Vandringsresa Cinque Terre

Av Luenza
11 jan. 2016 20:16
Visningar: 955
I maj åker jag iväg till Italien för en vecka med olika dagsvandringar, kommer bland annat besöka Qinque Terre.
Jag är en förstagångs-vandrare så jag har en del funderingar...

Klimatet i maj kommer vara som en svensk sommar runt 20 grader varmt, om jag förstått det rätt, med allt som hör till.
Jag har införskaffat mig ett par hikingskor med ankelhögt skaft samt ullstrumpor/sockor som jag blivit rekommenderad. Jag har väl egentligen inga ultimata vandringsfötter då dom sväller väldigt fort vid promenader/löpning, blir varma och svettiga. Risken för skoskav är stor. Tips? Förutom ullsockorna då.

Har även funderat på plagg till övriga delar av kroppen. Vad är bäst att vandra i (samt packa ner) med tanke på deras klimat? Byxor, shorts? Linne, t-shirt? Regnkläder?

Som sagt, jag är helt ny på det här och önskar proffshjälp från er! :)
Av Kylbox
11 jan. 2016 21:39
åh Qinque Terre har jag också kollat på!

För att minska friktionen för foten kan man ha en tunn strumpa och en grövre ovanpå i kängan. Men risken är väl att det kan bli för varmt. Byta strumpor ofta och ha med sandaler till kvällarna brukar funka bra!

Jag skulle nog ha t-shirt på mig, minimera risken för att bränna axlarna då jag antar du kommer bära ryggsäck endel.
Av Emolis
6 feb. 2016 09:29
Har du känsliga fötter/lätt att få skoskav kan du tejpa fötterna som en förebyggande åtgärd (tips på hur man gör brukar finnas på t ex Naturkompaniet och liknande sidor som säljer vandringskängor). Jag skulle vandrat i T-shirt med en lätt handduk över axlarna, funkar också som lite skydd om du har ryggsäck. Jag brukar vandra i byxor som enkelt går att göra om till shorts vid varmare väder (typ Fjällräven, finns dock billigare varianter). Regnponcho är lätt och smidigt att ha med sig, antar att det kan komma en skur även i maj.

Själv ska vi vandra Cinque Terre i augusti, bävar lite för både värmen och trängseln vid den tidpunkten dock.