to improve and offer the best service. Therefore, we appreciate all the critique and suggestions from our passengers.

On behalf of Turkish Airlines we sincerely apologize for the inconvenience that you have experienced.


Yours Sincerely,

Customer Contact Center
Turkish Airlines inc.
Diskussionen är stängd för nya svar