Vägtullar i Florida

20 feb. 2015 11:30
Visningar: 1417
Har lite frågor om vägtullar.
Nu är det 15 års sedan jag var i Florida och vet inte hur det funkar med vägtullarna.
Då var det myntinkast och kontanter som gällde.
Tror inte de funkar så längre.
Av Birgere
20 feb. 2015 11:52
sök efter sunpass på forumet så hittar du vad som gäller och vilka alternativ som finns o vad som gäller för dom olika hyrbilsfirmorna
20 feb. 2015 14:11
Fattar inte allt där faktiskt.
Funkar kontanter eller är det bara sunpass som gäller?
Lönar det sig med sunpass isåfall?
Skall åka Miami-Orlando
Orlando-Naples-Key West
Key-West-Miami-Orlando.
Av Birgere
20 feb. 2015 15:53
Det lönar sig inte monetärt, men det är väldigt smidigt att kunna köra utan att stanna och då ni ska köra så mycket så tycker jag det är självklart att ha SunPass. Sedan finns det vissa ställen där man inte kan betala ens kontant/kort.
Priset varierar mycket beroende på hyrbilsfirma. Tex Dollar o SIXT tar rejält betalt med ett fastpris inkl tullavgifter medan andra tar en serviceavgift på kanske 10-20 dollar plus verkliga tullkostnader, det sistnämnda är klart OK. Visst kan man skaffa ett eget SunPass och man kan spara några dollar men det innebär naturligtvis extra jobb.
Tex Dollars o SIXT SunPassavgift kan vända upp-o-ner på hela hyrbilskalkylen.
Cash är dessutom dyrare. För att krångla till det ytterligare så finns det SunPass o TollByPlate.

Men som sagt, lägg några dollar på att slippa krångla med kontanter så slipper ni tänka på vägtullarna.
21 feb. 2015 11:46
Det finns ett par ställen utmed er rutt där möjligheten att betala cash är borttagen, framförallt på väg ned mot KW vid Homestead men oxå på en del ställen i Orlando där Toll by plate gäller.
Hur ni löser det med SunPass eller via hyrbilsfirmans tillägg får er egen kalkyl avgöra.
23 feb. 2015 09:34
Tycker de verkar som smidigast att köpa sunpass.
Tänkte hyra bil av Dollar men de tar ut en hög avgift har jag läst.
Budget är billigare och har även låga priser på bilen.
Kan inte hitta på bokningssidan om att lägga till sunpass (renalcars)
Gör man de på plats eller?
Kan man hyra för hela vistelsen?
Och hur funkar det sen?
Sätter man in pengar och det dras från sunpasset eller dras det från mitt kreditkort ?
Hur funkar de med Toll by plate behöver jag de också då när vi skall bo i Davenport och åka runt bland parker en del.
Många frågor där men jag vet att det finns många kunniga resenärer där ute ;)
23 feb. 2015 09:49
Du beställer det på plats vid hyrdisken men har ni valt Dollar redan blir det riktigt dyrt verkar det som, 45 usd i veckan!

Kan ni använda annan uthyrare så kan ni beställa det på plats annars köper ni ett sunpass sticker på Publix och följer anvisningarna.

Tullavgifter samt kostnad dras som allt annat på det kort ni uppgivit för uthyrarna. Även Toll by plate täcks av dessa två förslagen.

