Väder i Florida i september...dumt att åka?

13 jan. 2011 17:52
Visningar: 10541
Hej...
Planerar att åka runt i USA aug-sep och en av destinationerna är Florida i början av september. Men som alla vet är det ju orkansäsong i september. Är det någon som har erfarenhet av hur vädret brukar vara under denna tid? Är det dumt att åka dit?
Av Daytona
13 jan. 2011 18:33
Hej,

Hurricane Season som det heter börjar 1 juni och slutar 30 november, Jag tycker absolut du ska åka. Vi var där senast September/Oktober nu i höstas, och visst det blåste en del dagar, men inget vi oroade oss för. Varmt och skönt med temp på 27 C, hög luftfuktighet och helt underbart. Av våra vänner har vi fått veta att augusti är "peak month" historiskt sett. Vi åker i september igen;o)
14 jan. 2011 08:38
Håller helt med Daytona!
Titta här, http://flhurricane.com/ mycket intressant.

Orkaner drabbar inte Florida så ofta, kan passera en hel s.k. orkansäsong utan en enda orkan.
Risken att man ska var på fel plats vid fel tillfälle är minimal så man ska absolut inte låta det avskräcka.
14 jan. 2011 12:11
Hej...
Jag firade min 40-årsdag för några år sedan i Florida och vi var där från mitt av september och åkte hem i början av oktober. Vi hade underbart väder, strålande sol och allt var bra vädermässigt. Inga orkaner över huvud taget. Vi var i Orlando, Fort Lauderdale, Miami på ostkusten och även i Sarasota på västkusten.
Temperaturen låg under dagen på minst 25 grader och kvällarna var sköna. I Orlando var det ännu varmare.

Hälsn. Ellismellis
14 jan. 2011 12:13
Klokt att ha respekt för hurricanes men att inte åka för att risken finns är nog att ta i.

Hurricanes kommer inte som nån överaskning. Det är lätt att följa utvecklingen på nyheterna eller på http://www.nhc.noaa.gov/ som är Amerikanska SMHI:s hemsida.

Om det börjar dra ihop sig se till att ha bilen fulltankad, inte bara med bensin utan även mycket vatten, lite mat och var för inte ficklampa med batterier. Sen är det bara att åka ifrån riskområdet nån/några dagar innan.

Så brukar vi i alla fall tänka men faktiskt aldrig behövt göra.

Trevlig floridaresa, Jonas