Varmt i Florida?

21 mars 2014 23:49
Visningar: 1515
Vi funderar på att resa till Florida över jul och nyår men är osäkra på hur vädret är vid den tiden.......Vi vill ju ha sol, värme och bad. Vi är 2 vuxna och vår dotter som är 13 år. Tanken är att hyra bil och kanske ha 3-4 boende, Orlando, Miami, Key Largo eller Key West och någonstans på västkusten, Sarasota kanske? Vi tänker oss att bo på ett ställe ca 1 vecka för att bara sola, bada och slappa, var är det bästa stället för detta? Är det stor temperaturskillnad i norr och söder? Kan man ta sig med båt till Bahamas, och själv ordna boende? (Känner oss inte så sugna på en kryssning.) Är det finare på västkusten? Har läst att det är kallare i vattnet där jämfört med östkusten, stämmer det? Haha har tusen frågor så alla tips, tankar och ideér tas tacksamt emot! :)
Av Daytona
22 mars 2014 07:48
I Orlando området kan det vara lite kyligt. Frost på nätterna kan förekomma medans dagarna är mer som en svensk sommardag. Längre ner i Florida är såklart temperaturen högre. Ingen tropisk hetta med säkert behaglig temperatur.
Av Birgere
22 mars 2014 10:23
Säkrast bad är Miami och ner mot the Keys.
Temperaturen på dagarna är behaglig i hela Florida.
När ni väljer boende, se till att stället har uppvärmd pool, det finns inte på alla ställen.
Räkna med mycket folk och därmed dyrare priser på boendet.
22 mars 2014 13:57
Prisca11: När vi flyttade till Florida (Clearwater Beach) år 2000, var de första vintrarna mycket varma. Badsäsongen started i sent Februari och i början på Mars var stränderna fulla av badande gäster. Men, under årens lopp har vi sett en försämring av vädret och just den här vintern har varit den absolut kallaste vi har varit med om under alla dessa år.

Det har t. o. m. varit frost i norra delen av Florida men mest då i inlandet. Frosten bildas mest tidigt på morgonen och då under klarblå himmel. Detta innebär att så fort solen kommer upp stiger temperaturena snabbt och kan under dagen nå upp mot 20 grader om inte mer. Har ännu inte uppleft någon frost i Orlando.

Vill ni har sol och bad så måste ni så långt söderut i Florida som möjligt. Helst söder om Miami. Men, kom ihåg (som Birgitta nämner ovan) att det är mycket dyrt under den här tidpunkten på året och mycket folk. Ni måste boka så fort som möjligt.

Key Largo är ett fint ställe men det kan bli lite långsamt om man söker aktiviteter för en hel vecka. Key West är kul men dyrt om man vill bo bekvämt och bra. Det finns en massa hotell vid infarrten men de är en bra bit från själva centrum och man blir alltid beroende av transport till både till down town och stranden. Svårt och dyrt med parkering i KW.

Räkna med mycket folk i Orlando under jul och nyår. Givetvis är hotellpriserna dyrare här också men hotellkonkurrensen är knivskarp och priserna ligger i regel något billigare här än på andra större turistorter i Florida. Parkerna erbjuder Fast Pass (Disney) och Express Pass som gör det lättare att komma fram till attraktionerna. Men, det finns regler för hur det fungerar och just nu ändrar Disney deras Fast pass system. Hotellen som ägas av Universal studios ger ut gratis Express Pass. Bor man inte där får man betala för dem och Express Passen är enormt dyra, kan gå upp mot $89/person och dag. Disney ger ut dem gratis.

Sarasota är ett fint ställe (Siesta Key) men det kan vara för långt norrut för att bada vid den tidpunkten.

Du kan åka färja ut till Bahamas, behöver inte ta en kryssning. Titta på den här linken: www.ferryexpress.com

Är vattnet varmare på västkusten än på östkusten. Igen, det beror på en hel del faktorer. I år var det kallare på östkusten pga alla kalla vädersytem som kom ned. Drabbade östksuten mer än västkusten. Svårt att säga.