Det finns såklart möjlighet att undvika de vägar som är automatiserade. Läs mer om detta på Florida.nu
23 feb. 2015 10:06
jag är helt lost här!
Menar du att man skall ha Båda då? både sunpass och Toll by plate eller?
Kostar Toll by plate mer än tullavgiften?
????? helt LOST ???? :)
23 feb. 2015 10:19
Har även läst på Florida.nu att man klara sig utan sunpass hur lätt som helst.
De här är ju en djungel
23 feb. 2015 10:52
Du har antingen en lösning eller ingen. Det går helt klart bra utan om man planerar sin körning lite men som Birgere är inne på är det värt de få dollarna för att slippa allt strul och bara köra igenom och var man vill. Det är bara Dollars prislapp som ställer till det. Hyr av annan och beställ vid hyrdisken så är allt klart
23 feb. 2015 12:07
Tack för svaren . Ska försöka undvika Dollar. Budget har ju för samma peng på bilar.
Av Birgere
23 feb. 2015 16:30
Citerat från Fam_segerberg:
Tack för svaren . Ska försöka undvika Dollar. Budget har ju för samma peng på bilar.
Med Budget så ingår extra förare på köpet om det är maka/make, kostar även det säkert skjortan med Dollar.
23 feb. 2015 20:28
VA ??
Det står inget om de när man skall boka.
Eller gäller det bara när man hyr av den direkt på dessas sida?
De är ju jag å frugan som skall köra så då skall de väll gälla ? ;)
24 feb. 2015 07:54
Kom hem för 10 dagar sedan från två veckors semester i Florida. Vi hyrde via rentalcars.com och väl där tog vi National. När vi tog ut bilen sa dom att det bara var att köra och att man betalade efteråt (Toll by plate) och detta var ändrat i november (kanske speciellt för national?)

Hur som idag drogs det 420 kronor fråm mitt kreditkort gällande tullar. Då har vi kanske kört genom tullar 10 av 14 dagar. Vi har kört till Key West från Miami. Upp till Orlando och tillbaka.
24 feb. 2015 12:51
Hej! Tycker också att det där verkar krångligt och känner mig ganska korkad över att inte riktigt hänga med, men....

Har kört i Florida två gånger. Första gången reflekterade vi inte över det här med Sun Pass överhuvudtaget och undvek att köra på toll roads. Enda vi betalade var på vägen till Sanibel och på bron som heter Sunshine Skyway Bridge och då betalade vi kontant. Vi körde Orlando, Tampa, Siesta Key och Fort Myers Beach.
Andra året körde vi i Ft Lauderdaleområdet, Anna Maria Island och FMB. Via uthyraren, Alamo, hade vi så att vi kunde köra genom betalningsstationen utan att betala på plats. De dagar vi utnyttjade detta skulle det kosta typ $4-5 + vägtullen, men vi använde det aldrig och blev inte heller debiterade något. Vet dock inte om det var Sun Pass eller Toll by plate. Vägtullen mellan öst och västkusten betalade vi kontant.
Detta året kommer vi att hämta ut vår hyrbil i Texas och lämna den i Florida, så jag vet inte hur det funkar då.... Det återstår att se! Någon som vet?

Ang en andra förare har vi alltid fått betala extra för det, så kolla noga vad som gäller! Vi har hyrt bilen genom Ticket, kostar kanske lite mer, men har varit värt tryggheten tycker jag.
Lycka till och kör försiktigt!
/Vidakatten
24 feb. 2015 13:50
Jag kan bara hålla med. Försökte läsa in mig innan resan men blev bara förvirrad. Jag "TROR" att man ändrat systemet för att underlätta för t ex turister men jag kan ha fel. Dessutom finns många gamla hemsidor ang. detta på nätet.

Föt egen del blev jag lättat när jag fick besked av uthyraren att det bara var att köra. Vi körde totalt 170 mil på vår semester och jag hade inte viljat välja bort vägtullar hela tiden. Dessutom fanns vissa avfarter där man INTE kunde betala kontant. Dvs man var tvungen att ha Sun Pass eller Toll by plate.

För oss kostade två veckors tull ungefär vad en frukost kunde kosta på South Beach..... ;)
Av Zinkan
27 feb. 2015 00:22
Har du varit inne på florida.nu? Fantastiskt mycket matnyttig info och fantastiskt bra feedback om man undrar nåt 😊 Har plågat de gossarna några gånger och har varje gång fått tålmodiga, sakliga och bra svar 😊