Väder Malapascua/el nido dec & jan

5 mars 2016 20:36
Visningar: 577
Jag och mannen har planerat att åka till Filippinerna i mitten på dec till januari och då Malapascua och el nido. Vet att vädret är väldigt svårt att veta på förhand men blir lite orolig att det är mycket regn under denna period..
Någon som har varit på Malapascua denna period och hur var vädret då? Kan man förvänta sig mkt regn och regnar det hela dagar eller enstaka skurar?

Tack!!
31 mars 2016 03:45
Tjenna.

December januari är normalt kallast i vattnet här.. kallt menar jag under dyken kan du ha 25 grader varmt. strand bad är ca 28-29 grader i vattnet.

det är lite mera regn under denna period än om du jämför med april-maj. men har jag inte sagt det så hade vi inte alls mycket regn denna vinter här på malapascua. och om det skulle regna så är det oftast en regn skur som passerar oftast på eftermiddagen, sen brukar det vara sol resten av dagarna..

annars från mitten av mars till juni juli är det riktigt sommar så mycket varmare, och mer eller mindre helt utan regn. och varmare i vattnet. Malapascua har dock ingen "dålig" period. det är lite mera regn och "kallare" i dec-feb och varmare och torrare maj-juli men vädret är oftast bra.

hör av dig om du har fler frågor. jag jobbar på ön på en resort som heter Evolution