Var i Portugal om man aldrig varit där?

Av Quincy1
15 sep. 2016 17:12
Visningar: 8860
Hej
Vi funderar på att åka till Portugal till våren. Har aldrig varit där , jo på Madeira, men nu är det fastlandet som gäller. Vill höra lite om olika delar av landet. Vill helst inte hamna där det bara är uppbyggt för turister utan mer där folk bor också. Inte jätteviktigt med bad men tycker om havet. Funderar på att ev. hyra bil nån dag eller två. Tips på utflykter...
Tack så mycket på förhand.
Av Zappe50
1 okt. 2016 19:22
Hej Quincy1!

Mitt tips är att ni tar er till Lissabon och där hyr en bil. Åk sedan runt i området norr och väster om Lissabon. Detta område är enligt mitt tycke mycket trevligare än den sydliga delen av landet. Algarve kan ju var trevligt och vackert i och för sig (landskapet), men det är allt för mycket turister.
Mitt Portugal har många vackra platser väl värda att besöka. Nära Lissabon har vi Sintra, Cabo da Rocha (Europa västligaste punkt) och den underbara staden Ericeira med sina fina gränder och klippor vid havet. Lite längre norrut har vi Santa Cruz (gullig och fin liten stad), Lourinha (dinosaurusmuseum), Peniche med sitt fort och fyrudde och Obidus (ungefär som Visby). Ännu längre norrut kommer man så till Salir do Porto (fantastisk lagun) och den allra finaste staden av alla Nazare'. Lite in i landet hittar man sevärdheter som Porto do Mõs med ett fantastiskt kloster. Och sedan är det inte så långt till staden med miraklet Fatima som har en plats som är större än den framför peterskyrkan i Rom! Här är det alltid fullt med folk som vill se platsen för miraklet. Detta kan ni ju läsa om i Google.

Denna region som jag har berättat om hette förr Estremadura men nu heter det helt enkelt Lissabon. Det är dessutom en del av landet som har fullt med vinodlingar och dessutom så är det väldigt kuperat och vackert.

Andra platser som vi har besökt och tycket om mycket är städer som Evora, Marvão, Abrantes och Setubal.

Lycka till med planeringen!

zappe50
2 okt. 2016 08:08
Citerat från Zappe50:
Hej Quincy1!

Mitt tips är att ni tar er till Lissabon och där hyr en bil. Åk sedan runt i området norr och väster om Lissabon. Detta område är enligt mitt tycke mycket trevligare än den sydliga delen av landet. Algarve kan ju var trevligt och vackert i och för sig (landskapet), men det är allt för mycket turister.
Mitt Portugal har många vackra platser väl värda att besöka. Nära Lissabon har vi Sintra, Cabo da Rocha (Europas västligaste punkt) och den underbara staden Ericeira med sina fina gränder och klippor vid havet. Lite längre norrut har vi Santa Cruz (gullig och fin liten stad), Lourinha (dinosaurusmuseum), Peniche med sitt fort och fyrudde och Obidus (ungefär som Visby). Ännu längre norrut kommer man så till Salir do Porto (fantastisk lagun) och den allra finaste staden av alla Nazare'. Lite in i landet hittar man sevärdheter som Porto do Mõs med ett fantastiskt kloster. Och sedan är det inte så långt till staden med miraklet Fatima som har en plats som är större än den framför peterskyrkan i Rom! Här är det alltid fullt med folk som vill se platsen för miraklet. Detta kan ni ju läsa om i Google.

Denna region som jag har berättat om hette förr Estremadura men nu heter det helt enkelt Lissabon. Det är dessutom en del av landet som har fullt med vinodlingar och dessutom så är det väldigt kuperat och vackert.

Andra platser som vi har besökt och tycket om mycket är städer som Evora, Marvão, Abrantes och Setubal.

Lycka till med planeringen!

zappe50
Lånar tråden lite, eftersom du verkar veta mycket om Portugal. :-)
Jag läste för något år sedan om en vandring längs kusten (söder om Lissabon, norr om Algarve) som heter Rota Vicentina / Fishermans Trail.
Blev jättesugen, men hittar väldigt lite information.
Känner du till den?
Av Zappe50
2 okt. 2016 09:23
Hej!
Nej detta har jag aldrig hört något om. Men jag sökte lite på Google och hittade mycket bra information om denna "trail". Dessutom med en informativ video. Ser mycket trevligt ut, men själv skulle jag inte kunna tänka mig att delta i en sådan vandring. Jag är alldeles för mycket en ensamvarg och har aldrig gillat att vara del i en grupp. Och så har vi så fantastiskt mycket fint att se här uppe hos oss i Lissabonregionen. Själv så föredrar jag att hitta egna smultronställen hellre än att "upptäcka" platser som andra redan har upptäckt och berättat om. Men Rota Vicenta är helt klart intressant för dem som gillar detta.
/zappe50
Av Trea
2 okt. 2016 13:52
Det beror ju lite på vad man är ute efter. Lissabon är en charmig stad och det finns fina stränder och en del sevärdheter längs kusten runt om. Ett annat alternativ är Algarvekusten, om man kanske vill ha ett större fokus på sol och bad. Vi har samlat våra Portugal-tips här: http://www.freedomtravel.se/restips/europa/sydeuropa/portugal/
Av Quincy1
6 okt. 2016 17:39
Tack för alla fina tips. Vi har blivit ännu mer nyfikna på Portugal än tidigare. Vi får se var vi hamnar
men ett vet vi: Portugal blir det.
Tack för hjälpen.
Av Quincy1
18 apr. 2017 18:27
Tyvärr har vi inte kommit iväg ännu på Portugal resan men det ska bli senare i år. Har även funderingar på staden Cascais är den mysig? Eller är det bara turistorter?
Av Tintani
19 apr. 2017 20:06
Åker dit om någon vecka så kan återkomma med intryck efter det😀
Av Quincy1
1 okt. 2017 22:07
Tänkte att jag skulle berätta lite om vad jag tyckte om Portugal nu när vi varit där. Fick många fina tips här men så här blev det: Vi hamnade i Albufeira på Lägenhetshotellet Alfagar. En jättemysig o rymlig lägenhet m terass o havsutsikt. Underbart. Mycket fin omgivning på hotellområdet med flera stora pooler , tennisbana, mm. Gamla stan låg några km bort o dit gick det hotellbuss. Tyvärr blev jag inte överförtjust i gamla staden alldeles för turistiskt för oss men en dag var vi där ändå Utflykter till Lagos , Sagres mm. Även Lissabon en dag. Så det blev en bra vecka. Tack för alla tips.