Var blir det bra att bo?

Av Pichte
24 nov. 2015 17:51
Visningar: 975
Jag och mannen åker till Kroatien i slutet av maj. Vi har inte varit där förut. Flygbiljetter bokade till Split. Vad vi önskar oss av resan är att bo på en lugn och mysig liten ort, fin strand i närheten, och kunna åka till Krka och/eller Plitvice över dagen. Tänkte först att vi skulle bo i närheten av Trogir, som verkar vara fint. Men finns det bra stränder där i närheten? Och är det för långt att bila till Plitvice och/eller Krka därifrån? Bör man bo längre upp kanske? Tacksam för tips och råd!
Av Hilmis
30 nov. 2015 14:01
Om ni söker en mysig liten ort så skulle jag föreslå den lilla staden Primosten. Lite längre norrut än Trogir. Stränderna är bättre och lite närmare Krka och Plivitce. Där kan du bo väldigt centralt, nära till stränder och restauranger. Litet och gulligt.
Av Desires
4 dec. 2015 22:10
Ja Kroatien är verkligen ett härligt semesterland, i maj är det inte mycket turister där heller!

Ja, ska ni bo på fastlandet skulle jag nog välja Trogir - som är en jättemysig och charmig liten medeltidsstad. Vi tyckte inte att stränderna där var lika fina som i övärlden, men staden är verkligen fin och trevlig att tillbringa några dagar i. Här kan du se vad jag skrivit om TROGIR http://www.desires.se/#post194, i samma inlägg har jag även skrivit om PRIMOSTEN som är en väldigt liten och gullig by, med fantastiska stränder mitt i den lilla byn.
Även SPLIT har jag beskrivit där i det inlägget (med många foton) För varje gång jag befinner mig i Split gillar jag den staden mer... Och nu när vi även hittat en jättefin strand där, så uppskattar jag den staden ännu mer. Bo i Splits gamla vackra stadsdel och njut av allt den har att erbjuda!

Från Trogir är det till Plitvice rätt långt, 22 mil ca.
och till Krka från Trogir är det ca 6 mil bara.
I Plitvice vill man helst vara en hel dag, det är ett så stort område - men väldigt vackert! Krka består ju egentligen av ett stort fint vattenfall med vatten som sprutar i olika nivåer.
Här kan du läsa och se foton om dessa nationalparker http://www.desires.se/#post51