Varning Ebilhyra/Rentalcars

Av Danjoe
2 sep. 2014 21:35
Visningar: 1158
Hej

Vill med detta inlägg bara varna folk som funderar på att hyra bil med Ebilhyra/Rentalcars.

Har vid två olika hyrtillfällen blivit väldigt besviken på dom. Tänkte efter första gången att dom får en chans till då jag efter måååånga tråkiga mail fram och tillbaka och en iskall kundsevice till slut fick tillbaka mina 700:- jag hade rätt till efter en feldebitering som deras system hade ställt. 2 månaders bekymmer med den och en massa jobb.

Nu vid andra tillfället handlar det om en avbokning jag vill göra eftersom våra
reseplaner ändrats, på deras hemsida står det tydliga avbokningar är möjliga avgiftsfritt fram till 48h innan bilen hämtas, men så är inte fallet. Detta kommer kosta massa pengar och återigen blir man bemött av en iskall kundservice som varken förstår eller bryr sig.

Mitt tips är att hyr er bil direkt från uthyrarna!!!

/Daniel
2 sep. 2014 22:53
Citerat från Danjoe:
Hej

Vill med detta inlägg bara varna folk som funderar på att hyra bil med Ebilhyra/Rentalcars.

Har vid två olika hyrtillfällen blivit väldigt besviken på dom. Tänkte efter första gången att dom får en chans till då jag efter måååånga tråkiga mail fram och tillbaka och en iskall kundsevice till slut fick tillbaka mina 700:- jag hade rätt till efter en feldebitering som deras system hade ställt. 2 månaders bekymmer med den och en massa jobb.

Nu vid andra tillfället handlar det om en avbokning jag vill göra eftersom våra
reseplaner ändrats, på deras hemsida står det tydliga avbokningar är möjliga avgiftsfritt fram till 48h innan bilen hämtas, men så är inte fallet. Detta kommer kosta massa pengar och återigen blir man bemött av en iskall kundservice som varken förstår eller bryr sig.

Mitt tips är att hyr er bil direkt från uthyrarna!!!

/Daniel
Jag hyr också helst direkt och har inte haft tur när vi hyrt genom eBilhyra som de hette då (rishög till bil), så bra fick vi inte heller när vi frågade.

Dock står det ju på deras hemsida att det är fri avbokning fram till 48 timmar MEN i villkoren ser man att detta INTE gäller om man bokar med handpeng eller betalar senare, man måste betala allt i förskott annars gäller andra regler (det står också att uthyrarna kan ha andra regler! Gäller altså att se upp).
Det står men personligen tycker jag det är lite oärligt och att det borde framgå väldigt tydligt att villkoren inte är samma om man bokar på olika sätt. Man avtalar bort viktiga saker, alltså får man en sämre produkt. Än en gång vill jag som jag brukar framhålla vikten av att läsa villkoren noga innan man hyr, hela tiden dyker denna typ av "varningar" upp där folk känner sig lurade.
Som parentes kan sägas att denna typ av skillnader vid olika typer av bokningar även finns hos de vanliga uthyrarna, man får i regel själv betala för det som ser ut som mer förmånligt.... T.ex. kan en billigare förskottsbetald hyra ha sämre villkor när det gäller avbokning än en dyrare där man betalar på plats och oftast kan avboka fram till strax före hyran börjar (altså tvärt om mot Rentalcars.com som tar igen kostnaden för krediten med sämre villkor).