Vandring i Österrike

15 mars 2014 13:53
Visningar: 3451
Hej!

Vi är ett gäng som tänkte dra och vandra i Österrike sju, åtta dagar i juli. Vi har vandringskängor och lite erfarenhet. Inga övernattningar längs leder, utan snarare med ett hotell som bas med tre, fyra kul dagutflykter med vandring. Gärna även några dagar med annat ex. kultur, historia och stadspromenader. Vi har fastnat lite halvt för Salzburg, men inte bokat något än.

Tips emottages tacksamt för bra dagsturer härifrån och annat ni vill dela med er av. Något speciellt man ska tänka på? Även tips om andra orter med bra, lagom svåra vandringsleder är intressant. Så länge de är hyfsat lättillgängliga med flyg.

Tack på förhand!
16 mars 2014 14:22
Hej,
jag har vandrat med Bad Gastein som utgångspunkt. Det ligger någon timme från Salzburg och då befinner ni er mer "mitt i Alperna" med vandring direkt utanför hotelldörren.

Salzburg kan ni ju sedan ta antingen som en dagsutflykt som vi gjorde eller på väg till eller från flygplatsen.
Till Bad Gastein har faktiskt Solresor charter (även på sommaren). = smidig flygresa.

Sportgastein ligger på bussavstånd från Bad Gastein (20 min?) Här finns flera fina vandringar.
Annars har jag svårt att minnas så här 15 år senare exakt vart vi gick.
Allra enklast kanske att fråga på hotellet efter bra vandringar, beroende på om man vill göra en toppbestigning, vandra enkelt i låglandet eller ta en kabinbana upp och vandra "på tvären" där uppe...

I alla fall är denna del av Alperna toppenfint och ni kommer att hitta massor av perfekta vandringar!
Av Iiddaa
24 mars 2014 11:18
Hej!
Jag vandrade i Österrike för några sommar sen och då älskade jag Zell am See som var ett av områdena som vi besökte. Zell am See ligger bredvid ett område som heter Kaprun och tillsammans har de helt underbara endagsturer/leder att vandra. Supermysig alpstad med restauranger och sjukt fin natur!