Vattnent är i regel lugnare på västkusten (mindre vågor och mindre risk för undervattenströmmar) än på östkusten.

Hoppas att du fick svar på det mesta men hör gärna av dig igen. Jag tittar in här då och då när jag har tid och svarar från platasen (Florida). Har jobbat inom turistindustrin här i Florida i femton år och har erfarenheten som behövs.

Hälsningar från ett hyfaste varmt Florida, Gunnar
22 mars 2014 18:15
Tack för alla tips och idéer! Det låter som att vi ska satsa på att bo så långt söder ut som möjligt :) "Kallare" dagar får vi utnyttja för att se oss om. En annan fråga, hade tänkt att spendera en dag på Sawgrass Mill (heter det så?). Så som vi tänkt oss så landar vi i Miami den 22/12 sover en natt där och fortsätter sedan till Sawgrass mill, för att sedan fortsätta till Orlando, men det kanske är galet mycket folk där dagarna innan jul?
22 mars 2014 19:51
Prisca11: Sawgrass Mills är en av de största outlets i USA och otroligt populärt. Jag tror att det är mer än galet mycket folk där dagarna före jul. Har ni en chance att undvika det så är det definitivt mitt råd. Om ni ändå bestämmer er för att åka dit så åk så tidigt som möjligt på morgonen och ha en utarbetad plan vad ni skall handla. Här är deras web sida: http://www.simon.com/mall/sawgrass-mills
Av Birgere
22 mars 2014 19:59
Ta shoppingen efter jul istället. Ni kommer bara att bli förbannade, irriterade och trötta på allt folk.
Ni kan ju testa att åka sent på kvällen istället till någon Outlet eller vanlig mall i Orlando för att få en känsla för vad ni ska köpa senare.
22 mars 2014 20:22
Ballmos: Jag har själv ägt ett par hotell på Clearwater Beach och bott där i c:a 10 år. Mao, jag kännner till område mycket väl.

Som Floridasidan säger, Shepards ligger på södra sidan av ön men bara c:a 10 – 15 minuters gångväg upp till Pier 60 (som ligger mitt på ön). Beträffande hotellets kvalitee är det OK men det pågår förbättringar och utbyggnad som är stökigt. Dessutom är nattklubben mycket störande på kvällaran då det är mycket aktiviteter utomhus med hög musik etc.

Min reckommendation är Holiday Inn som ligger “next door”. Nybyggt hotell, restaurang med bar (utomhusservering vid vattnet) och ofta live underhållning. Ett annat bra alternative är Pier House 60 uppe vid småbåtshamnen. Ligger mitt emot Pier 60, mitt i centrum. Också nybyggt med en mycket trevlig takbar. Om du skickar mig ett meddelande så kan jag ge dig en web sida med en rad reckommendationer.
Av Milli22
23 mars 2014 08:18
Var i Florida nu i februari och hade perfekt väder, men de sa att två veckor innan vi kom var det kallt och regnigt så det gäller nog att ha lite tur. Vattnet på väst kusten var jättekallt vi badade inte. Vattnet på östkusten var dock varmt och härligt. Hotellen har dock uppvärmda pooler och det är verkligen varmt vatten i poolerna.
23 mars 2014 11:07
Jag gissar på att vädret kan variera rejält mellan åren. Vi var i Florida mellan 20 dec till 4 januari. I Orlando slogs det värmerekord med 90 F vilket motsvarar 32 C, snittet under veckan i Orlando låg på 25-26 C. Andra veckan som spenderades i cape coral och på stranden i fort myers beach hade vi blandat väder med allt från mulet och 22 grader till 28 grader och strålande sol. I vattnet var det ungefär 22-23 grader.
24 mars 2014 08:13
Tack för alla svar! Ja vi får helt enkelt hålla tummarna på fint väder!! Det låter ju helt klart som att vi ska ta shoppingen efter jul istället. :)