Vägtullar

14 juni 2011 15:03
Visningar: 6438
Hej, nån som kan hjälpa mig att hitta vad vägtullarna kostar, mellan österike-slovenien skall åka till Kroatien i Juli.
Tacksam för svar
14 juni 2011 16:11
Tack för ditt snabba svar Eva, tror du att priserna är ungefär desamma 2011?
Har du kanske andra tips som kan vara bra att veta på vår första bilsemester!
Vänligen
Anette
15 juni 2011 00:16
Nja, ha med er lite reservdelar som typ lampor och annat.
Jag har bilat ensam ner till bl.a. Rivieran och ner till Frankrike och London. Har även bilar med vänner i Österrike, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark men aldrig i östländerna.
Ett bra tips är att låsa bildörrar även när ni kör bilen för det finns tjuvar som kan sno saker medan ni åker t.ex. vid ett rödlyse eller så.
Och lämna aldrig något i bilen vid övernattning. Parkera gärna bilen så ni ser den om så är möjligt eller under en bra gatlykta eller nära hotellentre.
Ha med er vatten, filt, ficklampa, batterier. Kolla oljan, och se till att bilen fungerar. Kan bli dyrt att hamna utomlands på verkstad under en semester.
Och med mycket sunt förnuft är det riktigt kul att bila. Följ trafikregler och ligg inte i 50 km i timmen på autobahn, DÅ om inte förr är ni en trafikfara....;)

Lycka till.
mvh Eva

Mvh Eva
15 juni 2011 07:50
Tack Eva. Skall bli kul med bilsemester!

Vänligen
Anette
Av Penta
16 juni 2011 23:10
Hej!

Åkte i höstas den vägen du tänkt, när du närmar dig österrikiska gränsen skall du stanna vid en bensinstation och köpa en "Vinjett" som du sedan klistrar på vindrutan bakom bakspegeln (alltså högst upp i mitten) den talar om att du har betalt avgiften för att köra på motorvägen. Har för mig att vi betalade ca 70 sv kronor och då gäller den en vecka eller två. När du skall in i Slovenien åker du genom en 800 m lång tunnel och då kostar det också en slant för att köra på den slovenska motorvägen kommer inte ihåg vad det kostade men var nog en 60-70 kronor? Innan gränsen en stor Taverna på vänster sida som hade bra utbud på mat om man vill ha något i magen innan man kör vidare. Missa inte att åka in i den mysiga lilla staden Bled som ligger runt en sjö, besök den gamla borgen uppe på berget med ett kanonfint och modernt museum som visar traktens hisoria från 600 BC. En fantastisk utsikt om det är bra väder.
Bra övernattning med förnämliga stugor på Camping Sobec i byn Lesce som ligger en ½ mil utanför Bled.
De finaste stugorna på hela vår 500 -milsresa. Antar att du kör vägen om Ljubliana för att komma neråt Kroatien. (gör inte som vi att försöka gena över bergen även om det finns en väg utritad om du inte är äventyrlig av dig, tog en hel dag) Då passerar du nästan Postojna med sina väldsarvsgrottor, helt fantastiskt att åka 3 km in i berget och 100 m ner. Här kan Drakblods och Nerjagrottorna "slänga sig i väggen" eller vad du vill. Helt fantastiskt, visningen vara i 1 ½ t. Ett tåg går var 20 e min. in i berget, guidning på tre språk i olika grupper dock inte svenska. Men för att få svar på alla dina frågor rekommenderar jag att du löser ett medlemsskap i Motormännen, kostar 380;- för ett år då får du massor med fri reserådgivning samt rabatter. www.motormannen.se utnyttjar du bara en enda rabatt så har du tjänat in medlemsavgiften.

Trevlig resa önskar Penta
18 juni 2011 16:43
Hej, Tack för ditt svar det var intressant vi fick lite att tänka på. Kanon
Av Lan
18 juni 2011 17:07
postojna är att rekomendera