Vandra på vilka alptoppar?

2 okt. 2014 22:06
Visningar: 173
Åkte ner med bil till Italien förra veckan och såg mycket vackert. På vägen hem bodde vi en natt i Villach i södra Österike, sedan vi inte behövde stressa oss hem dagen efter frågade vi på vandrarhemmet om det inte fanns någon fin vandringsled med vacker utsikt och blev tipsade om att ta bilen till sista stationen på berget Dobrasch och vandra de sista 6km till toppen.

Jag kommer från Östersund och har fjällvandrat en del, även vandrat en hel del kullar i Tjeckien där jag numera bor. Men detta gjorde mig helt frälst, det var det absolut häftigaste jag varit med om och liknade ingenting jag gjort förut med hästlängder. Då var det ändå en väldigt turistig välorganiserad väg jag gick!

Så nu vill jag bara ha mer innan vintern kommer! Jag har 6h bilåkning till Villasch och det är trots allt södra Österike medan jag bor på gränsen till norra. En helgtur är det optimala, åka ner fredag och hem Söndag!

Så till poängen, jag skulle väldigt gärna mota tipps på vackra kortare 5-20km leder på hög höjd! Skulle helst hinna göra någon resa/resor nu innan snön kommer så kan jag ge mig på någon längre vandring nästa sommar.

Har ni några erfarenheter eller tips att dela med er av?
Eller någonstans att söka på/vad jag ska söka på? Alla tips mottages gärna!