Varför har man skatt på alla priser

Av Flupp
30 aug. 2015 17:18
Visningar: 2194
Jag är nyligen hemkommen från några dagar i New York, och under vistelsen där så tänker man ju på ett och annat.
Bland annat så slog det mig att jag funderade mycket på varför de har skatt på allt som man köper där.
Varför lägger man det ovanpå det pris som visas för en vara?
Man får ju inte reda på det exakta slutpriset då.
Jag tänker inte här ha en diskussion om det är rätt eller fel. Jag vill helt enkelt bara veta vad som är tanken med det systemet.
Av Hawaii
30 aug. 2015 17:49
Olika sorters skatt läggs ju till priset i många länder, t.ex. Sverige. Helt upp till respektive land hur systemet arrangeras, och man kan ju lika gärna fråga varför i vissa länder priset man ser inkluderar skatten (MOMS t.ex.) när det ju inte är priset för varan. En viktig skillnad mellan USA och Sverige i detta fallet är att t.ex. MOMS i Sverige är samma i hela landet (procenten) så det är lätt att inkludera den i priset som visas av t.ex. företag som säljer samma vara i hela landet. Inte så i USA där varje delstat bestämmer OM de skall ta ut "sales tax" och hur mycket den ska vara, och vissa städer (NYC t.ex.) har också en egen skatt som läggs på priset. Det komplicerar det ju för stora nationella företag som säljer i hela landet om de på sina hemsidor t.ex. skulle försöka visa total priset.
31 aug. 2015 08:42
Jag har alltid tänkt mig att det handlar om en annan inställning till skatter än vad vi har?
Typ:
"Jag som affärsidkare säljer denna vara till detta pris och då är det det priset jag sätter på prislappen. Sen om staten vill ta ut en skatt så är det deras angelägenhet"

Det för ju med sig det positiva att det blir mycket tydligare vilket belopp man betalar för själva varan och vilket man betalar som moms.
Av Younso
1 sep. 2015 10:26
men inte på bensin väl? Där läggs inget skatt på priset när man skall betala. Hörde att amerikanerna skulle få skrämsel om dom fick reda på hur stor skatt det är på sin köra bensin...
Av Laake
1 sep. 2015 13:25
Gunillad skriver
"Det för ju med sig det positiva att det blir mycket tydligare vilket belopp man betalar för själva varan och vilket man betalar som moms."

Tja, kanske det, men för mig spelar det ingen roll vad som är varans pris och vad som är skatt, jag vill bara veta vad jag ska betala i kassan. Det är ju inte så att jag funderar på såna saker när jag handlar här i Sverige, dvs om nånting kostar 100 spänn så tänker jag inte att YES, bara 80 kronor.

Hawaii har naturligtvis rätt i att skatten varierar, men i den lokala affären borde man väl rimligtvis kunna sätta ut totalpriset på prislappen.

Jänkarna tycker säkert att systemet fungerar bra, men för mig är det bara irriterande.
1 sep. 2015 16:08
... för att skatten är inte aktuell förrän varan säljs. Säljaren är bara ansvarig för själva säljpriset. Resten är statens eller den lokala regeringens 'fel'.

Sedan finns det en tro på att det håller priserna nere.

Lokalt kan också skatten (GST lr VAT) ändras med kort varsel. Så pris utan skatt innebär att man slipper märka om.
Av Hawaii
1 sep. 2015 17:03
Det gamla ordspråket "att ta seden dit man kommer" passar kanske bra in här. (Inte för att man har något val!). Det är väl kanske mycket som kan vara "irriterande" när man ger sig ut och reser och allt inte är som det man är van vid hemma. Men oavsett hur viktig turismen kan vara för den lokala ekonomin, t.ex. i NYC, så är systemet trots allt där för den lokala befolkningen, och de är ju givetvis vana vid det. De blir kanske rentav irriterade för dem när de besöker Europa och upptäcker att dricks, som man själv bestämmer beloppet på i USA, hux flux har tvingats på dem! Det är mycket som är annorlunda, och det är väl en del av resandets charm att man har möjlighet att upptäcka dessa skillnader.
1 sep. 2015 17:12
Citerat från Hawaii:
Det gamla ordspråket "att ta seden dit man kommer" passar kanske bra in här. (Inte för att man har något val!). Det är väl kanske mycket som kan vara "irriterande" när man ger sig ut och reser och allt inte är som det man är van vid hemma. Men oavsett hur viktig turismen kan vara för den lokala ekonomin, t.ex. i NYC, så är systemet trots allt där för den lokala befolkningen, och de är ju givetvis vana vid det. De blir kanske rentav irriterade för dem när de besöker Europa och upptäcker att dricks, som man själv bestämmer beloppet på i USA, hux flux har tvingats på dem! Det är mycket som är annorlunda, och det är väl en del av resandets charm att man har möjlighet att upptäcka dessa skillnader.
Sedan är det en annan sak att dricks inte ingår i Sverige då. Serviceacgift är inte samma sak och f ö helt överspelat som koncept.

Det var något gammalt såsse-experiment som kanske - högst tveksamt - gav någon typ av effekt för 30 år sedan.

Serviceavgift ligger redan på notan och var väl - en gång i tiden - tänkt att ersätta dricks eller åtminstone vara ett lönelyft (eller vad man skall kalla det).

Dricks är något man ger frivilligt.
Av Hawaii
1 sep. 2015 18:05
"Perception is everything" som man säger på engelska. Oavsett vad det kallas är det kundens uppfattning, och vad han eller hon kommer ihåg, som gäller.
2 sep. 2015 06:54
Citerat från Hawaii:
"Perception is everything" som man säger på engelska. Oavsett vad det kallas är det kundens uppfattning, och vad han eller hon kommer ihåg, som gäller.
Kunden har inte alltid rätt! Gammalt djungelordspråk...